حکومت ترکیه در پی انحصار زبان کردی است

سرویس ترکیه - مدیر مسئول نشریه کردی خوبوون در واکنش به مسدود شدن سایت این نشریه، این اقدامات را تلاش حکومت ترکیه برای به انحصار در آوردن زبان کُردی دانست. 

به گزارش کردپرس، الیف جان آلکان مدیر مسئول نشریه زبان کُردی «خوبوون» (Xwebûn) در واکنش به مسدود شدن دو نشریه کردی خوبوون و ینی یاشام، این کار را تلاش حکومت ترکیه برای به انحصار در آوردن زبان کُردی دانست. سایت خوبوون نیز فعالیت خود را در دامنه ای جدید از سر گرفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته با انتشار بخشنامه ای در سایت اطلاع رسانی دولتی «روزنامه رسمی» اعلام کرد که از این پس اقدامات جدیدی برای پیشگیری از آثار مخرب رسانه هایی که برنامه هایی مغایر با ارزش های بنیادین جامعه ترکیه داشته باشند، انجام خواهد شد. درست در همین روز دسترسی به سایت های دو نشریه کردی خوبوون و ینی یاشام، مسدود شد.

به نوشته مزوپوتامیا، ممنوعیت دسترسی به سایت هفته نامه خوبوون با واکنش های منفی شهروندان کردستان ترکیه مواجه شد. الیف جان آلکان مدیر مسئول خوبوون در واکنش به مسدود شدن سایت این هفته نامه گفت: «حکومت می خواهد همه رسانه های کردی را مجبور به سکوت کند. هر بخشنامه و تبصره جدیدی که تصویب می شود زبان کردی را نشانه می گیرد.»

او با اشاره به رفتار دوگانه حکومت درباره کردها گفت: «حکومت از یک سو دروس زبان کردی را به عنوان دروس اختیاری در فهرست درس های مدارس گذاشته است، از سوی دیگر همین حکومت نشریات زبان کردی را درگیر ممنوعیت های جدید می کند. آنها در واقع با این کارها می خواهند زبان کردی را در انحصار خودشان داشته باشند. انگار تنها آنها هستند که دارند از زبان کردی حمایت می کنند. فکر کرده اند مردم با دو ساعت درس اختیاری در مدارس فریب خواهند خورد.»

آلکان با بیان این که خوبوون با وجود همه فشارها از سال 2019 تا کنون تلاش کرده است تا برای اعتلای زبان کردی و بقای آن مبارزه کند، گفت: «ما می خواهیم زبان کردی را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کنیم. ما ارزش هایی را که در طول صد سال فعالیت مطبوعاتی انباشته ایم، نشر می کنیم و مردم ما نیز با خودآگاهی این را تعقیب می کنند. به همین سبب خوبوون برای کردستان در یک نقطه بسیار مهم ایستاده است.»

مدیر مسئول خوبوون از ادامه فعالیت سایت خوبوون در دامنه جدید xwebun1.com خبر داد.

کد خبر 26476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha