کارآفرینانی که در ایلام به مبارزه علیه کرونا رفتند(1)

سرویس ایلام - در استان ایلام در فرایند مبارزه جدی علیه ویروس کرونا کمبود ماسک و دیگر اقلام مورد نیاز برای مبارزه با این ویروس در چند هفته گذشته از جمله مواردی بود که برای مردم این استان مشکل آفرین شده بود اما بودند تلاشگرانی که به مبارزه جدی با این معضل رفتند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مشکل کمبود ماسک و دیگر مواد پیش گیری از این بیماری در استان ایلام باعث شد برخی کارآفرینان که بعضاً شغلهای متفاوتی داشته اند به حوزه تولید ماسک، لباسهای محافظتی و دیگر اقلام مورد نیاز در مبارزه با کرونا وارد شوند. در این فرایند تعدادی از مددجویان کار آفرین مورد حمایت کمیته امداد ایلام نیز با درک این موقعیت با حمایت های این نهاد در زمینه تولید ماسک و لباسهای محافظتی وارد عرصه کار و تولید شده و در جبهه ای دیگر به مبارزه علیه ویروس کرونا رفتند.

«شرکت تولیدی فرداد نیک پوش» با مدیریت خانم کاکایی که پیش از این در زمینه تولید پوشاک و مانتو فعالیت داشته به منظور مشارکت در مبارزه علیه ویروس کرونا از همان روزهای نخست ورود این ویروس به استان ایلام خط تولیدی خود را از پوشاک به تولید ماسک تغییر داده و وارد این کارزار شد. برای آگاهی بیشتر از فعالیتهای این شرکت تولیدی به همراه معاون اشتغال کمیته امداد استان ایلام و رئیس کمیته امداد منطقه 2 ایلام به محله هفت چشمه در حاشیه شهر ایلام رفتیم و با کارآفرینان شاغل در این شرکت به گفتگو نشستیم.

خانم کاکایی مدیر این کارگاه می گوید: چند ماهی است که این شرکت را با استفاده از تسهیلات اشتغال زایی کمیته امداد شهرستان ایلام راه اندازی کرده ایم و در این مدت چند ماه به کار تولید پوشاک و لباسهای عمدتاً زنانه مشغول بوده ایم.

وی ادامه در روزهای گذشته با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف ماسک در شهر ایلام و از لحاظ دیگر کمبود زیاد این محصول ضروری و حیاتی در راستای مبارزه علیه ویروس کرونا خط تولید خود را به صورت موقت از پوشاک به ماسک تغییر داده ایم.

تولید روزانه 5 هزار عدد ماسک

این کارآفرین مورد حمایت کمیته امداد ایلام در ادامه گفت: ما قبلا 5 نفر در این کارگاه در زمینه تولید پوشاک فعالیت داشتیم که در روزهای گذشته و بعد از اینکه خط تولید خود را به تولید ماسک تغییر دادیم سه نفر دیگر را بکارگیری کردیم و با هشت نفر نیروی کاری در زمینه تولید ماسک فعالیت خود را با تولید روزانه حدود دوهزار و 500 ماسک آغاز کردیم. چند روز بعد از آغاز فعالیت با توجه به نیاز مردم به این کالای ضروری و با پیشنهاد کمیته امداد فعالیت خود را به دو شیفت کاری افزایش داده و نیروهای کاری مان را دو برابر کرده و هم اکنون 16 نفر در دو شیفت مشغول کار هستیم و تولیدمان نیز روزانه به بیشتر از پنج هزار ماسک افزایش داده شده است.

وی به فرایند عرضه و پخش این محصول بین مردم در ایلام اشاره کرد و گفت: ما همه ماسک تولیدی خود را بر اساس ضوابط در اختیار اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قرار می دهیم و این دستگاه کار توزیع را در استان عهده دار شده است.

کیفیت بسیار مطلوب و 7 برابری ماسک تولیدی ایلام

وی به کیفیت محصول تولیدی این کارگاه اشاره می کند و می گوید: ماسک تولیدی این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و میزان مقاومت و اثرگذاری آن حدود هفت برابر ماسکهای معمولی است که در بازار به فروش می رسد.

کاکایی افزود: جنس این ماسکها استانباند گرم نوع 70 بوده که کیفیت بالای آن باعث شده که چند بار بعد از اوکشی دوباره و ضدعفونی آنها و حتی شستن، قابل مصرف باشند و در واقع یکبار مصرف نباشند.

وی با عنوان اینکه همه فرایندهای تولید ماسک در همین کارگاه صورت می گیرد گفت: در این فرایند پارچه و ماده اصلی تولید ماسک برش داده شده و توسط خیاط با کش مخصوص دوخت داده شده و سپس با الکل ضد عفونی شده و پس از اتوکشی که نوعی دیگر از ضد عفونی کردن است بسته بندی و توزیع می شود.

آنانی که از آشفته بازار کرونا به دنبال سودجویی اند

نبود مواد اولیه و پارچه اصلی برای تولید ماسک در ایلام یکی از مشکلات اصلی است که کارآفرینان این کارگاه با آن مواجه بوده و در روند کارشان مشکل ایجاد کرده است. کاکایی با اشاره به این موضوع می گوید: ما مجبور هستیم مواد اولیه را از استانهای دیگر و هم اکنون از اصفهان تهیه کنیم که تهیه آن برای ما با دشواری و با قیمت های گزاف و چند برابری امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در حالیکه همین ماده اولیه تولید ماسک قبل از بیماری کرونا در بازار با قیمت مناسب فراوان بود هم اکنون بسیار نایاب شده و قیمت آن هم اکنون نسبت به قیمت تولید اولیه ای که داشته ایم بیش از سه برابر شده است، علاوه بر اینکه کرایه بالای حمل از اصفهان تا ایلام را هم باید به این مشکلات اضافه کرد.

تسهیلات 250 میلیون تومانی کمیته امداد برای راه اندازی کارگاه

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد نیز در حاشیه بازدید از این کارگاه در این باره می گوید: از آنجایی که تولید ماسک هم اکنون یکی از نیازهای ضروری بازار است این نهاد تصمیم گرفت با همکاری مددجویان کارآفرین وارد عرصه تولید ماسک و مبارزه علیه ویروس کرونا شود.

روح اله سلیمانی افزود: ایجاد شغل برای مددجویان کارآفرین و جویای کار یکی از برنامه های اصلی کمیته امداد برای خوداتکایی این قشر است و راه اندازی این کارگاه نیز در همین راستا بوده است.

وی با عنوان اینکه در ابتدا تعداد 5 مددجوی کارآفرین، این کارگاه را راه اندازی کرده اند تصریح کرد: به همین منظور کمیته امداد 250 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه در اختیار این کارآفرینان قرار داده و هم اکنون نیز افراد شاغل در کارگاه به 16 نفر رسیده اند.

سلیمانی با اشاره به اینکه از طریق این کارگاه هم اکنون روزانه حدود 5 هزار ماسک تولید می شود تصریح کرد: این نهاد برای داشتن سهمی بیشتر در تولید ماسک و از لحاظ دیگر برای ایجاد درآمد در بین خانواده های نیازمند و مددجوی شهرستان ایلام چند کارگاه دیگر تولید ماسک در شهرهای ایلام و چوار را وارد خط تولید کرده است.

کارآفرینی با تولید لباسهای بیمارستانی حفاظت در برابر ویروس کرونا

کاکایی البته تنها مددجوی کارآفرینی شهر ایلام نیست که با تولید محصولات پیشگیری از کرونا به مبارزه با این بیماری رفته است. در شهر ایلام چند کارگاه دیگر مربوط به مددجویان کمیته امداد ایلام در حال فعالیت و تولید لباسهای حفاظتی و بیمارستانی مقابله با ویروس کرونا هستند. در خیابان 24 متری ولیعصر ایلام یک کارگاه تولیدی که لباس های محافظتی و بیمارستانی پیشگیری از کرونا تولید می کند در حال فعالیت است. این کارگاه تولیدی نیز قبلا کارگاه خیاطی بوده و در سال 82 با دریافت تسهیلات از کمیته امداد فعالیت خود را آغاز کرده است. به گفته خانم آرمانپور مجری این طرح، قبلا تعداد 5 نفر در اینجا مشغول فعالیت بودیم ولی هم اکنون تعداد 10 نفر در این کارگاه به کار تولید لباسهای حفاظتی و بیمارستانی مشغول فعالیت هستند .

به گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان ایلام وی نیز برای اجرای این طرح تاکنون 40 میلیون تسهیلات گرفته است و به زودی نیز 50 میلیون دیگر برای تکمیل این طرح به وی پرداخت می شود.

مشکل در تهیه مواد اولیه و پارچه مخصوص تولید لباسهای بیمارستانی که در استان ایلام موجود نیست البته از مشکلات این تولید کننده ایلامی است. خانم حسین زاده نیز از دیگر مددجویان کمیته امداد ایلام بوده که به تازگی تولید لباسهای یک بار مصرف بیمارستانی را آغاز کرده است. وی نیز طرح خود را که کارگاه آموزش خیاطی بوده به همراه یکی دیگر از اعضای خانواده اش با حمایت کمیته امداد در سال 97 راه اندازی کرده و در آن موقع 90 میلیون تومان از این نهاد تسهیلات قرض الحسنه دریافت کرده است.

اشتغال بیش از 90 مددجوی ایلامی در زمینه تولید ماسک و لباسهای حفاظتی بیمارستانی

این کارآفرین هم اکنون 4 نفر دیگر با نیز بکارگیری کرده و قرار است و قرار است با افزایش تولیدات خود چند نفر دیگر ا نیز بکارگیری نماید.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان ایلام با عنوان اینکه این نهاد همواره از کار،تولید در خانواده های مددجو حمایت می کند می گوید: سالیانه هزاران خانواده مددجو در این استان با دریافت تسهیلات ارزان قیمت وارد عرصه کار و تولید می شود.

سلیمانی تصریح کرد: مشکلات پیش آمده برای مردم این استان به دنبال شیوع ویروس کرونا باعث شد که این نهاد در این زمینه نیز وارد عمل شود و از کارآفرینانی که با تولیدات خود به مبارزه علیه این بیماری بروند به صورت جدی حمایت کند.

وی ادامه داد: در این چند هفته که مردم استان و کشورمان با این ویروس مواجه شده اند بیش از 90 نفر مددجو در زمینه تولید ماسک و لباسهای حفاظتی وارد عرصه تولید شده اند.

سلیمانی تصریح کرد: این تعداد مددجوی کارآفرین روزانه بیش از 20 هزار ماسک و 300 دست لباس حفاظتی بیمارستانی تولید می کنند.

وی همچنین گفت: هم اکنون علاوه بر ایلام در شهرستانهای مهران، دهلران،دره شهر،ملکشاهی و ایوان این نهاد برای مددجویان کارآفرین اقدام به راه اندازی کارگاههای تولید ماسک و لباسهای حفاظتی کرده است که تاکنون در این زمینه 25 کارگاه راه اندازی شده اند.

گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

ادامه دارد......

کد خبر 269432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha