آغاز ثبت نام آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان خارجی/درآمد میلیاردی ترکیه از دانشجویان خارجی

سرویس ترکیه - ثبت نام آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان خارجی آغاز شد؛ ترکیه از محل تحصیل دانشجویان خارجی درآمدی میلیاردی کسب می کند.

به گزارش کردپرس، ثبت‌نام آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی «TR-YÖS» از روز سه شنبه 19 سپتامبر آغاز و تا 28 سپتامبر ادامه خواهد داشت.

علی ارسوی، رئیس سازمان سنجش ترکیه درباره برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان خارجی گفت: آزمون یوس در 17 استان در داخل ترکیه و در 26 کشور جهان برگزار خواهد شد.

به گفته ارسوی، این آزمون در کشورهای قبرس، افغانستان، آلمان، اتریش، آذربایجان، الجزایر، چاد، اندونزی، اتیوپی، فرانسه، قطر، قزاقستان، قرقیزستان، کویت، مالی، مصر، موریتانی، نیجریه، ازبکستان، پاکستان، روسیه، سومالی، سومالی‌لند، عربستان سعودی، تاجیکستان و تونس برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش ترکیه تصریح کرد: داوطلبان در آزمون یوس باید به 40 سوال تست هوش و 40 سوال ریاضی پایه یعنی در مجموع 80 سوال پاسخ دهند. این آزمون به زبان‌های تُرکی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و عربی برگزار خواهد شد. مدت اعتبار نتایج آزمون یوس دو سال خواهد بود.

درآمد میلیاردی ترکیه از دانشجویان خارجی

گفتنی است، بر اساس آخرین آمار در ترکیه 208 دانشگاه وجود دارد. به این ترتیب ترکیه به یکی از مقاصد تحصیلی در میان دانشجویان آسیای مرکزی، خلیج فارس، آفریقا و کشورهای بالکان تبدیل شده است. شمار دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی 2022-2023 به 301 هزار و 549 نفر رسید. بر اساس آمار یونسکو، یک دانشجو به طور متوسط ​​10 هزار دلار در سال خرج می کند. این به معنای درآمد 3 میلیارد دلاری ترکیه از دانشجو در سال تحصلی پیش است که قاعدتا این رقم امسال بسیار بالاتر نیز خواهد رفت. بیشترین دانشجویان خارجی ترکیه در دانشگاه آناتولی، دانشگاه کارابوک، دانشگاه استانبول و دانشگاه آتاتورک مشغول به تحصیل هستند.

ایران سومین رتبه دانشجویان خارجی ترکیه را دارد

از سوی دیگر بیشترین شمار دانشجویان خارجی ساکن ترکیه را دانشجویان سوری تشکیل می دهند. در سال تحصیلی 2022-2023، سوریه با 58 هزار و 213 نفر رتبه اول، آذربایجان با 34 هزار و 247 نفر رتبه دوم، ایران با 22 هزار و 632 نفر رتبه سوم، و ترکمنستان با 18 هزار و 250 نفر رتبه چهارم دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ترکیه را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 2761033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha