دیدار رهبران اپوزیسیون ترکیه: آیا میراث اردوغان فرو میریزد

سرویس ترکیه - رهبران 6 حزب اپوزیسیون برای گفتگو پیرامون انتخابات آتی و گذار به سیستم پارلمانی، همچنین چگونگی انتخاب نامزد ریاست جمهوری مشترک، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش کردپرس، 6 رهبر اپوزیسیون ترکیه با دعوت کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) برای نخستین بار نشست کاری برگزار کردند. آنها هدف اصلی از برگزاری این نشست را اجماع پیرامون نظام پارلمانی تقویت شده اعلام کردند.

به نوشته جمهوریت، مرال آکشنر رئیس حزب خوب، تمل کاراملا اوغلو رئیس حزب سعادت، گُلتکین اویسال رئیس حزب دموکرات، هلی باباجان رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA)، و احمد داوود اوغلو رئیس حزب آینده ترکیه، برای اولین بار در یک شام کاری شرکت کردند.

بنا بر گزارش جمهوریت، محورهای اصلی این نشست موضوعاتی از قبیل بررسی «نظام تقویت شده پارلمانی»، بررسی فرصت های همکاری برای انتخابات، برنامه ریزی روند «گذر به نظام پارلمانی» در صورت پیروزی در انتخابات باشد و موضوع تعیین نامزد ریاست جمهوری برای انتخابات آتی بوده است.

پس از نشستی که 5 ساعت و 15 دقیقه به طول انجامید، رؤسای 6 حزب بیانیه مشترکی ارائه دادند. در این بیانیه مشترک آمده است: «ما به عنوان احزابی که طرح سیستم پارلمانی تقویت شده را تهیه کرده اند، مصمم به ساختن یک سیستم قوی پارلمانی، لیبرال، دموکراتیک و عادلانه هستیم که در آن تفکیک قوا با یک قوه مقننه مؤثر و مشارکتی، یک قوه مجریه شفاف و پاسخگو، و یک قوه قضائیه بی طرف و مستقل برقرار شود. قوه قضاییه کشور ما این روزها یکی از عمیق ترین بحران های سیاسی و اقتصادی در تاریخ خود را تجربه می کند. مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روز به روز در حال افزایش هستند. مهم ترین دلیل این بحران بدون شک مدیریت خودسرانه و بی ضابطه ای است که تحت عنوان «نظام حکومتی ریاست جمهوری» اجرا می شود.
مسئولیت مشترک همه ما به عنوان شش حزب سیاسی این است که با اجماع و وحدت بر این بحران غلبه کنیم و با گسترش میدان سیاست دموکراتیک، مشکلات عمیق خود را بر اساس تکثرگرایی حل کنیم.
دقیقاً با همین باور و عزم، برای تقویت نظام دموکراتیک قانون مدار و همچنین تقویت قوه مقننه، مجریه و قضاییه، مطالعات و کارهای فشرده ای در زمینه اجماع نظام تقویت شده پارلمانی انجام داده ایم. حکومت مورد نظر ما بر پایه مشورت و آشتی بنا می شود، نه دو قطبی سازی جامعه... ما از این پس به تلاش خود برای گسترش زمینه های همکاری ادامه می دهیم تا به مردم نشان دهیم که متعهد به اجرای نظام پارلمانی تقویت شده ای هستیم که با همکاری یکدیگر آن را برساخته ایم. نظامی که عدالت، صلح، رفاه و آرامش را برای ملت ما و نسل های آینده به ارمغان خواهد آورد.»

مراد ایده مشاور مطبوعاتی مرال آکشنر، درباره این نشست گفت: «33 سال تجربه روزنامه نگاری به من می گوید که پس از امشب دیگر هیچ چیزی در عرصه سیاسی ترکیه مثل قبل نخواهد بود.»

کد خبر 27322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha