ترکیه به یک وجب خاک و یک قطره نفت سوریه چشم ندارد

سرویس ترکیه - نومان کورتولموش، رئیس فراکسیون حزب عدالت و توسعه (AKP) در پارلمان ترکیه طی اظهاراتی با بیان این که «ما خواستار تمامیت ارضی سوریه هستیم» تصریح کرد: ترکیه به یک وجب خاک و یک قطره نفت سوریه چشم ندارد.

به گزارش کردپرس، نومان کورتولموش، رئیس فراکسیون حزب عدالت و توسعه (AKP) در پارلمان ترکیه طی اظهاراتی با بیان این که «ما خواستار تمامیت ارضی سوریه هستیم» تصریح کرد: «ما خواستار ماندگاری سیاسی سوریه هستیم. ترکیه در وهله اول از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کند. به یک وجب خاک و یک قطره نفت سوریه چشم نداریم. مسئله اصلی ما در آنجا مسئله امنیت ملی ترکیه است. ترکیه به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد در آن سرزمین ها گروه های تروریستی و شبه نظامیان مسلح ضد ترکیه به وجود بیایند. این را نیز بسیار واضح و آشکار اعلام کرده ایم. برخی تصور می کردند ترکیه بلوف می زند و اقدامی نخواهد کرد ولی همانگونه که آمریکا اراده ما را با عملیات چشمه صلح مشاهده کرد روسیه نیز همان اراده را با عملیات سپر بهار دید. برای ما اهمیت ندارد سوریه را چه کسی اداره خواهد کرد. فقط تأکید کرده ایم سیستمی با حضور جناح های دموکراتیک در سوریه تاسیس کنیم. یکی از بزرگترین دستاوردهای مذاکرات سوچی و آستانه نیز همین بود، هرچند عملیاتی نشده است».

به نوشته خبرگزاری هابر7، کورتولموش در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: «هیچ کشوری دیگر نمی تواند به تنهایی مسئله سوریه را حل و فصل کند. هیچ کشوری در سوریه نمی تواند با جنگ های نیابتی و حمایت از گروه های تروریستی به تثبیت حاکمیت خود در سوریه پرداخته و سیاست های منطقه ای خود را تنظیم کند. اگر جنگ های نیابتی را در سوریه تمام نکنند قدرت های بزرگ به جنگ با یکدیگر روی خواهند آورد. باید آتش بس اخیری را که در ادلب به وجود آمده است دائمی کنیم. مسئله تنها مسئله سوریه و ادلب نیست، مسئله چینش دوباره تمام منطقه خاورمیانه است. ترکیه متوجه این مسئله است و اجازه این کار را نخواهد داد».

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 256368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha