صادرات ۱۲۴ هزار دلاری صنایع دستی کردستان/فعالیت ۲۵ هزار صنعتگر کردستانی در ۴۵ رشته صنایع دستی

سرپرست صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کردستان گفت: سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع دستی از هنرمندان استان به خارج از کشور از جمله عراق و به ویژه اقلیم کردستان صادر شد.

به گزارش کرد پرس، منصور مهرزاد گفت: در حال حاضر ٢٥ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ٤٥ رشته صنایع دستی و البته افراد بسیاری نیز به صورت سنتی و خودجوش در جای جای استان کردستان در زمینه صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: این مجموعه حمایت و پشتیبانی از هنرمندان کارآفرین و تسهیل امور مربوطه و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره به آن ها را در اولویت کاری خود قرار داده و با تمام توان از این قشر پشتیبانی خواهد کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: در همین راستا و با هدف حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع دستی استان، بالغ بر ٧ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸، توسط بانک رفاه کارگران و بانک کارآفرینی امید پرداخت شد.

مهرزاد ادامه داد: اغلب دریافت کنندگان تسهیلات در رشته های گلیم بافی، کلاش بافی، زیورآلات سنتی، سفال گری، نازک کاری، خراطی، البسه  محلی، تولیدات چرم، جاجیم بافی، شال بافی و قلم زنی بوده اند که با پرداخت تسهیلات مورد نظر، برای بیش از ٧٢٠ نفر شغل ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیز در راستای تحقق شعار سال ۲ هزار و  ٣٣٤ مجوز در استان صادر شد که از این تعداد، دو هزار و ١٠٣ فقره پروانه تولید انفرادی، ٥٦ مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی، ١٧١ فقره کارت شناسایی و ٤ مورد جواز تأسیس کارگاهی بوده است.

سرپرست اداره کل میراث  فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بیان کرد: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته های رودوزی های سنتی، سفال گری، نازک کاری، البسه محلی، تولیدات چرم، جاجیم بافی، گلیم بافی، کلاش بافی، شال بافی، قلم زنی و ... صادر شده است.

مهرزاد گفت: اختصاص بیش از ٣ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان اعتبار برای آموزش رایگان صنایع دستی در کردستان هم از دیگر اقداماتی است که در سال گذشته به منظور توسعه و ترویج این هنر و انتقال آن به نسل جوان انجام شده است.

وی با اشاره به موفقیت کردستان در تولید و صادرات صنایع دستی در سال گذشته، افزود: سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور از جمله کشور عراق و به ویژه اقلیم کردستان صادر شده است.

سرپرست اداره کل میراث  فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: بیشترین حجم صادرات استان را نازک کاری چوب، دست بافته های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال، حصیربافی، گیوه، نمد و محصولات چرمی و ... به خود اختصاص داده است.

کد خبر 2754618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha