کم کاری ها در بافت تاریخی هیئت وزارت میراث‌فرهنگی را به ارومیه کشاند

سرویس آذربايجان غربى- بافت تاریخی ارومیه، علیرغم دغدغه های وزارت میراث فرهنگی، در نظر سایر مسئولان چندان اقبالی ندارد، معاون استاندار که خواستار کاهش سطح بافت تاریخی شهر است و شهردار هم از عدم امکان سرمایه گذاری در این بافت گلایه دارد. با وجود کوتاهی اداره‌کل راه و شهرسازی در تهیه طرح ویژه حفاظت، اکنون هیئتی از وزارت میراث‌فرهنگی، برای بازدید از بافت تاریخی به ارومیه سفر کرده اند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، چندی پیش این خبرگزاری در گزارشی به نام بافت تاریخی ارومیه در معرض نابودی؛ مسئولان تنها سخنرانی می کنند، از وضعیت آسیب پذیر بافت تاریخی شهر ارومیه انتقاد کرد و نوشت: «در گیر و دار اختلاف نظر مسئولان، این بافت تاریخی است که در برابر زلزله آسیب پذیر و در معرض تهدید است. از سویی مردم هم همچنان منتظر اقدام اجرایی از سوی مسئولانی هستند که هنوز بر سر ابلاغیه های وزارتی اختلاف نظر دارند!».

در حال حاضر بافت تاریخی شهر ارومیه در تهدید است و کارکرد ارزشمند این بافت در پس بروکراسی و نامه های اداری، اختلاف نظرها و رعایت نشدن ضوابط و مقررات مربوطه در حال نابودی است.

اخیرا با توجه به ضرورت بررسی مسائل و مشکلات بافت تاریخ ارومیه، هیئتی متشکل از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از بافت تاریخی این شهرستان بازدید کردند.

در این بازدید معاون و مدیر دفتر حفظ و احیا، بناها و محوطه‌های تاریخی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی، شهردار منطقه ۴ ارومیه و تعدادی از کارشناسان میراث‌فرهنگی از محلات، محورها و کوچه‌ها و محلات قدیمی بازدید و از نزدیک با تعدادی از ساکنان بافت تاریخی گفت‌وگو کردند.

همچنین جلسه‌ای در دفتر معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی با حضور نمایندگانی از اداره‌کل راه و شهرسازی استان و شهرداری ارومیه تشکیل شد که در این نشست ضمن بررسی نکته نظرات اعضا، بر ضرورت تعامل فی ما بین دستگاه‌ها و تفکیک وظایف مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این نشست اظهار کرد: توجه به اهمیت حفاظت از بافت‌های تاریخی به عنوان نبض هسته مرکزی و تاریخی شهرها و توجه به میراث‌های مادی و ناملموس آن امری ضروری است.

جلیل جباری افزود: برای حفاظت از بافت تاریخی باید نگاه سیستمی و یکپارچه به موضوع داشته باشیم، برای این منظور دستگاه‌های ذی‌ربط طبق قانون حفاظت از بافت‌های تاریخی همکاری لازم را در توانمندسازی محلات‌ با استفاده از اجراب سیاست‌های تشویقی، تهیه طرح‌های ویژه حفاظت برای برون‌رفت از برخی مشکلات موجود ، انجام کارهای فرهنگی و معرفی پتانسیل‌ای بافت داشته باشند.

پس از این جلسات، مقرر شد بازدید از بافت تاریخی ارومیه در آینده با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های مربوطه انجام و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

به گزارش کردپرس، زمستان سال گذشته، ابلاغ ضوابط یکپارچه بافت تاریخی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در خصوص بافت تاریخی ۱۶۸ شهر تاریخی کشور انجام گرفت که ارومیه هم یکی از آنها بود و با ٢٧٧ هکتار بافت تاریخی شهر، مصوب و به وزارت کشور ابلاغ شدند. سپس با تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی، محدوده شهرهای تاریخی مجدداً تدقیق و به استانداری های سراسر کشور ابلاغ شد.

اما در ارومیه ، این ضوابط و ابلاغیه ها به گره کوری مابین شهرداری و ادارات راه و شهرسازی، میراث فرهنگی این شهر تبدیل شده است. شهرداری ضوابط ابلاغی را مخالف ساز و ساز می داند و اداره کل میراث فرهنگی استان هم نگران از خدشه دار شدن بافت تاریخی شهر از کوتاهی اداره کل راه و شهرسازی در عدم تهیه طرح ویژه حفاظت از بافت تاریخی گلایه مند است.

در کنار همه این اختلاف نظرها معاون سابق عمرانی استاندار آذربایجان غربی اما معتقد بود؛ «بافت تاریخی یکی از دغدغه‌های استاندار آذربایجان غربی است و بنا داریم سطح بافت تاریخی شهر را کاهش دهیم و نقد جدی بر مساحت بافت تاریخی شهر داریم و میراث فرهنگی بدون هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، شهرهای کشور را دچار مشکل کرده است»!!

کد خبر 27166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha