از سرگیری بدون سر و صدای مذاکرات احزاب کرد سوریه

سرویس جهان- احزاب کرد رقیب در شمال شرق سوریه با حمایت آمریکا، گفتگوهای آشتی خود را بعد از بارها تعلیق در گذشته و با امید به پیوستن به روند صلح تحت حمایت سازمان ملل برای حل بحران سوریه از سر گرفته اند.

به گزارش کردپرس، برای اولین بار بعد از 28 اکبر 2018 که مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه ابتکار عمل خود را برای حل اختلافات میان گروههای کردی در شمال سوریه اعلام کرد، شورای میهنی کرد سو ریه و حزب کردی اتحاد دموکراتیک، مذاکرات سرّی و مستقیم خود را آغاز کرده اند.

به نظر می رسد که این مذاکرات که برای مشارکت همه احزاب کردی در اداره خودگردان تحت حاکمیت حزب اتحاد دموکراتیک یا پ.ی.د طراحی شده، راه را برای پیوستن اداره خودگردان به مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل در ژنو برای پایان دادن به تقابل در سوریه هموار می کند.

علیرغم فوایدی که این مذاکرات دارد، به دلیل روابط تنش آلود میان دو طرف مذاکره و تقابل سیاسی و جنگ رسانه ای در گذشته، موفقیت این مذاکرات تضمین شده نیست. شورای میهنی کرد سوریه بخشی از اپوزیسیون در تبعید مستقر در استانبول است، در حالی که ترکیه پ.ی.د را که ایدئولوژی پ.ک.ک تحت رهبری عبدالله اوجالان را دنبال میکند، دشمن شماره یک خود می داند. از طرفی دیگر، پ.ی.د بخشی از شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی جنگجویان به رهبری کردهاست که در کنار ائتلاف به رهبری آمریکا می جنگد.

یک منبع مطلع رسمی که به شرط حفظ نام با المانیتور مصابه کرد، زمان اصلی آغاز این گفتگوها را اشکار کرد و گفت: « اولین دور مذاکرات مستقیم میان شورای میهنی کرد سوریه و ی.پ.گ در اوایل آوریل و در پایگاه نظامی آمریکاییها در حومه حسکه و با حضور ویلیام روبک، مشاور ویژه نیروهای ائتلاف آمریکا و مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه برگزار شده است.»

گزارش شده که تلاش برای تنش زدایی میان دو گروه رقیب کردی در سوریه، با نظارت آمریکا صورت می گیرد. روباک در سه ماه گذشته برای بحث و بررسی تحولات در سوریه و در حمایت از اقدام برای متحد کردن جریان های کردی در سوریه، چندین بار با مقامات شورای میهنی کرد سوریه دیدار کرده است.

مظلوم عبدی(کوبانی) در کنفرانس 25 آوریل در قامیشلی گفت: « پیشرفت قابل توجهی در روند متحد کردن جریان های کردی به دست آمده است. احزاب، پ.ی.د و دیگر احزاب سیاسی به این اقدام علاقه مند هستند.»

منبع آلمانیتور در توضیح دستور کار مذاکرات گفت: « دو طرف درباره اتخاذ دیدگاه متحد سیاسی برای آینده سوریه و بر پایه پیش نویس ارائه شده از سوی طرف آمریکایی، با هم بحث می کنند. دو طرف بعد از برگزاری حداقل چهار نشست، روی موارد زیر توافق کرده اند: سوریه یک کشور فدرال، دموکراتیک و کثرت گرا خواهد بود، حکومت کنونی سلطه گراست و با خشونت رفتار می کند و مناطق کردنشین متشکل از یک واحد سیاسی و یکپارچه است.»

وی همچنین گفت که این احزاب روی برقراری روابط مثبت با کشورهای همسایه و حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه 2254 سازمان ملل توافق کردند. دو طرف به دنبال مشروعیت بخشیدن به حقوق سیاسی، فرهنگی و میهنی کردها در سوریه در قانون اساسی سوریه و همچنین به رسمیت شناخته شدن کردهای سوریه به عنوان ساکنان بومی این کشور هستند. آنها همچنین روی تلاش برای بازگرداندن آوارگان و دیگر افراد جا به جا شده در داخل سوریه و همچنین ایجاد اپوزیسیون دموکراتیک توافق کردند.

.امجد عثمان، سخنگوی شورای دموکراتیک سوریه در قامیشلی به المانیتور گفت:« انگیزه های این توافق قویتر از دلایلی هستند که ممکن است از به نتیجه رسیدن آن جلوگیری کنند. احزاب مذاکره کننده فقط گزینه رسیدن به توافق علیرغم چالش ها و مشکلاتی دارند که تنها راه حل آنها جدی بودن این احزاب است.»

امجد عثمان گفت که مذاکرات تنها در صورتی به موفقیت منتهی می شود که احزاب مستقل باشند. وی گفت:« لازم است نفوذ و اجندای منطقه ای نادیده گرفته شود و اولویت به منافع عمومی و دیدگاه مشترکی داده شود که به مسئله عفرین، راس العین/سری کانی، و گری سپی/تل ابیض رسیدگی کند. توافق احزاب کردستانی و حمایت آنها از این اقدام می تواند بر معضلات پیش روی آن غلبه کند.»

شورای میهنی کرد سوریه همراه پروژه ناسیونالیستی کردی به رهبری مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق است که از سال 2011 و با حمایت حزب دموکرات شکل گرفته است. همان طور که اشاره شده، حزب اتحاد دموکراتیک یا پ.ی.د پروژه های سازمانی و سیاسی خود را بر اساس ایدئولوژی پ.ک.ک ایجاد می کند.

تنش ها میان شورای میهنی کرد سوریه و پ.ی.د در سال 2012 که پ.ی.د به پرنفوذترین بازیگر در شمال شرق سوریه تبدیل شد بدتر شد.

شورای میهنی کرد سوریه ایجاد اداره خودگردان به رهبری پ.ی.د را یک عمل انجام شده می پندارد و از درخواست برای صدور مجوز به منظور فعالیت سیاسی در این منطقه خودداری کرده است. اداره خودگردان هم در سال های 2016 و 2017 با تبعید رییس شورای میهنی کرد سوریه ، تعطیل کردن دفاتر آن و بازداشت دهها تن از رهبران و اعضای شورای میهنی به آن واکنش نشان داد.

از سوی دیگر، نزدیکی شورای میهنی با اپوزیسیون سوری مستقر در استانبول، بعد از حملات نظامی متعدد ترکیه علیه کردها در سوریه، تنش ها میان این دو جریان کردی را تشدید کرده است. در واقع، پ.ی.د این شورا را به سرسپردگی به ترکیه و به ضرر کردها متهم کرده است.

کامران حاجو، رییس کمیته ر وابط خارجی شورای میهنی کرد سوریه مستقر در سوئد، به المانیتور گفت: « ما همواره خواستار متحد شدن جریان های کردی بوده ایم. به نظر می رسد که شرایط کنونی برای برداشتن قدم های عملی در این راستا مناسب باشد. دو طرف بعد از مدتها دشمنی، به توافقی که اینده کردها در سوریه را بنیان نهد، نیاز دارند.»

با این حال، کامران حاجو بیم دارد هر گونه توافق جدید با پ.ی.د به همان سرنوشتی دچار شود که توافقات دو طرف تحت نظارت بارزانی به آن دچار شد و در مرحله اجرا فرو پاشید. وی گفت: « مذاکرات به آسانی پیش نمی رود و دو طرف برای رسیدن به توافق با چالش های مختلفی روبه رو خواهند شد. ممکن است مرحله اجرای توافق سخت تر از مراحل مذاکره و توافق باشد. این اتفاقی است که برای توافقات قبلی افتاد.»

عاهد الهندی، تحلیلگر سیاسی مستقر در واشنگتن، درباره نقش آمریکا در مذاکره میان احزاب کرد سوریه ، از طریق تلفن به المانیتور گفت: « من معتقدم که تلاش های آمریکا برای متحد کردن جریان های کردی در سوریه، بخشی از پروژه بزرگتری است که برای متحد کردن تمام منطقه شمال سوریه یا شمال غرب سوریه تحت کنترل اپوزیسیون تحت حمایت ترکیه و شمال شرق سوریه تحت کنترل نیروهای کردی تحت حمایت آمریکاست. این پروژه به دنبال ایجاد اپوزیسیون قوی در برابر حکومت است و می خواهد از دسترسی دولت مرکزی این مناطق ثروتمند برای بازسازی جلوگیری کند.»

الهندی بر این باور است که آمریکا مصمم است جریان های کردی در سوریه را متحد کند. وی تاکید کرد: « بازدیدهای مکرر و اقامت های طولانی روباک و تیم او در منطقه تایید می کند که آمریکا در حل اختلافات میان کردها و در نهایت شرکت اداره خودگردان کردی در مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه و مشارکت کردها در هیئت مذاکره کننده اپوزیسیون جدی است.»

کردها در طول جنگ 9 ساله داخلی در سوریه بهای زیادی از نظر نظامی و اجتماعی پرداخت کرده اند. آنها در سال های 2018 و 2019 مناطق عفرین، راس العین/ سری کانی و گری سپی/ تل ابیض را در جنگ با ترکیه و شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه از دست دادند که به آواره شدن بیشتر کردهای ساکن این مناطق منجر شد. علاوه بر این، نیروهای دموکراتیک سوریه که ستون فقرات آن نیروی کردی یگان های مدافع خلق هستند، در جنگ با داعش 11000 تن از نیروهای خود را از دست داده و 22000 تن از آنها مجروح شدند.

علیرغم این که نیروهای دموکراتیک سوریه 20 درصد قلمرو سوریه را کنترل می کند، به دلیل مخالفت ترکیه با حضور کردها در مذاکرات ژنو، این نهاد در این مذاکرات نماینده سیاسی ندارد. با توجه به این که ترکیه با هر گونه پروژه ای در سوریه به رهبری اداره خودگردان مخالفت می کند، متحد شدن برای پیگیری منافع کردها تنها انتخابی است که برای کردها باقی مانده است.

منبع: المانیتور

ترجمه: خبرگزاری کردپرس

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 270495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha