این همه شکایت از ترکیه به دادگاه حقوق بشر اروپا به خاطر اردوغان است

سرویس ترکیه - علی بابا جان رئیس حزب DEVA اردوغان را مسئول شکایت های زیادی دانست که از ترکیه به دادگاه حقوق بشر اروپا صورت می گیرد.

به گزارش کردپرس، علی باباجان رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA) در واکنش به آغاز روند مجازات ترکیه از سوی کمیته وزرای شورای اروپا به عنوان بازوی اجرایی دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR)، شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور را مسئول پرونده های شکایت زیادی دانست که از ترکیه به ECHR می شود.

به نوشته جمهوریت، علی باباجان با شرکت در کنگره حزب خود در آدانا، در انتقاد به بی توجهی حکومت ترکیه و شخص اردوغان به احکام ECHR گفت: «حتی وضعیت آب و هوا را هم می توان پیش بینی کرد اما نمی توان تصمیمات اردوغان را درباره موضوعات جدی در روابط خارجی کشور پیش بینی کرد. آقای اردوغان اگر اکنون ترکیه در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که بیش از همه از آن به ECHR شکایت می شود، مسبب آن شما هستید.»

باباجان با اشاره به تصمیمات ناگهانی اردوغان در حوزه سیاست خارجی گفت: «با تصمیم غیر قانونی که نیمه شب برای خروج از کنوانسیون استانبول گرفتید، ترکیه از کنوانسیونی که پیشگام آن بود خارج شد. اکنون هم کشور ما از سوی شورای اروپا که از بدو تأسیس در آن عضو بوده تحریم می شود. زیرا اردوغان چنین می خواهد.»

او افزود: «زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان کشور ما برای اردوغان کافی نیست، او احکامی را که ما متعهد به اجرای آنها هستیم زیر پا می گذارد و بر تخلف از این احکام اصرار می ورزد.»

او در پاسخ به اظهارات اردوغان که احکام ECHR را مداخله در امور داخلی ترکیه خوانده و گفته بود که برای حکومت ترکیه هیچ ارزشی ندارند، گفت: « آقای اردوغان اگر تصمیمات ECHR برای شما ارزشی ندارند و مداخله در امور داخلی کشور ما محسوب می شوند چرا خود شما تا کنون سه بار به این دادگاه مراجعه کرده اید؟»

گفتی است، هفته گذشته به دلیل سرپیچی ترکیه از اجرای تصمیمات ECHR از سوی حکومت ترکیه برای آزادی عثمان کاوالا بازرگان و فعال حقوق بشر در بند، کمیته وزرای شورای اروپا این پرونده را برای آغاز مجازات ترکیه به ECHR ارجاع داد.

کد خبر 26939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha