گزارش مشاهدات HDP از مخمور و شنگال به نهادهای بین المللی ارسال می شود

سرویس ترکیه - هیآت اعرام شده از سوی HDP به شنگال و مخمور پس از بازگشت از این سفر اعلام کرد که نتایج تحقیقات و مشاهدات خود را در قالب گزارشی در اختیار نهادهای ملی و بین المللی مربوطه قرار خواهد داد.

به گزارش کردپرس، حسن اوزگونش نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و یکی از اعضای هیأت دیدار کننده از مخمور و شنگال، پس از بازگشت از این مناطق، اعلام کرد که HDP قرار است گزارش این سفر را برای نهادهای ملی و بین المللی ارسال کند.

هیأت متشکل از فلکناز اوجا نماینده ایزدی HDP از باتمان، و رئیس مشترک کمیسیون روابط خارجی حزب، حسن اوزگونش نماینده شرناخ، هدی کایا نماینده استانبول، و مراد چپنی نماینده ترک تبار HDP از ازمیر، هفته گذشته پس از حملات هوایی ترکیه به شنگال و مخمور به این شهرها سفر کردند.

حسن اوزگونش که در این سفر حضور داشت، در گفتگو با مزوپوتامیا با بیان این که آنها برای مشاهده رویدادهای شنگال از نزدیک به این شهر سفر کرده اند، گفت: «حکومت AKP در فواصل زمانی معینی با نیروی هوایی خود شنگال و مخمور را بمباران می‌کند. در این حملات غیرنظامیان کشته می شوند. حکومت ترکیه، عراق و اقلیم کردستان هرسه دستی بر آتش آزار و اذیت مردم در شنگال و مخمور دارند. ما رفتیم تا از نزدیک شرایط رنج آور زندگی این مردم را دیده باشیم.»

اوزگونش با بیان اینکه در این بازدید با موانعی از سوی دولت و نیروهای نظامی مواجه شده اند، گفت: «ما در یک ایست بازرسی متعلق به نیروهای نظامی عراقی در مسیر سلیمانیه متوقف شدیم و از ما پرسیدند که چرا از مسیر اربیل سفر نمی کنید؟ آنها به پرس و جو پرداختند و پس از مدتی انتظار اجازه عبور دادند.»

او با اشاره به اینکه آنها سفر خود را به عنوان یک هیأت از شنگال آغاز کرده اند، گفت: «ما با اداره خودگردان دموکراتیک شنگال دیدار کردیم. سپس در نشستی با اعضای شورای زنان شرکت کردیم. پس از این دیدارها، با حزب دموکراسی و آزادی ایزدی (PADE) در سینونی دیدار کردیم. در این نشست اعضای برخی رسانه ها نیز شرکت کردند. بعد از این جلسه به خانه سور رفتیم. با مجلس مردمی خانه سور دیدار کردیم. پس از جلسات در شنگال، با اعضای اتحادیه میهنی کردستان (YNK) در سلیمانیه نیز دیدار کردیم. پس از پایان دیدارها در شنگال، به مخمور رفتیم. در آنجا ما با مسئولان اردوگاه آوارگان مخمور و مردم دیدار کردیم.»

اوزگونش ادامه داد: «در این دیدارها متوجه مشکلات و مسائل بی شماری شدیم که در شنگال وجود دارد. نیمی از شهر شنگال هنوز خراب است. آثار حمله داعش همچنان باقی است. در حمله داعش حدود 300 هزار نفر مجبور به ترک شنگال شده اند. تعدادی از آنها به شنگال بازگشته اند. اکثریت کسانی که هنوز بز نگشته اند در 13 کمپ پناهجویان در شهر دهوک زندگی می کنند. دولت اقلیم کردستان از بازگشت افراد ساکن در این کمپ ها به شنگال جلوگیری می کند. خانواده هایی هستند که مخفیانه به شنگال آمده اند، اما تعدادی از اعضای خانواده های آنها نیز در این کمپ ها نگهداری می شوند. گفته شد که شهروندان ایزدی که در این کمپ ها نگهداری می شوند، به ویژه از نظر زندگی مذهبی با موانعی مواجه هستند. آنها در اردوگاه مورد آزار و اذیت از سوی نیروهای اقلیم کردستان و دولت عراق قرار دارند. به نظر می رسد هدف آنها از بین بردن دستاوردهای مردم ساکن در شنگال است.»

نماینده شرناخ با گفتن این که شنگال تحت محاصره نظامی و امنیتی قرار دارد، افزود: «علاوه بر این، حملات حکومت AKP در حال افزایش است. نهادهای مدنی در این حملات هدف قرار می گیرند و افراد زیادی در این بمباران ها جان خود را از دست می دهند. ما از ساختمان مجلس خانه سور بازدید کردیم که دوباره بمباران شده است. در این مجلس فقط نمایندگان مردم جلساتی برگزار می کردند. با خانواده های کشته شدگان این حملات نیز دیدار کردیم. به خواسته های آنها گوش دادیم. آنها از دولت اقلیم کردستان می خواهند که تحریم را لغو کند و درخواست های دیگری نیز دارند. ماموران سازمان اطلاعات ترکیه (میت) که در اقلیم کردستان زندگی می کنند، تلفنی با مردم شنگال تماس می گیرند و از مردم می خواهند که برای آنها جاسوسی کنند. آنها آشکارا خود را نیروهای میت معرفی می کنند.»

اوزگونش با بیان اینکه ترکیه شبه نظامیان مسلح خود را در مناطق نزدیک به شنگال سازمان دهی کرده است، گفت: «بخش هایی که ما با آنها مصاحبه کردیم می گویند که ترکیه در حال تلاش برای ایجاد یک سازمان شبه نظامی وابسته به خود در مناطق تلعفر، مخمور و موصل است. آنها همچنین اعلام کردند که داعش در تلاش برای سازماندهی مجدد است. اخباری حاکی از این وجود دارد که داعشی‌های ساکن در اردوگاه‌های دیگر را نیز به این مکان‌ها آورده و مسلح کرده‌اند.»

عضو هیأت HDP، در مورد بازدید از مخمور گفت: «اداره اقلیم کردستان کمپ مخمور را برای سال‌ها تحریم کرده است و حتی به بیماران اجازه خروج از کمپ را نمی‌دهد. افراد ساکن در آن کمپ، شهروندانی هستند که به دلیل تخلیه روستاها توسط ترکیه در دهه 90 در شرناخ و اطراف آن زندگی می کردند. مردم آنجا سال ها از جنبش بارزانی و مام جلال حمایت کرده اند. افراد بسیاری جان خود را به این دلیل از دست داده اند اما امروز این کمپ به بهانه های واهی تحریم شده است. مردم آنجا خواهان رفع این تحریم هستند. در حالی که داعش در تلاش برای احیای مجدد در مناطق نزدیک است، حملات ترکیه یکی پس از دیگری ادامه دارد. مردم مکان های بمباران شده توسط ترکیه را به ما نشان دادند. یکی از آنها حیاط مدرسه ای است که بچه ها در آن درس می خوانند. ما دیدیم که بر اثر بمباران ترکیه گودالی عمیق در حدود 4-5 متری در این مکان ایجاد شده است. حاشیه های منطقه ای که خانه ها در آن قرار دارند نیز بمباران شده اند. غیرنظامیان در این بمباران جان خود را از دست داده اند. پس از گذشت مدتی از بمباران ترکیه، هنوز بوی شدیدی در محل بمباران شده به مشام می رسد. روحیه بچه ها به دلیل پرواز مداوم هواپیماهای جنگی بر فراز اردوگاه و سر و صدایی که ایجاد می کنند، ضعیف شده است. همه اینها جنایت علیه بشریت است. این حملات بر خلاف قوانین ملی و بین المللی است.»

اوزگونش با بیان این که گزارش این دیدار ها را با نهادهای ملی و بین المللی در میان خواهند گذاشت، گفت: «ما آزار و اذیت مردم مخمور و شنگال را افشا خواهیم کرد. تحقیقات ما بر روی این موضوعات ادامه خواهد داشت.»

اوزگونش در پایان گفت: «آنچه در اردوگاه های آوارگان شنگال و مخمور اتفاق می افتد ناعادلانه است و نباید پذیرفته شود. ما باید صدای خود را در برابر این بی عدالتی ها به روشی دموکراتیک بلند کنیم و ظلم و ستم علیه مردم این مناطق را افشا کنیم. ما همچنین می خواهیم عاملان این جنایت ها را افشا کنیم.»

کد خبر 27474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha