کرمانشاه مهاجرپذیرترین شهر در غرب کشور است

سرویس کرمانشاه _ محمدطیب صحرایی گفت: کلانشهر کرمانشاه حدود ۵۶ درصد جمعیت استان را در خودش جای داده و مهاجرپذیرترین شهر در غرب کشور است که این موضوع آسیب های فراوانی را برای توسعه استان در پی داشته است.

به گزارش کردپرس؛ استاندار کرمانشاه در نشست «شورای اجتماعی کشور» با موضوع بررسی آسیب های اجتماعی استان کرمانشاه که به ریاست وزیر کشور و مدیران سازمان ها و مجموعه های مرتبط با حوزه اجتماعی برگزار شد؛ عنوان کرد: کرمانشاه 1.5 درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد اما دو درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند  و نرخ شهرنشینی به شکل فزاینده ای در این استان افزایش یافته و به ۷۵ درصد جمعیت استان رسیده است.

 صحرایی به مزیت همجواری با کشور عراق اشاره کرد و گفت: هشت سال جنگ تحمیلی و تداوم دشمنی ها تا زمان سقوط صدام، بی ثباتی آن کشور در سه دهه اخیر و رویدادهایی مانند حمله داعش و مشکلات مرزها و ... باعث شده طی این سال ها سرمایه‌گذاری کلانی در کرمانشاه شکل نگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش پدیده حاشیه نشینی در شهر کرمانشاه را یک معضل بسیار گسترده دانست و گفت: ۳۵۰ هزار نفر در شهرک های حاشیه ای و آسیب زا ساکن هستند و همچنین در شهرهای کنگاور، هرسین، اسلام آباد و سنقر نیز در مجموع یک جمعیت ۱۰۰ هزار نفری در شهرک های حاشیه‌ ای ساکن هستند.

مقام عالی استان عنوان کرد: این محلات حاشیه نشین بسترساز بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی هستند و نقش مهمی در بالا بودن آمارهای مرتبط با این حوزه دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: بر اساس آمارها بخش قابل توجهی از کسانی که سرقت انجام داده اند به اعتیاد هم مبتلا هستند و بالا بودن تعداد معتادین متجاهر رابطه معناداری با آمار سرقت‌های خرد دارد و همچنین اکثریت غالب زباله گردهای شهر کرمانشاه از معتادین متجاهر هستند.

صحرایی عنوان کرد: در قالب یک طرح ساماندهی از اسفندماه 1401 تاکنون تعداد 1600 نفر از معتادین متجاهر در مراکز نگهداری تحت نظارت، اسکان داده شده‌اند و برای سامان دهی افراد باقی مانده نیازمند اختصاص بودجه و حمایت جدی در زمینه تجهیز اماکن جدید و بازپروری و توامندسازی این افراد هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: استان کرمانشاه نیازمند اختصاص یک اعتبار ویژه برای دستگاه‌های متولی حوزه آسیب های اجتماعی جهت اقدام عملی این مجموعه ها دراین حوزه است. 

استاندار کرمانشاه در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در یکی از محلات معروف حاشیه‌نشین کرمانشاه به نام آقاجان اشاره کرد و گفت: تنها در این محله ۹۴ خانه نیمه مخروبه و دخمه وجود داشت که تبدیل به محلی برای تجمع افراد معتاد و آسیب های اجتماعی بعدی شده بود. خوشبختانه با همکاری بیش از 20 مجموعه استانی این مکان ها در حال تخریب و پاکسازی است و به عنوان زمین بازی در اختیار کودکان محله قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مناطق حاشیه نشین به لحاظ بافت شهری نیازمند نوسازی و بهسازی هستند، عنوان کرد: بافت ناکارآمد و معبرهای تنگ غیر استاندارد روند انتقال زیرساخت های آب، برق، گاز و ایجاد شبکه فاضلاب به این مکان ها را با دشواری مواجه ساخته است.

صحرایی در ادامه به کمبود مکان های تفریحی و فرهنگی متناسب با جمعیت استان اشاره کرد و گفت: شهر کرمانشاه در دهه 60 دو شهربازی و چندین سینما داشته ولی اکنون با یک میلیون و صد هزار جمعیت، فاقد شهربازی است و تنها دو سینمای فعال دارد و کودکان، جوانان و نوجوانان از حداقل‌ امکانات تفریحی برای پرکردن بخشی از اوقات فراغت خویش برخوردارند.

 وی به ضرورت فراهم شدن بسترها برای افزایش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی به ویژه در فضای دانش آموزی استان و ضرورت تجهیز اردوگاه های جدید اشاره کرد و گفت: کرمانشاه با ۳۷۰ هزار دانش آموز و ۲۶ هزار معلم تنها یک اردوگاه فعال دارد و میانگین اردوهای سالیانه برای هر دانش آموز کرمانشاهی زیر یک است و بسیاری از این دانش آموزان در مناطق حاشیه ای و یا منازل آپارتمانی زندگی می‌کنند و سخت نیازمند اردوهای تفریحی و آموزشی هستند.

مقام عالی استان همچنین تقویت تفکر و روحیه دینی و مذهبی و برگزاری مناسک مذهبی مانند نماز را یکی دیگر از اولویت های کاری استان برشمرد و خواهان کمک دستگاه های فرهنگی به اجرایی شدن برنامه های این حوزه شد که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست.

وی تمرکز بر ایجاد مهارت آموزی و علم آموزی نسل جدید، ایجاد فرهنگ کار و تلاش در مردم و ایجاد نشاط اجتماعی با تقویت اماکن تفریحی را از دیگر برنامه های استان برشمرد.

صحرایی بر ایجاد هم افزایی و همکاری بین سازمان های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: متاسفانه طی این سال ها شاهد نوعی واگرایی بین مجموعه فرهنگی و اجتماعی بوده ایم و در همین راستا به دنبال ایجاد یک کارگروه بزرگ فرهنگی و تربیت در استان هستیم تا برنامه های مجموعه‌های فرهنگی استان را به شکل منسجمی سامان دهی کند.

وی افزود: به دنبال مشارکت و مسئولیت سپاری به حوزه های علمیه و گروه های جهادی و فرهنگی مردم نهاد هستیم و طی این مدت کارهایی را برای این حوزه آغاز کردیم.

استاندار کرمانشاه بیکاری را معضل اصلی و عامل بسیاری از معضلات اجتماعی استان دانست و گفت: برای رونق در حوزه اشتغال به دنبال استفاده از ظرفیت گردشگری و برگزاری انواع رویدادها و جشنواره ها در این حوزه هستیم.

وی گسترش ورزش همگانی و رایگان در سطح استان را یکی دیگر از برنامه های مهم برشمرد و گفت: استان کرمانشاه در دهه های گذشته دارای قهرمان های ملی متعددی در ورزش کشور بود و باید به دنبال تقویت این حوزه باشیم.

 مقام عالی استان افزایش مهارت های زندگی و تاب آوری خانواده ها، تغییر تصویر ملی کرمانشاه در اذهان و افکار عمومی، مدیریت صحیح مرز و کاهش آسیب هایی مانند قاچاق را از دیگر برنامه های استان برشمرد.

وی همچنین گفت: خواهان اختصاص یک نشست ویژه هیئت وزیران به موضوعات جامع استان کرمانشاه شد و گفت: استان کرمانشاه برای حل بسیاری از معضلات و مشکلات کنونی در حوزه صنعتی، مالی، بانکی، کشاورزی و سرمایه‌گذاری نیازمند یک حمایت ملی است.

 صحرایی یادآور شد: در صورت حمایت هیئت وزیران از استان کرمانشاه، با توجه به ظرفیت ها و فرصت های بکر و گسترده میتوانیم شاهد رقم خوردن اتفاقات بسیار خوبی در کرمانشاه باشیم.

در این نشست نماینده ۲۵ نهاد، سازمان و وزارتخانه حضور داشتند که با حمایت از برنامه ها و مطالبات مطرح شده توسط استاندار کرمانشاه، برای ارائه کمک اعتباری و ارائه ظرفیت های لازم با هدف مهار و کاهش مشکلات ریشه دار استان کرمانشاه اعلام آمادگی کردند.

در این نشست دکتر وحیدی وزیر کشور تاکید کرد: لازم است برای استان کرمانشاه بزودی یک جلسه دیگری هم در شورای اجتماعی کشور برگزار شود تا نهادها و سازمان های عضو شورا بتوانند برنامه های خود را برای ارتقاء وضعیت اجتماعی و فرهنگی این استان، ارائه سپس اجرایی کنند.

در پایان این نشست مصوب شد که استاندار کرمانشاه تا دو هفته آینده بر اساس ریز مشکلات و نیازهای استان برنامه های پیشنهادی در هر بخش را برای برطرف کردن آنها تهیه کند تا در شورای اجتماعی کشور ارائه و تعهدات هر دستگاه مشخص و ابلاغ شود.

کد خبر 2754771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha