بهره برداری داعش از اختلافات کردهای عراق و سوریه با اعراب

سرویس جهان- خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: گروه تروریستی داعش، در سوریه از اختلافت اداره خودگردان با اعراب و در اقلیم کردستان از رقابت میان اقلیم کردستان با دولت مرکزی برای افزایش نفوذ و گسترش عملیات تروریستی خود بهره برداری می کند.

به گزارش کردپرس، گروه تروریستی داعش با این که در سال 2019 آخرین منطقه تحت کنترل خود در باغوز را در نبرد سختی با نیروهای کرد سوریه از دست داد، در ماههای اخیر حملات گسترده ای علیه نیروهای پیشمرگ، ارتش عراق، نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای دولتی این کشور انجام داد اما گسترده ترین حمله داعش از سال 2019 تاکنون، حمله به زندان صناعه در شهر حسکه تحت کنترل کردها بود. این حمله که از 10 روز پیش صورت گرفته و کشته شدن بیش از 200 تن از جنگجوی داعشی و جان باختن تعداد قابل توجهی از نیروهای کرد سوریه را در پی داشت، هنوز ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارشها هنوز در داخل و بیرون زندان صدای تیراندازی شنیده می شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی پیرامون افزایش نفوذ و گسترش عملیات تروریستی آن در عراق و سوریه نوشت: این گروه از استراتژی های خاصی برای افزایش نفوذ و انجام عملیات بهره برداری می کند.

این خبرگزاری با اشاره بر فعالیت شدید داعش در مناطق عرب نشین تحت کنترل کردهای سوریه نوشت : داعش از اختلافات اداره خودگردان با جمعیت عرب شمال و شمال شرق سوریه، در راستای گسترش نفوذ و فراهم کردن زمینه حملات خود بهره برداری می کند. این خبرگزاری از برخی اقدامات کردهای سوریه برای کاهش تنش با اعراب از جمله آزادی برخی زندانیان عرب و تشویق اعراب به پیوستن به نیروهای دموکراتیک سوریه گزارش داده اما به نوشته این خبرگزاری، چنین اقداماتی نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه چالش ها برای نیروهای دموکراتی سوریه را بیشتر کرده است.

آسوشیتدپرس همچنین با اشاره به این که بیشتر حملات داعش در عراق، در مناطق مورد مناقشه میان کردها و دولت مرکزی عراق صورت گرفته است، هشدار داد این گروه همچنین از اختلافات و رقابت میان کردها و دولت مرکزی عراق برای توسعه نفوذ خود استفاده کرده است. اما برخی مقامات عراقی گفته اند داعش در حال حاضر توانایی لجستیکی زیادی ندارد. یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق به این خبرگزاری گفته است داعش در گروه های حداکثر 7 الی 10 نفری عملیات انجام می دهد و توانایی تصرف حتی یک روستا را ندارد.

اما رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه هشدار داد داعش از باغوز در شرق سوریه تا منبج در غرب نفوذ دارد و هسته های مخفی ایجاد کرده است. او تاکید کرد داعش با این حملات به دنبال تثبیت و اثبات حضور خود در این مناطق است.

دارین خلیفه، تحلیلگر مسائل سوریه در گروه بین المللی بحران گفته است بزرگترین چالش نیروهای کرد-عرب سوریه در مقابل داعش وابستگی شدید آنها به حضور و کمک های نیروهای آمریکاست در حالی که نمی توان پیش بینی کرد که این نیروها تا کی در سوریه حضور خواهند داشت.

او هشدار داد با توجه به بحران اقتصادی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، مقامات کرد سوریه نتوانسته اند به قول های خود به اعراب عمل کنند که این مسئله می تواند در تشدید تنش و استفاده هرچه بیشتر داعش از آن تاثیر داشته باشد.

کد خبر 26442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha