سالانه 50 هزار دانشجوی اهل ترکیه از این کشور می گریزند

سرویس ترکیه - سالانه 50 هزار جوان به دلیل بی ثباتی اقتصادی و سیاسی ترکیه به بهانه ادامه تحصیل از ترکیه می گریزند. 

به گزارش کردپرس، سالانه 50 هزار جوان ترکیه ای به دلیل بی ثباتی اقتصادی و «عدم استقلال و آزادی دانشگاه های این کشور» از ترکیه مهاجرت می کنند.

به نوشته جمهوریت، بیشتر فارغ التحصیلان دبیرستان های زبان خارجی ترکیه بلافاصله پس از فارغ التحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه عازم کشورهای خارجی می شوند. این افراد در بهترین و مجهزترین دبیرستان های ترکیه تحصیل می کنند.

بر اساس این گزارش 104 تن از فارغ التحصیلان دبیرستان «آلمانی» در سال 2021 برای تحصیل به خارج از کشور سفر کرده اند و تنها 10 تن از این فارغ التحصیلان دبیرستان ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را ترجیح داده اند. همچنین از بین فارغ التحصیلان سال 2021 مدرسه فرانسوی «نوتردام» 58 درصد برای ادامه تحصیل از کشور مهاجرت کرده و تنها 42 درصد در ترکیه مانده اند. در حالی که 61 درصد از فارغ التحصیلان این مدرسه در سال 2020 در ترکیه ادامه تحصیل می دهند.این گزارش نشان می دهد که 85 درصد از فارغ التحصیلان مدرسه بازرگانی گئورگ اتریش در سال 2020 از ترکیه مهاجرت کرده اند.

این مهاجرت در میان فارغ التحصیلان مدارس ترکی نیز شایع است. از بین 165 دانش آموزی که در سال 2021 از یک دبیرستان پسرانه استانبول فارغ التحصیل شده اند، 105 نفر برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

این گزارش 4 دلیل عمده را برای این مهاجرت ها بر شمرده است. بحران اقتصادی و مدیریت نادرست کشور که باعث ایجاد اضطراب و نا امیدی در این کشور شده است. آزادی و استقلال دانشگاه ها؛ بر اساس شاخص های جهانی از جهت آزادی و استقلال در دانشگاه ها دانشگاه های ترکیه از بین 175 کشور در رتبه 170 م قرار دارد. بخش بزرگی از دانشجویانی که به خارج مهاجرت می کنند در رشته های پزشکی تحصیل کرده و جذب بازار کار می شوند. این به دلیل دستمزد پایین، خدمات اجباری، و ناتوانی حکومت در پیشگیری از حمله های گاه و بیگاه اوباش به کادر درمان است. از سوی دیگر دخالت حکومت در مدیریت سنتی دانشگاه ها که پیشتر بر اساس انتخابات بود، باعث ایجاد درگیری های اخیر در دانشگاه ها به ویزه در دانشگاه بوغازیچی شده است.

بی جهت نیست که سازمان روابط خارجی ترکیه (DEİK) هفته گذشته اعلام کرد که این کشور قصد دارد در سال تحصیلی جدید تعداد دانشجویان خارجی خود را به 300 هزار نفر برساند. زیرا بر اساس آمار جوانان ترکیه دیگر نمی خواهند در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند و شمار مهاجرت نسل جوان هر روز افزایش می یابد.

کد خبر 24980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha