تشکیل 2 هیئت عراقی برای مذاکره با ناتو با هدف ایجاد کانال جدید همکاری

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از اقدام دولت این کشور در تشکیل دو هیئت جهت مذاکره با سازمان ناتو با هدف ایجاد یک کانال جدید برای همکاری دو طرف خبر داد.

به گزارش کردپرس، سرلشکر عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) اعلام کرد که کشورش دو هیئت را جهت مذاکره با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف ایجاد یک دریچه جدید برای همکاری دو طرف تشکیل داده است.

سرلشکر خلف در این باره اظهار داشت: دولت عراق برای تعیین شکل رابطه با سازمان ناتو گزینه های متعددی دارد و این گزینه ها نیز همچنان در دست بررسی و گفت و گو هستند چرا که مرتبط با کشورهای زیادی در داخل این سازمان است نه یک کشور.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه تصریح کرد: عراق با فرانسه، کانادا، بریتانیا و حتی آمریکا در زمینه آموزش (نظامی) دارای همکاری است و بهترین روش برای همکاری که نیازمندی های وزارت دفاع عراق را برآورده سازد نیز انتخاب خواهد شد.

سرلشکر خلف همچنین تاکید کرد: برنامه کنونی با سازمان ناتو از سال 2012 تاکنون همچنان ادامه دارد با این حال عراق به ایجاد یک دریچه جدید تمایل دارد که نوعی رابطه جدید با این سازمان باشد؛ یکی از گزینه های موجود، تغییر شکل رابطه با سازمان ناتو است چرا که بیشتر کشورها عضو این سازمان هستند.

به گفته سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، دولت این کشور دو هیئت مذاکره کننده را تشکیل داده که ریاست یکی از آنها بر عهده فواد حسین، وزیر دارایی و معاون نخست وزیر در امور مالی است چرا که وی در پنجاهمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس شرکت کرده و در دیدارهای انجام شده با رهبران کشورهای عضو ناتو نیز حضور یافته و در نتیجه، گفت و گوها را با وزارت دفاع و دستگاه های اطلاعاتی ادامه خواهد داد.

سرلشکر خلف ضمن اعلام این که هیئت دوم نیز به ریاست فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس سازمان حشد الشعبی تشکیل شده، در این باره افزود: گفت و گوها همچنان ادامه دارد و بخشی از آن مربوط به آموزش (نظامی) و دیگر مسائل مربوط به همکاری است.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در پایان نیز خاطر نشان ساخت: عراق به دنبال یک مکانیزم همکاری جدید است که بر اساس شراکت مورد احترام همگان و احترام به حاکمیت کشور باشد و تصمیم گیری نیز در دست رهبری عراق قرار گیرد.

این در حالی است که سرلشکر خلف دو هفته پیش نیز اعلام کرده بود که پایتخت عراق در این اواخر شاهد برگزاری یک نشست مشترک به ریاست الفیاض و با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و فرماندهی عملیات مشترک این کشور و نمایندگان سازمان ناتو بوده تا شکل و شمایل رابطه جدید میان دو طرف، برخی دیگر از مسائل و دیدگاه و موضع بغداد در قبال آنها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن اعلام این که دولت اداره امور این کشور به ریاست عادل عبدالمهدی خواهان شراکت با سازمان ناتو است به شرط آن که هر گونه فعالیتی در خاک عراق با آگاهی و موافقت بغداد باشد، تاکید کرده بود که در نشست مذکور به بخش عملیات پرداخته نشد بلکه آموزش و پشتیبانی و مسائل دیگر مورد بررسی قرار گرفتند.

کد خبر 253755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha