الزام مالکین به رعایت نقشه مصوب و چند نکته / صدرا یوسفی زاده

سرویس ایلام - معمار ایلامی در راستای بازگشت به قانون و اجرایی شدن الزام مالکین به رعایت نقشه مصوب، نکاتی را به اختصار در قالب یادداشتی برشمرده است و معتقد است: هرگونه قصور کارفرمایان و دستگاه های متولی ساخت و ساز در ایلام در این زمینه باید بدون اغماض مورد پیگیری قضایی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، صدرا یوسفی زاده در این یادداشت که در اختیار کردپرس قرار داد، می نویسد:

ساختار بنیادی فضاهای مسکونی، تاثیر مستقیمی بر عناصر محیطی، فرهنگی و اجتماعی شهری و در نهایت افزایش رضایت شهروندان دارد. میزان رضایت شهروندان ایلامی از فضاهای شهری بسیار پایین است و یکی از دلایل عمده آن، نوسازی بدون برنامه و خارج از چارچوب  پلاک های مسکونی شهری است. ایجاد فضاهای بازتر شهری به واسطه رعایت سطح اشغال قانونی و مطابق با طرح تفضیلی شهری، رضایت بیشتر شهروندان را در پی خواهد داشت.

فضاهای شهری بر رفتار شهروندان تاثیر بدون واسطه می گذارند و محققین بر بهبود فضاهای شهری، در پایین آوردن میزان خشونت و ارتکاب جرم، تاکید ویژه دارند. به واسطه اجرایی شدن قانون موجود و ساختار متناسب تر بافت های مسکونی و تاثیر متقابل بر فضای شهری، میزان خشونت طی چند سال در ایلام روندی به شدت کاهشی خواهد داشت. شایسته است نهادهای متولی پیشگیری از ارتکاب جرم و خشونت توجه و اهتمام ویژه ای به اجرایی شدن این طرح داشته باشند و هرگونه قصور کارفرمایان و دستگاه های متولی ساخت و ساز در ایلام را بدون اغماض مورد پیگیری قضایی قرار دهند.

تمام زمین های مسکونی شهر ایلام به واسطه روال غلطی که طی سالیان متمادی در شهر و ساخت و ساز پلاک های مسکونی شکل گرفته، بر اساس ساخت هفت طبقه و سطح اشغال صد و بیست درصد قیمت گذاری شده اند و باعث بالارفتن غیر منطقی قیمت زمین در شهر شده است. به واسطه اجرایی شدن ساخت مطابق نقشه مصوب، مالکین و فروشندگان زمین، پس از اخذ استعلام از شهرداری، قیمت زمین را بر اساس طرح تفضیلی قیمت گذاری خواهند کرد و قیمت زمین مسکونی در شهر روند کاهشی خواهد داشت.

قیمت آپارتمان های مسکونی در ابتدای اجرای این طرح قانونی، افزایش جزیی را تجربه خواهند کرد اما به واسطه ساخت و آماده شدن واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن و افزایش عرضه واحدهای مسکونی، افزایش قیمت به صورت موقتی بوده و پس از مدتی دوباره تعادل در عرضه و تقاضا برقرار می شود.

یکی از بزرگ ترین مشکلات سازندگان عمده واحدهای مسکونی، نگرانی از جریمه های کمیسیون ماده صد شهرداری، جهت گرفتن گواهی عدم خلاف و پایان کار ساختمانی است که پیش بینی میزان هزینه ساخت و اتمام بنا را تقریبا غیرممکن می سازد و از طرفی جرایم کمیسیون ماده صد روال معمولی را ندارند. به واسطه اجرایی شدن این قانون و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، نگرانی سازندگان پلاک های مسکونی شهری از این بابت رفع شده و می توانند با دید بازتر و پیش بینی دقیق تر نسبت به ساخت بنا اقدام کنند و شاهد روند مطلوب ساخت و ساز در شهر باشیم.

بدیهی است مواردی که ذکر شد، تنها فواید اجرایی شدن قانون و جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیست و موارد بسیار بیشتری وجود دارد که در حوصله این مقال نمی گنجد.

امیداست هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی به صورت کاملا جدی پیگیر اجرایی شدن این قانون باشند و نهادهای سیاسی و نظارتی ساخت و ساز شهری با حمایت گسترده از ناظرین ساختمانی و برخورد بدون اغماض با تخلفات ساختمانی، راه را برای ایجاد شهری زیباتر هموار سازند.

*مهندس معمار

کد خبر 2754682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha