هزینه 250 میلیون دلاری برای باز شدن پای روسنفت به اقلیم کردستان

سرویس جهان- شرکت روسنفت روسیه برای این که بتواند در صنعت نفت اقلیم کردستان نفوذ کند مبلغ 250 میلیون دلار حق مشاوره داده است.

به گزارش کردپرس، شرکت روسی روسنفت اقلیم کردستان عراق از جمله شرکت های بزرگ روسی است که بعد از شدت بحران اقتصادی در اقلیم کردستان بعد از برگزاری رفراندوم استقلال سرمایه گذاری هنگفتی در صنعت نفت و گاز اقلیم کردتسان کرد و اکنون بر بخش مهمی از این صنعت سایه گسترده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت روسی برای این که بتواند پایش را به اقلیم کردستان باز کند و قراردادهای مهمی با دولت اقلیم کردستان امضا کند مبلغ 250 میلیون دلار حق مشاوره پرداخت کرده است. این در حالی است که این مبلغ در مقایسه با مبالغ معمولی که بابت مشاوره پرداخت می شود بسیار بالا ارزیابی شده است.

بلومبرگ می گوید شرکت روسی این مبلغ هنگفت را پرداخت کرده است تا به یک بازیگر اصلی در صنعت نفت اقلیم کردستان تبدیل شود و بتواند قراردادهای بزرگی را با دولت اقلیم کردتسان امضا کند.

شرکت کوالیشن دیولوپمنت که به بررسی مبلغ هزینه شده به عنوان حق مشاوره پرداخته گزارش داده است که این مبلغ در مقایسه با مبالغ استانداردی که برای حق المشاوره پرداخت می شود بسیار بالاست. برای مثال، کل مبلغی که شرکت ام اند ای برای مشاوره از 12 بانک سرمایه گذاری جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا گرفته حدود 400 میلیون دلار بوده است.

مبلغ 250 میلیون دلار حق مشاوره توسط شبعه سوییس در طول سال های 2017 و 2018 برای فراهم کردن زمینه فعالیت گسترده روسنفت در اقلیم کردستان پرداخت شده است.

جزئیات این پرداخت هفته گذشته در جریان انتشار اطلاعیه های مالی در سنگاپور افشا شده است. به نام مشاوره دهندگان روسنفت اشاره ای نشده است.

شرکت روسنفت در توجیه پرداخت حق مشاوره 250 میلیون دلاری برای ورود به صنعت نفت اقلیم کردستان گفته است این هزینه برای دریافت اطلاعات مفید و درست و امکان سنجی سودمند بودن قراردادهای نفتی و گازی با اقلیم کردستان صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت دارایی اقلیم کردستان عراق از ارائه توضیح در این باره خودداری کرده است.

روسنفت بر اساس قراردادهای خود با دولت اقلیم کردستان حدود 3 میلیارد دلار به اربیل پرداخت کرد و قرار شد به عنوان پیش فروش نفت پرداخت شود و روسنفت از فروش نفت اقلیم کردستان این مبلغ را به دست آورد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت روسنفت در ابتدای کار مبلغ 1.8 میلیارد دلار به اقلیم کردستان پرداخت کرد تا در ازای آن 60 درصد سهم کنترل خط لوله نفت اقلیم کردستان را در دست بگیرد.

شرکت روسنفت گفته است بر اساس قرادادهایش با دولت اقلیم کردستان عراق، در 5 میدان نفتی تحت کنترل کردهای عراق سرمایه گذاری انجام می دهد و قرار است خط لوله ای نیز برای انتقال گاز طبیعی اقلیم کردستان به بازارهای جهانی احداث کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 255480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha