افزایش کودک آزاری و همسر آزاری در آذربایجان غربی/ بهزیستی استان تکذیب می کند!

سرویس آذربایجان غربی- درحالیکه رئیس سازمان پزشکی قانونی آذربایجان غربی از افزایش 62 درصدی کودک آزاری در استان خبر می دهد، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد؛« آذربایجان غربی جز استان های پاک در کودک آزاری است».

به گزارش کردپرس، سازمان بهداشت جهانی در تعریف کودک آزاری می گوید؛ «هرگونه رفتار یا نارسایی از طرف والدین یا هر کسی که سرپرستی کودک را به عهده دارد که منجر به مرگ کودک، صدمات و آسیب های روحی، آزارهای جنسی و یا استثمار کودک شود، کودک آزاری تلقی می شود».

اگرچه کودک آزاری می‌تواند در محیط خانه یا خارج از آن اتفاق بیافتد اما اکثر مطالعات نشان می‌دهد حدود 70 درصد کودک آزاری‌ها در محیط خانواده صورت می‌گیرد.

اخیرا رئیس سازمان پزشکی قانونی آذربایجان غربی از افزایش کودک آزاری در استان خبر داده و می گوید: از آغاز سال جاری تاکنون ۶۸ مورد کودک آزاری گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

این مورد اما از سوی مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی تکذیب و اعلام شد که آذربایجان غربی جز استانهای پاک در کودک آزاری است.

سعید فریور با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص رشد ۶۲ درصدی کودک آزاری در استان به ایسنا می گوید: آمار ارائه شده از سوی نهادها و دستگاههای غیر از بهزیستی خلاف واقع و غیر واقعی بوده و اساسا نمی توانند این آمار را داشته باشند.

او با بیان اینکه متولی آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی است و هیچ نهاد دیگری مرجع صلاحیت داری برای ارائه چنین آماری نیست، ادامه می دهد: طبق گزارشهای ارسالی به این اداره کل افزایش ۶۲ درصدی کودک آزاری در استان وجود ندارد و آذربایجان غربی در سطح کشور استان پاک در کودک آزاری است.

به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی؛ «در سال گذشته 9 نفر از کودکان در استان مورد عمل کودک آزاری قرار گرفته بودند». بر اساس اخبار منتشره تنها در مهر و آبان سال گذشته 5 مورد کودک آزاری در مهاباد مشاهده شده بود.

تا تیر ماه امسال نیز وقوع پنج مورد کودک آزاری توسط والدین در استان، توسط بهزیستی گزارش شده بود.

اما موارد کودک آزاری در استان تنها به کودکان دارای سرپرست خلاصه نمی شود، بلکه کودکان خیابانی را نیز در بر می گیرد.

سال گذشته مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی درخصوص سابقه کودک آزاری کودکان کار جمع آوری شده در استان گفت: ۱۲۳ نفر از این کودکان سابقه یک بار کودک آزاری و۲۱ کودک بیش از چندنوع سابقه کودک آزاری داشته اند.

این در حالی است که تابستان امسال استاندار آذربایجان غربی با انتقاد از بهزیستی گفت: آمار کودکان کار بهزیستی دقیق نیست و لذا دستگاههای متولی باید شناسایی این کودکان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

بخش دیگر خشونت های خانگی نیز مربوط به خشونت های جنسی و همسرآزاری است که به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی آذربایجان غربی در سال جاری تعداد 2 هزار و 442 مورد همسر آزاری در استان اتفاق افتاده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش دارد.

رسول روشنی می افزاید: همچنین در سال جاری تعداد ۱۷۹ مورد، سقط جنین صورت گرفته است.

در سال گذشته، 147 نفر از زنان خشونت دیده از خانه‌های امن بهزیستی خدمات لازم را دریافت کرده و سپس به دامن خانواده خود بازگشتند و تا تیر ماه امسال نیز 28 زن تحت خشونت گزارش شدند.

افزایش خشونت های خانگی و کودک آزاری موضوعی است که توسط پزشکی قانونی آذربایجان غربی تایید شده است اما در بخش کودک آزاری بهزیستی آن را تکذیب می کند و تا کنون هم این نهاد در خصوص افزایش همسرآزاری در استان واکنشی نشان نداده است.

کد خبر 252511

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha