در مورد نمک تصفیه‌ شده یددار بیشتر بدانیم

سرویس آذربایجان غربی- نمک‌های تصفیه‌شده يددار به دليل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بيشتر حفظ می‌کنند. کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در مورد چگونگی نگهداري و ذخيره کردن نمك يددار و زمان اضافه كردن آن به غذا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش کردپرس، ندا مرادی، کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در مورد نمک تصفیه‌ شده یددار افزود: با توجه به رسالت سازمان غذا و دارو مبنی بر نظارت و کنترل مستمر بر سلامت و چگونگی تولید محصولات سلامت‌ محور و مجاب کردن کارخانجه های تولیدی به تولید نمک تصفیه‌ شده یددار باید گفت: نمك يددار تصفيه نمكي است كه ناخالصی‌های نامحلول مانند فلزات سنگين و همچنين ناخالصی‌های محلول مانند آهك، شن و ماسه طي فرآيندي در كارخانه حذف می شود نمك خوراكي بايد از نوع يددار و تصفیه‌شده باشد.

مرادی تصریح کرد: نمک خوراکی ترکیبی یونی متشکل از سدیم و کلر (NaCl) است، نمک یکی از موارد اساسی جهت سوخت‌ و ساز بدن، عملکرد صحیح عضلات و انتقال پیام‌های عصبی است، البته نمک نیز مانند سایر مواد غذایی باید به‌ اندازه مناسب مصرف شود، مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون شده و ریسک حملات قلبی و سکته مغزی را در فرد افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: نمک‌های تصفیه‌شده يددار به دليل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بيشتر حفظ می‌کنند. نگهداري و ذخيره نمودن نمك يددار به مدت طولاني بيش از يك سال موجب از دست رفتن بخشي از يد آن می‌شود. براي حفظ ید در نمك بايد نمك را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستيكي، چوبي، سفالي و يا شیشه‌ای رنگي تيره نگهداري كرد و جهت اضافه كردن آن به غذا در زمان طبخ نمك را در انتهاي پخت اضافه نمود تا يد آن در حداكثر مقدار حفظ شود.

کارشناس کنترل غذا و دارو در پایان به وب دا گفت: بر اساس نمونه‌برداری‌های صورت گرفته توسط کارشناسان معاونت بهداشتی از نمک‌های سطح عرضه و واحدهای تولیدی و انجام آزمون‌های شیمیایی مانند میزان رطوبت، درصد خلوص، میزان ید، وضعیت ظاهری، مواد نامحلول در آب،PH ، میزان کلسیم و منیریم و سولفات و در مواردی فلزات سنگین توسط کارشناسان آزمایشگاه نتایج حاکی از این است که 70 درصد این نمونه‌های دریافتی از لحاظ فاکتورهای شیمیایی قابل ‌قبول و 30 درصد نمونه‌ها به دلیل بالا بودن درصد یون‌ها (کلسیم و منیزیم و سولفات) و پایین بودن میزان ید رد شده و نتایج به مراجع ارسال کننده نمونه اعلام‌ شده تا برابر مقررات اقدامات قانونی لازم به عمل آورند.

کد خبر 25275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha