مدرسه زمستانه حقوق کودک در آذربایجان غربی افتتاح شد

سرویس آذربايجان غربي- در نشست ویدئو کنفرانسی با حضور استاندار و معاون حقوق بشر قوه قضائیه، معاون وزیر دادگستری و رئیس کل دادگستری استان مدرسه زمستانه حقوق کودک در آذربایجان غربی افتتاح شد.

به گزارش کردپرس؛ استاندار آذربایجان غربی در این نشست با اشاره به اینکه توجه به حقوق و نوع زیست كودكان یك اصل بنیادین در دنیای كنونی محسوب می شود افزود: ارتقای شاخص های زیستی و فرهنگی کودکان از اولویت های هر كشوری به شمار می آید زیرا كودكان آینده سازان جامعه هستند و توجه به نیازهای اساسی آنها نوید بخش فردایی بهتر است.

محمد مهدی شهریاری ادامه داد: كودكی از موثرترین دوره های زندگی به شمار می رود كه در آن شخصیت فرد شكل می‌گیرد و این مهم نشان می دهد، كودكان تنها به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلكه تمامی ابعاد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی آنان به عنوان عوامل تعیین كننده و اساسی زندگی، نیازمند رشد و پرورش است.

او گفت: كودكان، سرمایه های اجتماعی هر جامعه ای محسوب می شوند كه برای رشد و بالندگی به حقوقی احتیاج دارند تحقق این امر را نیازمند توجه همگانی دانست.

شهریاری با اشاره به اینکه کودکان سرمایه‌های آینده هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند که دارای دنیای خاصی بوده و باید با زبان و رفتار خاصی با آن‌ها صحبت و برخورد شود و باید در فضایی شاد با امکانات کافی رشد و تحصیل کنند تا بتوانند در آینده برای جامعه مثمرثمر باشند افزود: این مهم برعهده دولت و هم بر عهده سازمان‌های مردم نهاد است اما ازآنجایی که سازمان‌ها و نهادهای دولتی مانند بهزیستی، شهرداری و … بودجه کافی در این زمینه در اختیار ندارند تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نقشی پررنگ ایفا کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما نهادهای مدنی و تشکل‌های اندکی در زمینه حقوق کودک فعالیت می‌کنند به همین دلیل باید توجه ویژه ای در ایجاد و سوق دادن تشکل های فعال کشور در جهت حقوق کودک صورت پذیرد ادامه داد: مدارس فصلی حقوق کودک با هدف ارتقا و توانمندسازی افراد فعال در حوزه کودکان و نوجوانان است در این بین می تواند موثر باشد.

استاندار آذربایجان غربی با تشریح قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان، بهره کشی اقتصادی را از آسیب‌هایی دانست که به مسائل کار مربوط است و مقررات بین الملل و قانون کار کشور نیز کار را برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع و افراد ۱۵ تا ۱۸ سال را ممنوع کرده است.

او تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز ملی رصد اجتماعی کشور، استان آذربایجان غربی در مورد کودک آزاری جزو استان های پاک است. از طرف دیگر استان آذربایجان غربی جزء محدود استان هایی است که طی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ موارد کودک آزاری در استان کاهش چشمگیری داشته است.

کد خبر 2651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha