خلاء سرمایه گذاری معادن قروه در توسعه ورزش قهرمانی

سرویس کردستان- محمدجواد ضیایی؛ جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در یادداشتی تحلیلی از خلاء سرمایه گذاری معادن بزرگ در قروه برای توسعه ورزش قهرمانی در شهرستان گفته است.

نفت مسجد سلیمان، صنعت نفت آبادان، گل گهر سیرجان، مس رفسنجان، مس کرمان، آرمان گهر سیرجان، مس شهربابک، پارس جنوبی جم؛ هشت باشگاه تمام حرفه ای لیگ برتری و دسته اولی فوتبال در ایران هستند که یک چهارم تیم های حاضر در رقابت های سطح اول این ورزش در کشور را تشکیل می دهند. تمامی باشگاه های صدرالاشاره بدون استثنا از محل منابع نفت و گاز و همچنین منابع معدنی هر سال صدها میلیارد تومان در این استان ها صرف رشد و توسعه ورزش قهرمانی صرفاً در یک رشته ورزشی می نمایند، اما شرکت های بین المللی و شاخص ملی در عرصه فعالیت های معدنی که در شهرستان قروه فعالیت می نمایند و در حوزه استحصال طلا (شرکت بین المللی زرکوه)، سنگ آهن (شرکت صبا نور) و سنگ های تزئینی (سازمان اقتصادی کوثر) در مقیاس کشوری شاخص هستند از توسعه ورزش شهرستان تقریباً هیچ سهمی بر عهده نگرفته اند. شرکت های بهره بردار خصولتی و قدرتمند ملی قید شده در این سال ها جز خام فروشی ها و هزینه تراشی برای محیط زیست و دامن زدن به نارضایتیهای اجتماعی کاری از پیش نبرده اند و در حالی که بیشترین سهم از تولید طلای کشور متعلق به شهرستان قروه است.

سنگ های تزئینی استحصال گردیده در این منطقه در مقیاس جهانی دارای اعتبار و برند محسوب می شوند و معادن غنی سنگ آهن شهرستان سرمایه گذاران زنجیره فولاد در بخش دولتی و خصوصی را مجاب به حضور جدیتر در اقتصاد شهرستان نموده، در کمال تعجب و علیرغم گستردگی فعالیت این شرکت ها، سهمی به ورزش شهرستان از این برخوردای طبیعی و مواهب الهی نصیب نگردیده و این در حالی است که همواره معادن غنی در سطح کشور اسپانسر شناخته شده حوزه ورزش هستند، اما متأسفانه بخش معدن شهرستان قروه در این عرصه از پذیرفتن هر نوع مسئولیتی سرباز زده است.

ضرورت های توجه به توسعه ورزش قهرمانی در شهرستان

- حضور یک باشگاه ورزشی در سطح ملی با اسپانسرینگ قوی می تواند به عنوان معرف شهرستان در سطح کشور تلقی گردیده و ظرفیت های مختلف منطقه را به کشور معرفی نماید و در رشد صنعت گردشگری، توسعه صنعتی و زیرساختی مؤثر باشد.

- تقویت باشگاه داری حرفه ای در توسعه شهرستان و استان اثربخش بوده و به چرخه ای از تحولات مثبت در سایر عرصه ها دامن خواد زد.

- از طرفی سرمایه گذاری این شرکت ها در ورزش منطقه در توسعه ورزش قهرمانی هم نقش پررنگی خواهد داشت و حضور یک باشگاه حرفه ای قوی و توانمند و شاخص در سطح ملی می تواند شهرستان را به قطب اصلی جذب استعدادهای شهرستانی و ملی در غرب کشور بدل نماید و نوجوانان و جوانان مستعد در رشته های ورزشی را به کمک فرآیند استعدادیابی که در باشگاه داری حرفه ای امری متعارف است، می توان شناسایی و جذب و امکان رشد و ارتقای آن ها را فراهم نمود.

- حسن دیگر این موضوع شکل گیری یک منبع و منشاء هویتی جدید برای مردم شهرستان است و در کنار منابع هویتی دیگر از جمله چهره های مطرح، تاریخ و جغرافیا و جاذبه های گردشگری، ورزش هم به جمع منابع هویت ساز منطقه اضافه می گردد و می تواند در ایجاد حس تعلق خاطر ملی به جامعه کلی مؤثر باشد.

به نظر می رسد در این ارتباط پیگیریهای مسئولان منطقه و همچنین مقامات استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای ترغیب هلدینگ ها و شرکت های اقتصادی فعال در حوزه معدن منطقه به منظور سرمایه گذاری در توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای شهرستان، مهمترین فاکتور در تحقق این مهم خواهد بود و به جای شکل گیری باورهای غلط و کلیشه ای اولویت بخشی به سرمایه گذاری در سایر بخش ها (مقدم بر ورزش) می توانیم باوری دقیق و علمی را جایگزین کنیم مبنی بر اینکه توسعه ورزشی منجر به توسعه زیرساخت های ورزشی و سایر بخش های اقتصاد و حتی فرهنگ خواهد شد و می توانیم ورزش را به عنوان پیشران توسعه آغازگر حرکت به سمت رفع محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه تلقی کنیم./

کد خبر 25257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha