دولت ترکیه همان کاری را می کند که هیتلر می کرد

سرویس ترکیه - تولای حاتم اوغولاری در سخنانی به حمله دولت ترکیه به کردستان سوریه و تغییر بافت جمعیتی منطقه اعتراض کرد و دخالت دولت ترکیه در حوزه خصوصی را مشابه رفتار دولت نازی دانست.

به گزارش کردپرس، شورای زنان حزب برابری و دموکراسی (HEDEP)، حزب جایگزین حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) در ساختمان مرکزی HDP در آنکارا تشکیل جلسه داد. در این نشست تولای حاتم اوغولاری رئیس مشترک جدید HEDEP در سخنانی به حملات اخیر دولت ترکیه به کردستان سوریه و تلاش برای تغییر بافت جمعیتی منطقه اعتراض کرد و سیاست های دولت ترکیه را در زمینه کنترل حوزه خصوصی مردم، مشابه با سیاست های آلمان نازی در زمان هیتلر توصیف کرد.

به نوشته مزوپوتامیا، حاتم اوغولاری با اشاره به مبارزان زن جان باخته و زنانی که هم اکنون در زندان های ترکیه به سر می برند، گفت: «در روزهای اخیر شاهد حملات اسرائیل به فلسطینیان بودیم. مرحله جدیدی از جنگ آغاز شده است.»

دولت ترکیه همان کاری را در کردستان سوریه می کند که اسرائیل در غزه می کند

او با اشاره به این که 2 میلیون نفر در یک منطقه باریک در حال جنگیدن با اسرائیل هستند، گفت: «حمله به غزه غیرقابل قبول است، در این جنگ روح و جسم زنان از هم پاشیده می‌شود. در واقع همه ما دیدیم که چگونه علیه بدن زنان خشونت اعمال می شود و این جنگ بر پایه چه سیاستی است. متاسفانه در برهه های مختلف تاریخ، خشونت سیستماتیک علیه بدن زنان به عنوان روشی در جنگ مورد استفاده قرار گرفته است.»

حاتم اوغولاری با اشاره به همزمانی جنگ در اسرائیل با حملات دولت ترکیه به شمال و شرق سوریه گفت: «در روژاوا کارخانه‌ها، صنایع نفتی، بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، مدارس و تمامی مناطق غیرنظامی بمباران شدند و در این حملات 5 میلیون نفر از مردم غیر نظامی هدف قرار گرفتند.

همانگونه که اسرائیل می خواهد مردم فلسطین را از غزه آواره کرده و در صورتی که مصر آنها را نپذیرد، به صحرای نجف بفرستد، دولت ترکیه نیز در عفرین همین سیاست را در پیش گرفته است.»

تولای حاتم اوغلولاری: دولت ترکیه همان کاری را می کند که هیتلر می کرد

دولت ترکیه پروژه تغییر ساختار جمعیتی را ابتدا در عفرین انجام داد حالا به دنبال گسترش آن به همه کردستان سوریه است

حاتم اوغولاری با بیان این که دولت ترکیه در ابتدا یک عملیات زمینی را در عفرین انجام داد و سپس این حملات را به مناطق دیگر کردستان سوریه تسری داد، گفت: «دولت ترکیه مردم کرد و دیگر مردم ساکن عفرین اشغالی را از سرزمین هایشان آواره کرد و روی پروژه تغییر ساختار جمعیتی عفرین کار کرد. حالا می‌خواهند این پروژه را در کل روژاوا اجرا کنند، امکان ندارد ما این را بپذیریم. دو زخم اصلی در خاورمیانه وجود دارد، یکی مسئله کرد و دیگری مسئله فلسطین. متأسفانه تا زمانی که این دو مسئله بر مبنای دموکراتیک و خارج از مفهوم دولت ملت حل نشود، تا زمانی که این مسئله با یک مدیریت دموکراتیک کنفدرال حل نشود، منطقه نمی‌تواند رنگ آرامش را به خود ببیند.»

نیروهای مسلح ترکیه باید فورا از سوریه خارج شوند

حاتم اوغولاری در ادامه با بیان این که اسرائیل باید هر چه سریعتر حملات خود به فلسطین اشغالی را متوقف کند، خواستار توقف حملات دولت ترکیه به کردستان سوریه نیز شد. او گفت: «تمامی نیروهای مسلح ترکیه باید فورا از سوریه خارج شوند. ما باید کلید حل مسئله کرد به ویژه در ترکیه را از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز و دموکراتیک بیابیم و روندی ایجاد کنیم تا مردم کرد در کردستان در صلح، عدالت، برابری و برادری زندگی کنند و این امر نیز توسط قانون اساسی تضمین شده است. بیایید همه بیشتر در کنار مردم کرد و مردم سرافراز فلسطین باشیم.»

ما زنان باید آغاز کننده جنبش صلح طلبی باشم

حاتم اوغولاری افزود: «اصلی ترین مخاطب درخواست های ما زنان سراسر جهان، به ویژه زنان خاورمیانه هستند. ما می‌توانیم با عبور از مرزها، تقویت همبستگی و پیروی از خط انترناسیونالیستی، یک جنبش صلح طلبانه ایجاد کنیم. کل جهان، به ویژه خاورمیانه، به شدت به این امر نیاز دارد. ما زنان می‌توانیم در کنار هم بایستیم و با  جنگ و خونریزی مبارزه کنیم.»

رئیس مشترک HEDEP در ادامه با اشاره به تداوم انزوای اجباری علیه عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) خواستار برچیده شدن انزوای اجباری علیه اوجالان شد.

تولای حاتم اوغلولاری: دولت ترکیه همان کاری را می کند که هیتلر می کرد

دولت ترکیه همان کاری را می کند که هیتلر در آلمان می کرد

او با اشاره به لغو عضویت ترکیه در کنوانسیون استانبول در زمان زمامداری دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) گفت: «دولت AKP اصل ریاست مشترک و نمایندگی برابر را جرم تلقی کرد. این رژیم اقتدارگرا و نژادپرست که برای تثبیت هژمونی فرهنگی و ایدئولوژیک خود تلاش می کند، در مداخله در زندگی روزمره زنان به ویژه پس از انتخابات ماه می قدمی به عقب برنداشته است. مداخله در همه ابعاد زندگی زنان صورت می گیرد. امروز این رژیم در اینجا همان کاری را می‌کند که هیتلر در آلمان نازی انجام داد.»

تولای حاتم اوغولاری در پایان با بیان این که زنان بیشترین آسیب را از بحران های اقتصادی ایجاد شده توسط دولت ها می بینند و زندگی آنها هر روز بیش از پیش به خطر می افتد، گفت: «اکنون زمان همبستگی و سازماندهی است. ما در به در، خیابان به خیابان، محله به محله همه و به ویژه زنان را سازماندهی خواهیم کرد. ما در پاسخ به ذهنیتی که زنان را خانه نشین می کند، سازماندهی می شویم. من باور دارم که ما پاسخ این دولت اینگونه خواهیم داد.»

کد خبر 2762259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha