استقبال چشمگیر از دوره های آموزش زبان کردی HDP در آنکارا

سرویس ترکیه - HDP برای مقابله با همسان سازی در آنکارا، دوره زبان کردی را در منطقه ماماک راه اندازی کرد که با استقبال چشمگیری مواجه شد.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) یک دوره زبان کُردی را در منطقه ماماک آنکارا راه اندازی کرد. این دوره از سوی مردم منطقه با استقبال زیادی مواجه شد.

به نوشته مزوپوتامیا، تعداد زیادی از شهروندان استان های کردنشین ترکیه که به دلیل سیاست های حکومت ها ناچار به مهاجرت به مرکز شده اند، در منطقه ماماک آنکارا زندگی می کنند. تشکیل کلاس زبان کردی به عنوان زبانی که از سوی حکومت های ترکیه تحت فشار قرار گرفته است، از سوی مردم منطقه ماماک مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

در این دوره های زبان کُردی که هفته ای یک بار به مدت 4 ساعت برگزار می شود، زبان آموزانی از 12 تا 62 ساله حضور دارند.

محمد علی کورد، دانش آموز 12 ساله این کلاس، در گفتگو با خبرنگاران گفت که وقتی اعضای خانواده اش در خانه به زبان کردی سخن می گفتند او متوجه نمی شده است. با این همه محمد علی با شرکت در این دوره زبان کردی، توانسته قابلیت زبان کردی خود را بهبود ببخشد. او گفت: من می خواهم در آینده زبان کردی خود را توسعه بدهم و به دیگران هم آموزش بدهم.

حسین قارت، زبان آموز 62 ساله در این باره اظهار داشت که او زبان کردی را با گویش زازا آموخته است و اکنون قصد دارد زبان کرمانجی خود را نیز تقویت کند. او گفت: زبان مادری نباید فراموش شود و باید از دبستان تا دانشگاه به عنوان یک درس ثابت آموزش داده شود.

اوزجان اوزبن دانش آموز ترک زبان این کلاس که سال ها در یوزگات در کنار کردها زیسته است، گفت: دلم می خواست من هم بتوانم با تقویت زبان کردی رنج ها و شادی های مردم کرد را به اشتراک بگذارم. او از مردم آنکارا خواست تا صرف نظر از ترک یا کرد بودن، در این دوره های زبانی شرکت کنند.

یاووز ییلماز، شهروند کرد ساکن آنکارا، با تاکید بر اهمیت زبان برای آگاهی ملی گفت: هدف من از شرکت در این دوره آشنایی بیشتر با هویت و گذشته خودم است. افتتاح چنین دوره ای را از سوی HDP بسیار مثبت ارزیابی می کنم. زبان کردی هم حق دارد مانند سایر زبان های زنده دنیا زبان رسمی باشد و به آزادی بتوان با آن سخن گفت. فراخوان ما به همه شهروندان کرد این است که «به زبان کردی سخن بگویید».

مراد کایتاش معلم زبان کردی نیز گفت با توجه به تقاضای زیاد مردم منطقه ماماک برای برگزاری این دوره ها، ما این دوره ها را با هدف مبارزه برای ساختن آینده زبان کردی تشکیل دادیم. استقبال مردم نیز از این دوره ها بسیار خوب بود.

کد خبر 26530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha