وقتی کشته ها «کُرد» باشند، در رده «غیر نظامی» دسته بندی نمی شوند/کشتار غیر نظامیان را متوقف کنید

سرویس ترکیه - تولای حاتم اوغولاری با اشاره به این که کشتار غیر نظامیان کرد در برابر چشمان جهان انجام می گیرد، مسئولیت دولت عراق، دولت اقلیم کردستان و سازمان های بین المللی را درباره حفظ جان غیر نظامیان کُرد گوشزد کرد.

به گزارش کردپرس، تولای حاتم اوغولاری نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از آدانا، در گفتگویی دولت اقلیم کردستان، و حکومت عراق را در برابر کشتار مردم کرد مسئول دانست. او از سازمان های بین المللی خواست تا کشتار غیر نظامیان کُرد را در اقلیم کردستان و کردستان سوریه جدی بگیرند و به آن واکنش نشان دهند.

حاتم اوغولاری در گفتگو با بریوان آلتان خبرنگار پارلمانی مزوپوتامیا، درباره حملات اخیر ترکیه به شمال سوریه گفت: «قرار بود در این درگیری ها داعش دوباره احیا شود. مشخص شده است که حمله کننده های داعشی به زندان الصناعه، از مناطق تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه عبور کرده اند. در همان زمان پهپادهای بمب افکن ترکیه، برای پیشگیری از اعزام نیروهای کمکی به حسکه، مسیر کوبانی را بمباران کرده اند.»

حاتم اوغولاری با بیان اینکه این بمباران ها حمله به خودگردانی کردها است، گفت: «هدف از این حملات هوایی احیای مجدد داعش و سازمان های مشابه و حضور آنها در میدان است. این یعنی عملیات علیه مردم کرد. احیای داعش به همه مردم منطقه آسیب خواهد رساند.»

نماینده HDP با یادآوری مسئولیت دولت اقلیم کردستان در قبال عملیات برون مرزی ترکیه در خاک کردستان گفت: «هم دولت اقلیم کردستان و هم دولت مرکزی عراق مسئولیت مهمی دارند. آنها به هیچ وجه نباید از این حملاتی که در آن شهروندان خودشان کشته می شوند، حمایت کنند یا راه را برای این حملات هموار کنند. ما در مرحله ای هستیم که مردم کرد باید با یکدیگر همبستگی بیشتری داشته باشند. همبستگی مردم کرد در برابر کسانی که سعی در ایجاد اختلاف بین مردم کرد در عراق دارند، ضروری است.»

او با اشاره به دیدار نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP)، درست یک روز پس از حملات به کردستان عراق و شمال سوریه، گفت: «معلوم بود که بارزانی به ترکیه خواهد آمد. نمی دانم آیا این که روز قبل از آمدن بارزانی این مناطق مورد حمله هوایی قرار گرفتند تصادفی بود یا خیر. اما در اینجا، بیشترین مسئولیت بر عهده دولت اقلیم کردستان است. مداخلات خارجی را به هیچ وجه نباید پذیرفت.»

حاتم اوغولاری افزود: «روابط ترکیه با عراق به ویژه در دوره AKP، رابطه ای با حضور پر رنگ سازمان اطلاعات ترکیه (میت) است. فعالیت های گسترده میت در منطقه با ذهینت دولت اقلیم هماهنگ هستند.»

او با بیان این که آنچه باید بر آن تاکید شود تضمین همبستگی مردم کرد است گفت: «مسئولیت دولت اقلیم کردستان به طور ویژه حفاظت از مردم غیرنظامی در برابر استراتژی های حکومت ترکیه و میت است. حکومت ترکیه به مخمور در 100 کیلومتری اربیل حمله کرده است. دولت مستقر در اربیل باید با این حملات مخالفت کند. با این حال از این کار سر باز می زند. در حالی که دولت اقلیم کردستان باید از گفتگوی خود با ترکیه بر سر حل مشکل کردها در اینجا استفاده کند، برعکس این عمل می کند. این بدان معناست که مردم غیر نظامی کرد هر روز بیشتر و بیشتر جان خود را از دست می دهند. بنابراین آنچه که ضرورت دارد تضمین همبستگی داخلی مردم کرد است.»

حاتم اوغولاری با انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر حملات حکومت ترکیه به شمال سوریه گفت: «در حمله به دریک در شمال سوریه، یک روستا بمباران شد. در حالی که غیر نظامیان در این روستا زندگی می کنند. افکار عمومی جهان به ویژه کمیسیون ها و سازمان های ذیربط، و سازمان ملل در این زمینه هیچ اقدامی نمی کنند. این واقعیت دارد که قدرت‌های بین‌المللی در مواجهه با کشتار غیر نظامیان فقط زمانی صدای خود را بلند می‌کنند که با منافع آنها مطابقت داشته باشد. این موضوع که وقتی کشته ها "کُرد" باشند، در رده "غیر نظامی" دسته بندی نمی شوند، هرگز و هرگز شایسته فعالان و سازمان های مدافع حقوق بشر نیست. چه اهمیتی دارد که کشته شده ها چه کسانی هستند؟ مهم این است که به خاطر "انسان بودنشان" برای جان آنها ارزش قایل باشیم.»

او در پایان از همه سازمان های حقوق بشری دعوت کرد تا نسبت به موضوع کشتار مردم غیر نظامی کرد در این مناطق حساسیت نشان دهند و گفت: «تنها واکنش افکار عمومی بین المللی است که می تواند از ادامه این حملات پیشگیری کند. اگر نیروهایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از این حملات حمایت می کنند، باید از این کار دست بردارند. سازمان های بین المللی حقوق بشر باید با حساسیت بیشتر و از طریق اعمال تحریم های جدی تر جلوی کشتار غیرنظامیان را بگیرند.»

کد خبر 26777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha