تهدید آلودگی منبع آب شرب سد سردشت جدی است!

سرویس آذربايجان غربى- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سردشت گفت: منشأ اصلی آلودگی سد سردشت، فاضلاب و شیرابه پسماند شهرهای سردشت، ربط، نلاس و میرآباد و روستاهای اطراف است که بدون تصفیه مستقیم وارد این سد می‌شوند در حالی که هنوز تصفیه خانه های فاضلاب این شهرها راه اندازی و تکمیل نشده است.

خالد بایزیدی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس افزود: ضرورت تاییس و تکمیل فاضلاب تصفیه خانه شهرهای منشاء اصلی آلودگی دریاچه سد سردشت، باید در اسرع وقت انجام بگیرد، در غیر این صورت آلودگی می تواند در دراز مدت منبع آب شرب بیش از ٨٠ هزار نفر را تهدید کند.

او ادامه داد: در راستای کاهش آلودگی پیشنهاداتی از سوی اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تهیه شده که شامل پکیج تصفیه خانه فاضلاب برای شهرهای ربط و نلاس، مدیریت تصفیه خانه ها و پسماند شهرها و روستاهایی که مستقیما به دریاچه سد می ریزند نیز باید لحاظ شود. همچنین مدیریت صنایع وابسته و شهرک صنعتی باید انجام بگیرد.

بایزیدی با اشاره به اینکه تاکنون نامه‌نگاری‌های زیادی در خصوص احداث تصفیه خانه شهرک صنعتی ربط و سردشت انجام شده است، گفت: متاسفانه علیرغم پیگیری های فراوان تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده و پیشرفت چندانی در راستای کاهش میزان آلودگی نداشته است. هر چند در حال حاضر تهدیدی جدی برای منبع آب شرب محسوب نمی شوند اما در دراز مدت و گسترش واحدهای صنعتی در شهرک می‌تواند به یکی از عوامل اصلی و تهدید کننده تبدیل شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر اولویت اصلی احداث تصفیه خانه فاضلاب ربط و نلاس است که در طرفین محل پمپاژ تصفیه خانه آب شرب قرار دارند لذا باید در اسرع وقت تصفیه‌خانه فاضلاب این دو شهر که مجوزهای زیست محیطی هم برای آنها صادر شده است، ایجاد شود.

بایزیدی با اشاره به اینکه کیفیت بالای تصفیه خانه آب شرب سردشت گفت: خوشبختانه این تصفیه‌خانه جزو یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه های منطقه محسوب می‌شود اما باید این احتمال هم در نظر گرفته شود که ممکن است میزان آلایندگی و مواد شیمیایی تا حدی افزایش یابد که حتی تصفیه خانه پیشرفته هم امکان تسویه ۱۰۰ درصدی را نداشته باشد. لذا باید از وقوع خطرات احتمالی پیشگیری شود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ٤٠ درصد فاضلاب شهری سردشت مستقیم وارد دریاچه سد این شهر می شود، گفت: تصفیه خانه فاضلاب سردشت تا به امروز ٦٠ درصد شهر را تحت پوشش قرار داده ولی متاسفانه باقیمانده فاضلاب شهری به دلیل شیب معکوس در برخی مناطق مستقیماً وارد دریاچه سد می شود.

رییس اداره محیط زیست سردشت با اشاره به نتایج نمونه برداری از دریاچه سد سردشت اظهار کرد: این نتایج نشان می‌دهد که فعلا میزان آلودگی در حدی نیست که خطری برای مصرف آب شرب باشد، اما منشاهای آلودگی در صورتی که برطرف نشوند در دراز مدت می‌توانند به عنوان یک خطر بالقوه سلامت و امنیت آب شرب حدود ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهر سردشت و ربط را تهدید کنند.

بایزیدی گفت: از سویی دیگر سموم کشاورزی که پایداری بالایی دارند نیز از طرف روستاها وارد دریاچه سد می‌شود و همه این عوامل می‌تواند در آلوده کردن منبع آب شرب تاثیر داشته باشند.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

تهدید ورود آلاینده ها به دریاچه سد سردشت

میزان مخازن آب شرب سردشت با استاندارد وزارت نیرو فاصله دارد

کد خبر 26494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha