حمله روسیه به اوکراین کار نادرستی است/آماده میانجیگری بین اوکراین و روسیه هستیم

سرویس ترکیه - چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ضمن نادرست دانستن حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد که کشورش در صورت تمایل طرفین آماده میانجیگری بین دو کشور خواهد بود. 

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، درباره احتمال وقوع جنگ در اوکراین گفت که اشغال اوکراین از سوی روسیه را نادرست می داند. او همچنین از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین طرفین خبر داد.

چاووش اوغلو در گفتگو با CNN ترکی، گفت: «رسانه های غربی پیشتر از احتمال وقوع حمله از سوی روسیه به اوکراین خبر داده بودند. آمریکا نیز از احتمال یک جنگ گسترده در منطقه خبر داده است. برخی اخبار حاکی از حمله قریب الوقوع از سمت بلاروس به اوکراین هستند. با این حال منابع روسی و بلاروسی که با آنها در ارتباط هستیم این اخبار را تکذیب کردند.»

چاووش اوغلو افزود: «ما باید بر روی فعالیت هایی تمرکز کنیم که تنش را در منطقه کاهش می دهند. روسیه مکاتباتی با ناتو داشته است. با این حال نمی توان انتظار داشت که با دو گفتگو و مکاتبه مسائل حل شوند. اگر این روند ادامه پیدا کند، تصمیم روسیه برای حمله و اشغال اوکراین اقدامی نادرست است.»

وزیر خارجه ترکیه درباره اقدامت ترکیه در صورت وقوع جنگ در اوکراین گفت: «در صورت وقوع جنگ در منطقه، موضوعاتی مانند تخلیه شهروندان و اجرای کنوانسیون مونترو مهم هستند. ما در حال حاضر تشویش نداریم. اگر احتمال وقوع جنگ باشد به عنوان یک حکومت مسئولیت خود را در قبال جان شهروندان خود در اوکراین انجام خواهیم داد.»

او با بیان این که موضع ترکیه درباره جنگ مشخص است گفت: «نگرانی ما در اینجا جلوگیری از درگیری است، ما به عنوان ترکیه طرفدار جنگ و درگیری نیستیم. اما یک جنگ، یک درگیری، حتی یک جنگ سرد، و هر گونه تنشی روی همه ما تأثیر می گذارد. بر اقتصاد، امنیت و بر گردشگری تأثیر می گذارد. ما تلاش می کنیم تا تنش را کاهش دهیم. موضع ترکیه از ابتدا مشخص است. هفته آینده ما چهارشنبه با ولادیمیر لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات خواهیم کرد. همچنین مذاکرات ما با مقامات دیگر روسیه و بلاروس نیز ادامه خواهد داشت.»

وزیر خارجه ترکیه در آخر از آمادگی کشورش برای میانجیگری در بین دو طرف تنش خبر داد و گفت که کشورش با کمال میل با میزبانی نشست سه گانه مینسک موافقت می کند.

لازم به ذکر است در پی بالا گرفتن تنش در منطقه، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان خود توصیه کرد که در صورت عدم ضرورت از سفر به مناطق مرزی شرق اوکراین خودداری کنند. در این بیانیه از شهروندان کشور خواسته شده تمام تدابیر ممکن را برای امنیت خود اتخاذ کنند و قبل از سفر ضروری به اوکراین با سفارت ترکیه در کی‌یف تماس بگیرند.

کد خبر 27313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha