کباب داغ و بلوط سوخته و کشتار غیرمجاز / دو ضرب الاجل در ایلام برای یک صنف

سرویس ایلام - کباب با گوشت‌های ذبح شده غیرمجاز و آتش جنگلهای بلوط، مسئولین استان را در یک هفته وادار به صدور دو ضرب الاجل کرد که البته در گذشته نیز این حرفها تکرار شده ولی به نتیجه دلخواه نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نه تقصیر گوسفندان است که از علفزارهای زاگرس تغذیه می کنند و گوشتشان خوشمزه تر است و نه جنگلهای بلوط زاگرس مقصر هستند که زغالشان جان‌دار است و کباب و قلیان روی آن، صفای دیگری دارد! هر چه هست، بیش از یک دهه است که در استان ایلام مسئولین دولتی و قضایی به دغدغه فعالان محیط زیست واکنش نشان داده و در حرف و گاه در عمل، در مواجهه با پدیده هایی چون کشتار غیرمجاز دام و گازسوز کردن کبابی های استان ورودهای نافرجام داشته اند. حتی مشاهده شده که در مقطعی کوتاه پلیس نیز به کشتار غیرمجاز ورود کرده ولی باز هم افاقه نکرد.

دلایل ورود مسئولین اجرایی و قضایی به این موضوع، صیانت از طبیعت و صیانت از بهداشت عمومی و سلامت جامعه بوده است و علاوه بر آن، چالش‌های همیشگی کشتارگاه صنعتی ایلام نیز همواره انگیزه ای برای ورود مسئولان به موضوع کشتار غیرمجاز بوده است. این کشتارگاه گفته می شود که دارای مجهزترین و به روزترین تجهیزات است و چند بار مالکیت آن عوض شده و هر بار نیز شکست خورده است. 

مالکان دولتی یا خصوصی این کشتارگاه همواره کشتار غیرمجاز را مانع اصلی رونق کار خود اعلام می کنند و همواره از مسئولین می خواهند که با بگیر و ببند و حمایتهای مالی و غیره، کاری کنند که چرخ این کشتارگاه بچرخد. در تازه ترین مورد هم استاندار ایلام به بازدید این کشتارگاه رفته و سخنانی گفته که دو بخش دارد. یک بخش آن گوشزد به مالکان کشتارگاه است که از امکانات و تسهیلات و انرژی ارزان همواره بهره برده اند و راکد بودن آن قابل قبول نیست و اگر مالکان نتوانند آن را رونق بدهند، ظرف ۱۰ روز خلع ید خواهند شد.

بخش دیگر سخنان استاندار نیز معطوف به کشتار غیرمجاز است که گفته باید بساط آن در استان جمع شود و از مسئولین خواسته این کار را بکنند که به نظر می رسد دولت بدون توجه به جنبه‌های فرهنگی آن و بدون پشتوانه اجرایی محکم، بار دیگر در این خصوص ناکام خواهد ماند و این ضرب الاجل نیز تاریخ انقضا و فراموشی‌اش خیلی زود از راه خواهد رسید.

دومین ضرب الاجل برای صنف کبابی های استان از سوی دادستان مرکز استان در یک جلسه محیط زیستی عنوان شده. بخشنده گفته: یکی از مواردی که در تخریب محیط زیست و درختان بلوط نقش اساسی دارد، استفاده از چوب این درختان در کباب سراها به خصوص در منطقه مهدی آباد و شباب است که یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی با همکاری نیروی انتظامی باید به کباب سراها ابلاغ کنند ظرف مدت یک هفته نسبت به گازسوز کردن کبابی ها اقدام و در صورت عدم تمکین با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

جالب است که گازسوز کردن کبابی ها نیز در ادبیات مسئولین استان مطالبه ای بوده که چند بار مطرح شده و به سرانجام نرسیده است. کار به جایی رسیده که برداشت‌های شدید از چوب درختان بلوط به شکلی عریان و هشداردهنده خود را نشان داده و هیچ درخت کهنسال و جوانی نیست که بخشی از بدن خود را در راه کباب کردن گوشت کشتارهای غیرمجاز در ایلام از دست نداده باشد.

دادستان به حق از ادارات گفته شده خواسته که با همکاری پلیس به کبابی ها برای گازسوز کردن منقل‌ها ابلاغ کنند اما نگفته اند که ادارات تا کی فرصت دارند این کار را انجام دهند که از آن تاریخ، کبابی ها یک هفته فرصت داشته باشند منقل‌هایشان را گازسوز کنند. تجربه ثابت کرده در این مورد هم بیم آن می رود که اراده ای پشت این تذکرات رسانه ای مسئولین نباشد و تاوانش را درختان بلوط استان بدهند.

چنانچه اراده ای برای این کار باشد، گاز شهری به اقصی نقاط استان ایلام رسیده و مشکلی از نظر لوله کشی گاز و انشعاب وجود ندارد و در همان مدت یک هفته قابل انجام است و چه خوب است که استاندار ایلام و سایر مسئولین مرتبط نیز کشتار غیرمجاز را نه صرفا برای راه اندازی کشتارگاه از کار افتاده، بلکه به عنوان یکی از مسائل اساسی استان در سین راهبردهای خود بگنجانند و از قدرت حاکمیتی برای انجام آن استفاده کنند تا ما هم به ایشان ایمان بیاوریم!

*یاسر بابایی

کد خبر 2754708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha