اگر پوتین در اوکراین عقب نشینی کند، در سوریه با قدرت ادامه می‌دهد

سرویس سوریه-مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور دفاعی، گفت:اگر رئیس جمهور روسیه مجبور به عقب نشینی از جنگ اوکراین شود، این احتمال وجود دارد که قدرت خود را در جاهای دیگر، به ویژه در سوریه به نمایش بگذارد.

به گزارش کُردپرس، سرهنگ عباس داهوک، مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور دفاعی، روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌های شمال سوریه، گفت: اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مجبور به عقب نشینی از جنگ در اوکراین شود، این احتمال وجود دارد که قدرت خود را در جاهای دیگر، به ویژه در سوریه به نمایش بگذارد.

وی افزود: روسیه مدت‌هاست که روی جنگ سوریه سرمایه‌گذاری کرده است و تلاش می‌کند تا به دستاوردهایی در طول زمان برسد، بنابراین تصور اینکه روسیه سوریه را ترک کند یا از حضور و علاقه خود در آن کنارگیری کند، دشوار است.

داهوک افزود: روسیه سوریه را کارتی سیاسی می بیند که بوسیله آن مواضع بین المللی خود را تقویت می کند و مسکو می تواند دولت سوریه را به حمایت از مواضع خود در هر درگیری دیگری بکشاند.

واشنگتن و متحدانش همچنان به تلاش برای کاهش تشدید تنش و دستیابی به راه حل های دیپلماتیکی ادامه می دهند تا از جنگ اوکراین جلوگیری کنند، زیرا انتظار می رود جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امروز با نخست وزیر بریتانیا برای هماهنگی نوع برخورد با روسیه صحبت کرد.

این تماس پس از مکالمه تلفنی طولانی بایدن با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین انجام شد که در آن بایدن هشدار داد که ایالات متحده و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد و در صورت حمله روسیه به اوکراین، هزینه های سریع و شدیدی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.

شبکه آمریکایی "بلومبرگ" گزارش داد که برخی خبرهای اخیر نشان می دهد که پوتین خواهان ادامه گفتگوهای دیپلماتیک برای کاهش تنش و تلاش برای جلوگیری از رویارویی در اروپا است.

بلومبرگ به نقل از کرملین گزارش داد که پوتین پس از دیدار با وزیر امور خارجه خود، سرگئی لاوروف، با پیشنهاد ایالات متحده برای ادامه گفتگوهای دیپلماتیک با ایالات متحده و متحدانش در مورد تضمین های امنیتی درخواست شده از سوی مسکو موافقت کرد.

اندکی پس از آن، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اظهار داشت که برخی از رزمایش‌های نظامی عظیم روسیه که اکنون در حال انجام است، به پایان رسیده است، در حالی که برخی دیگر در زمان دیگری پایان خواهند یافت.

وزیر دفاع روسیه زمان خاصی را برای بازگشت نیروهای روسی به پایگاه های خود و خروج آنها از مرز با اوکراین مشخص نکرد، اما مقامات روسی اعلام کردند که به محض پایان عملیات باز خواهند گشت.

فئودور لوکیانوف، رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه و مشاور کرملین، گفت: این یک پیام واضح برای آمریکا است که همه چیز خوب است و بیایید به صحبت ادامه دهیم.

روز دوشنبه پس از اظهارات لاوروف مبنی بر آمادگی پوتین برای ادامه مذاکرات با واشنگتن، قیمت نفت کاهش محسوسی را ثبت کرد و روبل روسیه پس از تنش‌ها چند روز اخیر به دلیل ترس از جنگ، ۱.۶ درصد افزایش یافت.

کد خبر 27470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha