انقلاب اسلامی ، اهل سنت ایران، امیدها و افق ها / سید علاءالدین حیدری

سرویس کرمانشاه _ سید علاءالدین حیدری فعال مدنی اهل سنت کرمانشاه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در قالب یادداشتی به همدلی و همراهی جامعه اهل سنت با انقلاب اسلامی و پایبندی به حفظ وحدت بین شیعه و سنی و مشارکت فعال و مثبت در عرصه های گوناگون پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ قرن بیستم را می توان یکی از پر رویدادترین قرن های زیست بشری دانست. قرنی با رویدادهای بزرگ و حوادث سنگینی که تاریخ بشر را دچار دگرگونی های جدی کرد. در این میان یکی از بزرگترین آنها، انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی ( ره ) بود. انقلابی با هویت اسلامی و برخاسته از توده های مردم و با زعامت یک چهره کاملا مذهبی که توانست رژیم سلطنتی پهلوی را با آن همه ادعای قدرت و ثبات سیاسی نظامی از هم بپاشاند.
یکی از خصوصیات بارز انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن بود، بدین معنی که این انقلاب یک انقلاب نشات گرفته از درون جامعه و سرچشمه آن جامعه و طبقات عمومی جامعه بودند. انقلاب اسلامی را می توان نهضت مردم ایران با تمام خصوصیات آن دانست. یعنی انقلاب از بیرون بر ایران دیکته نشده بود و سرمنشاء آن مردم جامعه از هر طبقه ای بودند. آرمانهایی که انقلاب از آنها بلند شد همان نداشته های مردم در زمان رژیم سلطنتی بودند. آرمان هایی چون آزادی، عدالت و استقلال که آنها را در آینه دین دیدند و با رهبری امام راحل آنها دنبال کردند تا به پیروزی رسیدند.
یکی دیگر از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران گسترش و همه گیری آن در میان اقوام و مذاهب ایران بود. یعنی انقلاب اسلامی هر چند رهبری مذهبی اهل تشیع داشت، اما اهل سنت بدور از نگاه مذهبی بدان پیوستند. این همراهی ناشی از دو دلیل بود، اول اینکه رهبر انقلاب نگاهی قشری و محدود مذهبی به انقلاب اسلامی نداشتند و چتر آرمانهای انقلاب را به وسعت ایران پهن کرده بودند و دوم جامعه اهل سنت وحدت را در کلام و کردار حضرت امام و یارانشان دیده و باور داشتند. طبیعتا در چنین فضایی اهل سنت با لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب با امید به آرمانهای انقلاب پای به عرصه مبارزه نهادند و خود را همگام با نهضت اسلامی یافته و تا سقوط رژیم طاغوت از پای ننشستند.
فردای پیروزی انقلاب همدلانه با انقلاب و امام آن پیش رفته و به امید بسوی فرداهای بهتر گام برداشتند. اهل سنت هیچگاه خود را از ایران جدا ندانسته و اسلام را در وحدت دیده و بهمین خاطر دل در گرو انقلاب و امام گذاشتند. امید به عدالت، آزادی، استقلال و جامعه ای اسلامی که در آن برادرانه در کنار هم زیستی محمدی داشته باشند.
دشمنان توطئه ها کردند اما نتوانستند تفرقه را جایگزین وحدت و یکرنگی کنند. فتنه ها روشن نمودند اما راه بجایی نبردند. جنگ هشت ساله را بر ایران تحمیل نمودند اما شیعه و سنی با خون خود در مقابل تهاجم وحشیانه دشمن که نماینده آن صدام بعثی بود ایستادند. تقدیم بیش از ۱۲۰۰۰ شهید جامعه اهل سنت در راه حفظ و بقای نظام اسلامی گواهی صادق بر همراهی اهل سنت با انقلاب و نظام اسلامی است.
ما هیچگاه و در هیچ مقطعی از تاریخ این سرزمین، خود را کنار ندانسته و همیشه در قلب مسائل خالصانه بوده ایم. در انتخابات های مختلف که نماد مقبولیت نظام اسلامی می باشند ، مشارکتهای بی بدیل و بالاتر از مرکز کشور را داشته ایم. هیچوقت راه نفوذ دشمن را باز نگذاشته و بزرگان اهل سنت همیشه در میدان وحدت و برادری قهرمانانه ایستادگی کرده اند.
خوشبختانه بعد از رحلت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه ) زعامت و رهبری انقلاب اسلامی به دست کسی افتاد که برای اهل سنت یک فرصت مغتنم بود. کسی که خود از دیرباز آشنای اهل سنت و همدل با وحدت بودند. حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) شخصیتی هستند که عمیقا معتقد و ملتزم به وحدت اسلامی بوده و نمونه کاملی از گفتمان وحدتی می باشند. این برای ایران و جهان اسلام یک امتیاز ویژه بود که در طی سی و دو سال گذشته بارها شاهد درستی این ادعا بوده ایم.
بنظر بنده اگر مسئولین کشور از نگاه مقام معظم رهبری به وحدت و برادری تبعیت می کردند الان هیچ بحثی برای گفتن نگرانیها باقی نمی ماند.
معظم له بارها و بارها با نمادهای مختلف از فتواهای فقهی، دستورات حکومتی، بیانات دینی و سیاسی، توصیه های اخلاقی و اداری و تا ابلاغ های اداری و انتصابی بر وحدت و لزوم آن در جامعه ایران صحه گذاشته و آنرا واجب و لازم الاطاعه دانسته اند. شخصا در شخصیت سیاسی، مذهبی و حکومتی مقام معظم رهبری منفذی برای تبعیض و تفرقه نمی بینم و اگر هم مشکلی در اجرای وحدت می بینیم از کج سلیقگی برخی مسئولین نشات می گیرد و دقیقا بر خلاف نظر رهبری است.
اهل سنت با امید به انقلاب دل بستند و برای همدلی همگام شده اند. اما متاسفانه با وجود اینهمه بسترهای یکرنگی و وحدت گاها هنوز رگه های بی توجهی به وحدت مشاهده می شود.
هنوز نخبگان اهل سنت در انتظار پیوستن به چرخه مدیریتی کشور هستند و شایستگان ما نادیده گرفته می شوند. بی توجهی برخی مسئولین به مقوله وحدتِ مورد نظر امام و رهبری موجب بروز نوعی حس تبعیض گردیده است، حسی که قطعا محلی برای نفوذ دشمن و مکانی برای رشد و نمو ویروس تفرقه می گردد.
حقیر معتقدم که در شرایط فعلی وحدت از نان شب هم برای ایران واجب تر و ضروری تر است و صد البته تفرقه از جنگ تمام عیار مسلحانه دشمن خطرناک تر است. لذا پرداختن به وحدت یک الزام است نه توصیه و رهبری بارها بدان دستور اکید داده اند. اما برخی مدیران بدان بی توجه اند!!!
جامعه اهل سنت ایران همیشه همراه با انقلاب، همدل با نظام و همگام با رهبری بوده و در این راستا علیرغم برخی مطالبات بر زمین مانده نجیبانه و صبورانه بر وحدت و برادری ایستاده و وفادارانه مانده اند. مطالبات اهل سنت ، مسائلی فراقانونی نیستند بلکه همان مطالبات عمومی جامعه و اصول تصریح شده در قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری در مقوله وحدت و حقوق شهروندی هستند. با نگاه به اصول سوم، دوازدهم ،پانزدهم، نوزدهم ، بیستم و سی ام و ... در فصل حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی به وضوح می توان مطالبات جامعه اهل سنت ایران را یافت.
اقدام ارزشمند مقام معظم رهبری در انتصاب یک کرد اهل سنت به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حجت را بر مدیرانی که نسبت به مطالبات ما بی توجه هستند، تمام و راه تنگ نظری ها را بستند. رهبری یک الگوی کامل وحدت و در واقع همیشه برای ما یک مامن و تکیه گاه مستحکم هستند که در مقاطع حساس فصل الخطاب وحدت بوده اند . در گام دوم انقلاب ، اهل سنت ایران منتظر برداشتن گامهای موثرتر در راستای تحکیم و تعمیق برادری هستند .
توقع داریم که مباحث دوگانه زا در حوزه انتصابات کنار گذاشته شود و خطِ سیرِ مدیران همان خط رهبری و عیار قانون و آرمانهای والای انقلاب اسلامی باشد . یعنی نخبگان و شایستگان ما از فرصت های برابر با دیگران در کسب مدیریت های کشوری و استانی برای خدمت صادقانه به مردم در نظام اسلامی که خود را متعلق بدان و انقلاب و نظام را برخاسته از خود می دانند ، برخوردار باشند.
افق ما در آینه انقلاب اسلامی روشن و رو به امید است . آنچه لازم می نمایاند اینست که وحدت سرلوحه همه ما قرار گیرد و ما بدون پرداختن به حاشیه های بی مورد در میدان وحدت فرود آئیم و گامهای بلندی برداریم .
دستهای شیعه و سنی در دست هم است همانطور که خون شیعه و سنی در سالهای دفاع مقدس در یک سنگر با هم آمیخته می شد . دشمن برای دشمنی با ایران شیعه و سنی را سوا نمی کند . یعنی همه ما از نگاه دشمنان ، دشمن محسوب می شویم و بدین سان در تیررس دشمنان هستیم . اهل سنت برادر اهل تشیع و اهل تشیع هم برادر اهل سنت هستند ، اگر چه اختلاف نظر هم باشد ، اما نقاط اشتراک آنقدر زیاد است که پرداختن به نقاط افتراق ، خیانتی نابخشودنی می باشد .
انتظار می رود دولت سیزدهم در راستای وعده های خود ، آرمانهای انقلاب ، منویات و دستورات رهبری و قانون با اهل سنت همراه گردد و همگامی نوینی را آغاز نماید . همدلی عمیق لازمه توفیق است و امیدوارم شاهد گامهایی باشیم که دشمنان را ناامید کنند. دشمن روی نفوذ در ایران سرمایه گذاری کرده و قطعا اولویت آنها در هم شکستن صف وحدت و برادری است ، که ما باید هوشیار باشیم .
امنیت پایدار ملی بر وحدت بنا شده است و دشمنان روی آن هدفگیری کرده و هوشیاری باید به سطح هشدار برسد . ویروس تفرقه در جامعه با " ایجاد حس تبعیض " رشد و نمو می کند و دشمنان با هزاران ترفند و توسط صدها رسانه آنرا پخش و منتشر می کنند . کمترین تحرک ضد وحدتی را برجسته و بدان دامن می زنند که شاید جامعه را آلوده تفرقه نمایند ، بلکه بتوانند ویروس حس تبعیض را وارد پیکره جامعه اهل سنت کنند که شاید شوک ضد وحدتی به کشور بزنند . اینها امنیت ما را نشانه رفته اند و در این میان سطح هوشیاری ما رمز پدافندِ آن آفند است .
اهل سنت قطعه ای بزرگ از پازل زیبای ایران است و قطعا عضوی حیاتی در پیکر ایران و انقلاب هستند که هیچوقت از هم منفک نخواهند بود . امروز جامعه به دلسوزان عرصه وحدت نیاز دارد و همه باید در استحکام آن بکوشیم ، باشد که روز به روز شاهد شکوفایی و تنومند تر شدن درخت نظام اسلامی باشیم .

کد خبر 27197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha