زندگی و هنر بدون عشق و مبارزه معنایی ندارد/کم توجهی به توانایی و پتانسل زنان هنرمند کُرد

سرویس کردستان - «شب بو سلیمانی» از زنان هنرمند و موفق عرصه فیلم، به ویژه فیلم کوتاه کردستان با بیان اینکه هر کسی دوست دارد در حرفه و فعالیتش به بهترین جایگاه برسد و برای جامعه اش مفید باشد، گفت: زندگی مانند فیلمی که کات می خورد تمام می‌شود، با این تفاوت که گذشته تکرار نمی شود. مهم نقش، اثر و ماندگاری ما در زندگی است و هر انسان آگاهی، باید برای زندگی و عشق، برای خدمت به خود ،جامعه او اهدافش مبارزه کند.

به گزارش کرد پرس، چند روز پیش یکی دیگر از خبرهای موفقیت آمیز فیلم کوتاه «ذبح» را شنیدیم. این فیلم در چند جشنواره داخلی و بین المللی حائز رتبه های برتر در چند بخش شده است. فیلم کوتاه ذبح از تولیدات مشترک برادران سامکو (سامان حسین پور و آکو زندکریمی) به تهیه کنندگی حوزه هنری استان کردستان، انجمن سینمای جوانان سنندج و برادران سامکو است.

فیلم کوتاه ذبح در اورامانات و روستاهای پایگلان و گواز فیلمبرداری شده است و از جذابیت های و زیبایی های مناظر کردستان بی بهره نیست. فیلم کوتاه ذبح داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که برای گذران یک زمستان سخت مجبور می‌شوند، گاو خود را بفروشند اما پسر خانواده از این اتفاق خوشحال نیست و گاو را فراری می‌دهد و ... .

«شب بو سلیمانی» هنرمند و بازیگر سنندجی، از بازیگران فیلم کوتاه ذبح، با درخشش در این فیلم در چند جشنواره معتبر به ویژه هفتمین جشنواره بین المللی مستقل امارات به عنوان بهترین بازیگر زن، افتخاری دیگر به کارنامه هنری خود، همچنین این فیلم و توانمندی هنرمندان این دیار اضافه کرده است که به بهانه کسب این عنوان و همچنین سال ها فعالیتش گفتگویی با وی در ارتباط حوزه کاری اش انجام شده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

وی در عرصه فیلم و بازیگری از خود چهره موفقی نشان داده و از توان و رفتاری هنری برخوردار است و آینده ای درخشان تر از وی پیش بینی می شود. سلیمانی در اکثر فیلم ها، به ویژه فیلم های کوتاه موفقیت های بسیاری به دست آورده و نقش خود را به شیوه مطلوبی به تصویر کشیده و با توجه به محدودیت ها و کمبودهای این حوزه در منطقه ای مانند کردستان، مانند بیشتر هنرمندان این دیار، به بازیگری خوش آتیه و موفق تبدیل شده است.

شب بو سلیمانی متولد سال 1360 سنندج است و در فیلم های کوتاه و بلند زیادی به ایفای نقش پرداخته است که می توان به بازی در فیلم های همچون: فیلم "مرزوان" به کارگردانی کیوان مجیدی در سال 1383، فیلم "آخرین آرزو" به کارگردانی بهروز نورانی پور در سال 1385، فیلم "اگربووم" به کارگردانی سالم صلواتی در سال 1386، فیلم "زندگی" به کارگردانی شبنم قلی خانی در سال 1388، فیلم "روز بعد" به کارگردانی رحیم ذبیحی در سال 1383، فیلم "نیمه ماه" به کارگردانی بهمن قبادی در سال 1384، فیلم "برایت انار دان کرده بودم" به کارگردانی جمیل مفاخری در سال 1395، فیلم "کانی" اثر علیرضا محمدیان در سال 1397، فیلم "مردان آفتاب" به کارگردانی بهروز کریمی در سال 1385، فیلم "زارا" به کارگردانی زانیار عزیزی در سال 1399 و چندی فیلم کوتاه و بلند دیگر و چند سریال تلویزیونی اشاره کرد که سبب شده کارنامه موفقی از وی نشان بدهد چرا که ضمن حضور در چندین جشنواره ملی و بین المللی، موفق به کسب جوایز و افتخار شده است که در ادامه گفتگو به آنها خواهیم پرداخت.

کرد پرس: از کی علاقمند به دنیای هنر و به ویژه فیلم شدید و با چه فیلمی وارد دنیای فیلم شدید؟

سلیمانی: از همان دوران کودکی با نقاشی کشیدن و با دیدن آثار هنری شور و شوق خاصی را حس می کردم که زمینه علاقه و گرایشم را ایجاد کرد بعدها و بیشتر از دوران راهنمایی علاقه زیادی به شعر خوانی پیدا کردم و دیدن فیلم ها هم انگیزه ام را برای بازی کردن بیشتر کرد و با فیلم "مرزوان" وارد دنیای بازیگری شدم.

کرد پرس: با توجه به محدودیت‌هایی که دختران در منطقه خودمان با آن مواجه هستند، چطور شد وارد عرصه سینما شدید؟

سلیمانی: چون علاقه زیادی به هنر و به ویژه بازیگری داشتم همیشه پیگیر بودم و دوست داشتم بتوانم در حوزه فیلم نقش آفرینی کنم و با تمام محدودیت ها و سختی ها شروع کردم، اوایل کارم با مشکلاتی روبرو شدم، اما همچنان با علاقه و عشق و زحمت، تلاش کردم و ادامه دادم و همچنان هستم و با علاقه و انرژی و عشق بیشتری بازهم ادامه می دهم.

کرد پرس: مشوق اصلی شما در هنر و به ویژه فیلم چه کسی بوده و پیش چه اساتیدی برای بهتر شدن و یادگرفتن حضور پیدا کرده اید؟

سلیمانی: در مرحله اول مشوق اصلی من افراد خانواده ام به ویژه مادرم بوده است که قدردان زحماتش هستم و با توجه به حضور و بازی در ده ها فیلم و سریال می شود گفت همه کارگردان ها و اساتیدم در این آثار، استادم بوده اند و سال ها فعالیت در این حوزه زمینه ای مناسب برای یادگرفتن و بهتر شدن بوده است و همچنان علاقه و حضورم برای یادگرفتن و بهتر شدن و خدمت کردن کمرنگ نشده است.

کرد پرس: اولین باری که تصویر خود را در تلویزیون یا صفحه نمایش دیدید چه احساسی داشتید؟

سلیمانی: هنر و به ویژه سینما پر است از احساس، حال و هوای عجیبی در حین تولید و یا اکران فیلم هایی که خود فرد در آن نقش داشته به انسان دست می دهد که قابل وصف نیست و من هم اولین اثری که در آن ایفای نقش داشتم و اکران شد، خیلی احساس آرامش و خوشحالی کردم و اینکه توانسته ام ثمری داشته باشم خرسند بودم و فهمیدم که خواستن توانستن است.

کرد پرس: غیر از همکاری با کارگاردان های کردستانی و نقش آفرینی در فیلم های کوردی، با چه کارگردان هایی دیگر همکاری داشته و به ایفای نقش پرداخته اید؟

سلیمانی: در فیلم های "زندگی" به کارگردانی شبنم قلی خانی، در فیلم "باد چیزی خواهد گفت" به کارگردان‌های مردمی، فیلم "نیمه ماه" به کارگردانی بهمن قبادی، فیلم سینمایی "مردان آفتاب" به کارگردانی بهروز کریمی، تله فیلم "نان و سنگ" به کارگردانی محمد اهنگری، فیلم سینمایی "کارو" به کارگردانی احمد مرادپور، فیلم سینمایی "آفتاب پشت برف" به کارگردانی رضا سبحانی، فیلم "بلد راه" به تهیه کنندگی پیام علوی و کارگردانی آقای مشوق نقش آفرینی کرده ام

کرد پرس: در چه جشنواره هایی موفق به کسب افتخار و جایزه شده اید؟ کمی از فعالیت هایتان را شرح دهید؟

سلیمانی: آنچه کسب کرده ام برای دیارم بوده و از اینکه توانسته ام قدمی ولو کوچک در ارتقاء جایگاه هنر سرزمینم بردارم خوشحالم که به برخی از این موفقیت ها اشاره می کنم:

* حضور در هفتمین جشنواره منطقه ای ژیار و کسب لوح افتخار برای بازی در فیلم آخرین آرزو هیأت داوران 1386

* لوح تقدیر برای بازی در فیلم یادگار پدر در سال 1398

* دیپلم افتخار و جایزه نقدی در جشنواره استانی بسیج هنرمندان برای بازی در فیلم باد چیزی خواهد گفت در سال 1392

* لوح تقدیر و دیپلم افتخار و تندیس در نهمین جشنواره فیلم و عکس ژیار به عنوان بهترین بازیگر زن برای مجموعه آثار در سال 1394

* لوح تقدیر به مناسبت روز ملی سینما در سال 1395

* لوح تقدیر و تندیس به عنوان بهترین بازیگر زن در جشنواره بین المللی پرواز بین هند و ایران برای بازی در فیلم" باد چیزی خواهد گفت" در سال 1394

* لوح تقدیر در جشنواره منچستر انگلیس به عنوان بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم "باد چیزی خواهد گفت" در سال 2016 میلادی بخشی از جشنواره های می باشد که موفق به کسب افتخار شده ام و همچنین به عنوان مدیر دوبلاژ برای شبکه سحر تهران در سال 1393 تا 1395 فعالیت داشته ام.

کرد پرس: چقدر از وقتتان را صرف توجه و مطالعه به حوزه کاری می کنید؟

سلیمانی: با توجه به مشکلات کاری و نیز زندگی مشترک و خانوادگی بطور متوسط روزانه چند ساعت مشغول مطالعه و دیدن آثار هنری می شوم و خیلی وقتا حتی در زندگی عادیم از جامعه و زندگی خودم ایده میگیرم و سعی می کنم از دنیای هنر دور نباشم.

کرد پرس: دوست دارید از راه هنر و سینما به کجا برسید و از بازیگری و فعالیت در آثار نمایشی چه هدفی دارید؟

سلیمانی: هر کسی دوست دارد در حرفه و فعالیتش به بهترین جایگاه برسد و به جامعه اش نفعی برساند و همیشه دوست داشته ام از راه هنر ضمن دست یافتن به عشق به زندگی و آرامش، برای مردمم نیز نفعی داشته باشم و تاثیر گذار باشم و قطعا دوست دارم ضمن رسیدن به مراحل بهتر، نقش مثبتی در جامعه داشته باشم و مفید باشم و عشق به ادبیات، به هنر و به یک زندگی بدون رنج و درد و رضایت مندی خودم و مردم هدفم بوده و فعالیتم در راهی بوده که به آن علاقه داشته‌ام. حس کرده‌ام که باید منفعل نباشم و سینما برای من یعنی زندگی و باید قدر لحظه لحظه زندگی را بدانیم چون زندگی مانند فیلمی که کات می خورد تمام می‌شود با این تفاوت که گذشته تکرار نمی شود ولی در سینما می‌تواند اشتباهات یا شادی ها تکرار شوند و مهم نقش و اثر و ماندگاری ما در زندگی است و هر انسان آگاهی، باید برای زندگی و عشق، برای خدمت به خود و جامعه اش و تحقق اهدافش مبارزه کند.

کرد پرس: به نظر شما زنان برای ورود به دنیای هنر و به ویژه تئاتر و سینما چه مشکلاتی را پیش رو دارند؟

سلیمانی: وجود انواع تبعیض ها در جامعه که ناشی از یک نگاه سنتی است سبب شده در سطح خانواده و حقوق اولیه اش، جایگاه او در نظام خانواده و اجتماع درست تدوین نشود. هرچند حضور زنان در امور مختلف و مسولیت هایی که دارند تغییراتی را نسبت به این نگاه سنتی ایجاد کرده اما همچنان نگاه جنسیتی و ابزاری و کمتر توجه کردن به ایده ها و نظرات زنان، از عمده مشکلات پیش روی بانوان در حوزه های فرهنگی و هنری و حتی ورزشی است.

زنان اگر بخواهند رشد علمی، هنری و شغلی داشته باشند، انواع سقف‌ها و دیوارهای شیشه‌ای چه در جامعه پیرامون آنها را گرفته است. به دلیل فرهنگی که داریم وقتی یک زن بخواهد در جامعه رشد کند، باید چندین برابر یک مرد زمان بگذارد و کار کند و مسیری پر از پستی و بلندی پیش رو دارد.

باید زنان توانمند و علاقمند پیگیرانه مورد حمایت، و کارشان در مجامع هنری مطرح شود. باید به تامین اقتصادی زنان هنرمند فکر کرد چرا که آسیب‌پذیرتر هستند و چه بسا استعدادهای درخشانی که ترک کارشان را کرده‌اند تا بتوانند با کاری دیگر خود و گاه خانواده را تامین کنند و در این میان زنان و دختران هنرمند کردستان از استعداد و توانای های بالایی برخوردار هستند که کمتر مورد توجه و حمایت قرار گرفته اند.

به نظرم در هر فعالیتی باید حضور زنان را سنجید و به آن بهاء داد اما عدم امنیت شغلی و نبود حمایت های درخور و نگاه نامطلوبی که در گذشته ریشه دارد زنان را همچنان آزار می دهد و این در حالی است که با وجود این موضوعات، زنان توانسته اند در حوزه های پزشکی، اجتماعی، هنری و مدیریتی خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه دهند و همچنان در تلاشند و امروزه شاهد پیشرفت هایی خوبی از دختران و زنان در امور ورزشی و هنری و علمی هستیم و باید بیشتر مورد حمایت باشند و میدان بیشتری به آنان واگذار شود.

کرد پرس: دغدغه اصلی "شب بو" در زندگی و در هنر چیست؟

سلیمانی: دغدغه ام را اینگونه برایتان بگویم که زندگی عشق است و با عشق زندگی کردن هنر است و هنر برای من همانند جریان آب در ریشه و شاخ و برگ یک درخت و ساقه است که بدون آب ریشه و ساقه می خشکد و من هم چنین برداشتی دارم و احساس می کنم هنر و عشق از زندگی گرفته شود، زندگی می خشکد. هدفم اولاً علاقه و لذت از هنر و استفاده از آن برای زندگی و بعد خدمت به جامعه ام از راه هنر، و ایجاد انگیزه و امید برای مردمانش است و در مجموع باید گفت ایجاد انگیزه و امید، عشق به زندگی از اهداف والای هنر است و دغدغه ام در فعالیت هنری با این ملاک آغاز شده و ادامه دارد.

کرد پرس: اگر "شب بو سلیمانی" بخواهد در یک جمله هنر را تعریف کند چه می گوید؟

سلیمانی: هنر یعنی زندگی با عشق، هنر بیان احساس و ناگفته است. هنر راه ظریفی است برای طرح نیازها و مطالبات جامعه و هنر را می توان به زبان مردم در همه بخش ها توصیف کرد. زبانی برای زندگی و عشق.

کرد پرس: رسیدن به شهرت و ثروت، به چه میزان به هنر آسیب رسانده، چه باید کرد؟

سلیمانی: شهرت برای هنرمند ضمن کسب درآمد بالا، به او جایگاه و احترام می بخشد و به عنوان یک الگو دیده می شود که با آثار و هنرش برای جامعه آرامش، امنیت، امید و آگاهی خلق می کند و می تواند نقش مثبتی داشته باشد و هنرمند شخصی است که مردم یک جامعه او را از منظرهای متفاوت مانند سبک لباس پوشیدن، مدل مو، حضور در مناسبت ها، سبک زندگی و حتی ازدواج‌ها و واکنش هایی که دارند مورد توجه قرار می‌دهند که این طرز زندگی و حتی تفکر و هنرش نیز در جامعه می تواند تاثیرات هم مثبت و هم منفی برجای بگذارد

بنابراین وقتی زندگی هر فردی زیر ذره‌بین جامعه باشد، کوچکترین اتفاق در زندگی آن فرد با واکنش مردم مواجه خواهد شد به ویژه زمانی که آن اتفاق یا خلاف عرف و قانون یک جامعه باشد و یا با فرهنگ و آداب رسوم آن جامعه همخوانی نکند و این خود از عواقب شهرت است. اما با مدیریت و رفتارها و عملکرد مطلوب، شهرت می تواند برای جامعه و جوانان و مردم و به ویژه خود فرد خیر و برکت و ارزشمندی به همراه داشته باشد و باید کوشید از شهرت به ویژه در حوزه هنر، بهره و استفاده مطلوب هم برای خود فرد و هم برای جامعه کسب کرد.

کرد پرس: چه نقش‌هایی را دوست دارید تجربه کنید؟

سلیمانی: تلاش برای نوآوری، تاثیرگذاری، جذابیت و ایفای عالی و مثبت نقشی که برعهده یک کاراکتر است از وظایف یک بازیگر است. سینما محصول تلاش جمعی متخصصان، کارگردان و هنرمندان است اما در این رویه بازیگران نقش ویژه ای دارند و باید به بهترین شکل نقش خود را ایفا کنند و جان دادن به شخصیت‌های داستانی از مهمترین موئلفه های این حوزه است که باید برای تحقق آن هنرمندانه و متفکرانه و دلسوزانه با عشق تلاش کرد و من هر را نقشی دوست دارم و سعی می کنم به خوبی از عهده آن برآیم اما نقش های مثبت و نقشی که تاثیرگذار بوده و حرف برای گفتن دارد را بیشتر می پسندم.

کرد پرس: اگر قرار باشد فقط کاراکتر یک شخصیت را عهده دار بشید، یعنی فقط برای یکبار بخواهید نقش شخصیتی را بازی کنید، چه کسی را انتخاب می کنید، چرا؟

سلیمانی: زندگی خودم، چون فراز و نشیب های زیاد دارد و تا رسیدن به این مرحله از زندگی از خیلی از مشکلات عبور کرده ام، حفظ زندگی خانوادگی ام، تلاش برای یک زندگی و وضعیتی که همراه با هنر و برگرفته از آن باشد مسیرهای سختی را طی کردم و خوشبختانه از وضعیت موجود راضی هستم اما رنج ها و مصائب زیادی را متحمل شدم که خود یک فیلمنامه بلند خواهد بود و مطمئن هستم خیلی از افراد جامعه نیز چنین مراحلی رو طی کرده اند اما کسانی موفق بوده اند که عشق و تلاش و مبارزه را اولویت برنامه زندگی خود قرار داده اند و راز موفقیت هم چنین است.

کرد پرس: هنر به چه میزان در زندگی نقش دارد؟

سلیمانی: هنر در زندگی انسان ها نقش موثر و بسزایی داشته و دارد و می‌تواند دیدگاه و زاویه دید انسان را نسبت به زندگی و اطرافش تغییر دهد. هنر می‌تواند از نظر روحی تاثیرات مفیدی را بر روی زندگی افراد بگذارد و باعث آرامش و کم شدن استرس و اضطراب بشود. هنردرمانی در خیلی از جوامع فراگیر شده و حتی خیلی از بیماری‌ها را از این راه درمان می‌کنند. هنر دغدغه ها و مطالبات مردم و جامعه را به شیوه مطلوب و مناسب بیان می کند.

بیان دردها و رنج‌‌‌ها‌ی جامعه و نشان دادن راه های رفع آن از طریق هنر میسر می گردد. هنر در حكم یك زبان است؛ هنر زمینه ساز صلح و آشتی و سبب اتحاد و نزدیکی می شود و رابطه‌ى دلبستگی عمیقی میان صنف ها و عقاید مختلف اجتماعی برقرار می سازد، فرصت هایی ایجاد می کند تا عوامل حیات خانوادگی و دوستی را بیشتر و بهتر مستحکمتر بکند و قطعاً در زندگی خود من نیز تاثیرات مثبت و ثمربخشی داشته و امید و عشق به زندگی و جامعه را در من فزونی داده و نگرش های ارزشمندی در فکر و روح من ایجاد کرده است و بدون هنر، زندگی و برنامه های مرتبط با آن به شیوه مطلوب نمی چرخد و لطمات ناخوشایندی را برجای خواهد گذاشت.

کرد پرس: به نظر شما مشکلات بر سر راه هنرمندان کردستانی چیست و چه انتظاری از مسؤلان داری؟

سلیمانی: نبود امنیت شغلی و معیشت ضعیف هنرمندان و اهالی فرهنگ از مشکلات اصلی این حوزه است، نبود اسپانسر و نبود امکانات و عدم حمایت های لازم از دیگر مشکلات بر سر راه آنان است و انتظار من و سایر اهالی فرهنگ و هنر در مرحله اول حمایت های معنوی و مالی و همچنین برداشتن موانع کاری بر سر راه فعالان این حوزه است و مهتر از آن فراهم کردن شرایط فعالیت و آسانکاری برای تولید آثار هنری است. البته خود هنرمندان و اهالی فرهنگ ضرورت دارد بیشتر و بهتر همراه و همگام هم باشند و از حمایت ها و توانمندی های خود، باید همدیگر را یاریگر باشند و به شیوه صنفی حامی هم باشند.

کرد پرس: سخن پایانی شما با هنرمندان و مردم چه می تواند باشد؟

سلیمانی: من به عنوان یک عضو کوچک از جامعه هنری می خواهم به همنوعانم بگویم که اگر در راه علم و هنر قدم گذاشتید راه را تا آخر طی کنید و رها ننمایید، اجازه ندهید مشکلات شما را از باور و هنر و عشق و کارتان دور کند و قطعاً نتیجه می گیرد چون خواستن توانستن است و از مردم بزرگوار که همیشه حامی هنر و فرهنگ این دیار و به ویژه فعالان این عرصه بوده اند ضمن قدردانی، امیدوارم همچنان مشوق فرزندان خود و هنرمندان این سرزمین باشند.

گفتگو و تنظیم: شوان صیدی

کد خبر 25182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha