درخواست واشنگتن از بغداد برای حفاظت از تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - وزارت خارجه آمریکا از دولت عراق خواست که به تعهدات خود در زمینه حفاظت از تاسیسات دیپلماتیک این کشور پایبند باشد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری فرانسه (AFP)، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای به حمله راکتی شب گذشته به سفارت این کشور در منطقه سبز در مرکز شهر بغداد واکنش نشان داد.

سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه خود ضمن درخواست از دولت عراق برای پایبندی به تعهدات خود در زمینه حفاظت از تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در این کشور، مدعی شد که ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی تاکنون بیش از 14 حمله علیه کارکنان آمریکایی در عراق انجام داده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه نیز ضمن ادعای این که گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق همچنان یک تهدید به شمار می آیند، تاکید کرد که وضعیت امنیتی در این کشور هنوز پرتنش است و در نتیجه برحذر و هوشیار خواهند ماند.

این در حالی است که هسته اطلاع رسانی امنیتی وابسته به وزارت دفاع عراق شامگاه یک شنبه با صدور بیانیه کوتاهی اعلام کرد که پنج راکت کاتیوشا به منطقه سبز در مرکز شهر بغداد اصابت کرده اما هیچ گونه خسارتی به دنبال نداشته است.

با این حال برخی مسئولان آمریکایی در گفت و گو با رسانه های خبری تاکید کردند که از مجموع پنج راکت شلیک شده به سوی منطقه حفاظت شده سبز بغداد، سه راکت به مجتمع سفارت کشورشان اصابت کرده از جمله یک راکت که به سالن غذاخوری مجتمع خورده و در نتیجه آن نیز دست کم یک نفر زخمی شده است.

یک منبع امنیتی عراقی نیز در گفت و گو با پایگاه خبری السومریه نیوز ضمن تاکید بر این که حمله راکتی به منطقه سبز و سفارت آمریکا در بغداد دست کم سه زخمی بر جای گذاشته اما تاکنون هویت و تابعیت آنها مشخص نشده، خاطر نشان ساخت که بالگردهای آمریکایی در حال تخلیه شماری از افراد موجود در داخل سفارتخانه این کشور هستند و به دنبال این حمله نیز تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ گردیده و راه های منتهی به سفارتخانه مسدوده شده است.

در واکنش به حمله راکتی شامگاه یک شنبه به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد نیز که در جریان آن برای نخستین بار راکت به داخل مجتمع سفارتخانه اصابت کرد، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن محکومیت آن، تاکید کرد که دولت فدرال متعهد به حفاظت از همه هیئت های دیپلماتیک و اتخاذ همه تدابیر لازم برای تحقق این مسئله بر اساس قانون می باشد.

کد خبر 252594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha