آغاز سامانه سردسیری بزرگترین رویداد کرمانشاه در سال 1402 است / اتاق بازرگانی در برگزاری رویدادهای کشاورزی ضعیف عمل کرده است

سرویس کرمانشاه _ محمد رشیدی گفت: عملیات اجرایی سامانه سردسیری به زودی با حضور وزیر نیرو آغاز می شود و این بزرگترین رویداد کرمانشاه در سال 1402 محسوب می شود.

عضو هیات رئیسه و نماینده مردم شهرستان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری آغاز سال که با حضور خبرگزاری ها برگزار شد؛ در پاسخ به پرسش خبرنگار کردپرس پیرامون ضعف موجود در زمینه برگزاری رویدادهای اجتماع محور در حوزه برندسازی محصولات کشاورزی؛ عنوان کرد: این رویدادها باید با هدایت سازمان جهاد کشاورزی و توسط بخش خصوصی برگزار شوند و در تمام دنیا هم این بخش خصوصی است که اینگونه برنامه ها را انجام می دهد.

‌ وی تاکید بر اینکه برگزاری این رویدادها به تجاری سازی این محصولات کمک می کند در ادامه گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی استان وجود دارد و بخش خصوصی باید برای برندسازی این محصولات تلاش کند و ما هم قطعا در کمیسیون کشاورزی از این برنامه ها حمایت خواهیم کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس، انتقاد رسانه‌ها از عدم برگزاری رویدادها و همایش هایی در راستای برندسازی محصولات کشاورزی در کرمانشاه را وارد دانست و گفت: این یک گلایه جدی است که آن را به اتاق بازرگانی کرمانشاه منتقل می کنم.

وی در ادامه گفت: اتاق بازرگانی کرمانشاه رویدادهای دیگری در حوزه اقتصادی و دانش بنیان برگزار کرده است ولی متاسفانه فعالیت این مجموعه در حوزه کشاورزی کم بوده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه نخود، روغن حیوانی و گوسفند نژاد سنجابی را از برندهای بسیار ممتاز و معروف کرمانشاه در حوزه کشاورزی دانست و گفت: نخود کرمانشاه در ایران بی نظیر است و استان ما به لحاظ تولید کمی و کیفی در رتبه اول کشور قرار دارد و این محصول بازار بسیار خوبی پیدا کرده ‌و دارای جایگاه‌ ویژه‌ای در دنیا است.

وی در ادامه سخنانش از تلاش ثمربخش برای حمایت از تولیدات حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: حمایت از گندمکاران موجب ارتقای سطح تولید گندم کرمانشاه تا رتبه پنجم  کشور شد و در مقایسه با سال گذشته یک رکورد بر جای گذاشته شد و با توجه به بارش های خوب امسال، این رتبه باز هم بهبود خواهد یافت.

رشیدی خاطرنشان کرد: گندم کرمانشاه به لحاظ کیفی در میان چند گندم برتر ایران قرار دارد.

اختصاص سهمیه ویژه تراکتور به کشاورزان کرمانشاهی

وی در ادامه از اختصاص یک سهمیه ویژه تراکتور به کشاورزان کرمانشاهی در اواخر سال 1401 خبر داد و گفت: با تلاش ها و پیگیری هایی که صورت گرفت، جدا از سهمیه دولت، یک سهمیه ویژه تراکتور از تراکتورسازی تبریز گرفته شد که رضایت کشاورزان هم استانی را در پی داشت. حمایت‌های صورت گرفته در بخش های مکانیزاسیون، تولید بذر، کود و سم هم طی سال گذشته بسیار خوب بوده است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره مندی بسیاری از مزارع و باغات منطقه از آب سامانه گرمسیری در ادامه گفت: منطقه سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب از ظرفیت بسیار خوبی برای تولید خرما برخوردار هستند و افراد زیادی آماده سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند.

وی گفت: بنیاد مستضعفان باغات خوبی در منطقه ایجاد کرده ولی با این وجود از ظرفیت گرمسیری برای توسعه منطقه چندان استفاده نشده است‌.

عملیات اجرایی سامانه سردسیری به زودی آغاز می شود

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه از فعال شدن طرح مهم سامانه سردسیری و گنجانده شدن آن در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: متاسفانه هیچ اثری از این طرح بسیار مهم - که مصوب سفر رهبر انقلاب است - در ردیف های بودجه وجود نداشت و این اتفاق مهم حاصل سه سال تلاش مستمر و جدی است.

 وی ادامه داد: پیش از یک نشست با حضور دکتر محرابیان وزیر نیرو و استاندار کرمانشاه در هیات رئیسه مجلس برگزار شد و توافقات بسیار خوبی پیرامون اجرای سامانه سردسیری حاصل شد.

رشیدی گفت: سامانه سردسیری یک طرح بسیار بزرگ ملی است که ۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب های مرزی را مهار می کند و در اختیار توسعه منطقه قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: آبگیری این سامانه از پشت سد داریان آغاز می شود و در ادامه به سمت پالنگان و  دشت های روانسر، کوزران، ماهیدشت و کرمانشاه تداوم می یابد و علاوه بر تامین آب کافی برای توسعه بخش کشاورزی، آب مورد نیاز حوزه صنعت و آب شرب این منطقه را هم تامین خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس عنوان کرد: مطالعات این طرح قبلا انجام شده و امیدواریم عملیات اجرایی آن به زودی با حضور وزیر نیرو آغاز شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با ایمیدرو گفت: یک تفاهم‌نامه‌ به مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان به منظور توسعه و تجهیز معادن استان کرمانشاه در شهرستان‌های گیلانغرب، سنقر و کلیایی، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، هرسین و سرپل ذهاب با ایمیدرو امضاء شده که یک اتفاق بسیار مهم است.

احداث نیروگاه 500 مگاواتی در کرمانشاه

وی همچنین با اشاره به موافقت نامه احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در استان کرمانشاه، تاکید کرد: جلسات و پیگیری های متعددی  برای راه اندازی این نیروگاه از طریق ایمیدرو و سایر شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفت که سرانجام تفاهم نامه اجرای این طرح در اواخر بهمن ماه بسته شد و پس از پایان تعطیلات عید نوروز عملیات اجرای آن آغاز می شود.

رشیدی افزود: با اجرای این طرح علاوه بر کمک به اشتغالزایی، به فراهم شدن زیرساخت های صنایع سنگین در استان کرمانشاه کمک بزرگی خواهد کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت تبدیل بخش سرفیروزآباد به شهرستان‌ پرداخت و گفت: بخش سرفیروزآباد به دلیل برخورداری از شاخص‌هایی مانند برخورداری از یک جایگاه مهم مبادلاتی، بالا بودن محرومیت، وسعت و عدم تعارض درون بخشی، از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به شهرستان برخوردار است.

کد خبر 2753970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha