۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
روزگار سیاه طلای سرخ کردستان

توت فرنگی کاران کردستانی با وجود پیش بینی های به عمل آمده در خصوص برداشت خوب محصول، این روزها روزگار خوبی ندارند و سهم آنها از فروش این طلای سرخ، کمتر از درآمد دلالان بازار است.

به گزارش کرد پرس، در این فصل که برداشت توت فرنگی کردستان شروع شده به سختی خریدار خوب برای این محصول پیدا می شود و توت فرنگی کاران زحمتکش به ناچار محصول خود را با حداقل قیمت به دلالان می فروشند و حاصل تلاش یک ساله آنها به تارج می رود.

در حال حاضر توت فرنگی در ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت می شود که براساس برآورد انجام شده امسال ۶۵ هزار تن از این محصول برداشت خواهد شد.

میانگین عملکرد در هکتار مزارع توت فرنگی ۱۸ تا ۲۰ تن در هکتار است البته مزارعی هم وجود دارد که ۳۰ تن و بیشتر هم در هکتار محصول برداشت می کنند ولی تعداد آنها انگشت شمار است.

امروز کمتر جایی و کمتر کسی در کشور هست که نام توت فرنگی کردستان به گوشش نخورده باشد؛ طلای سرخی که در استانی مانند کردستان واقع شده اما به دلیل خام فروشی نتوانسته مردم این منطقه را از بیکاری نجات دهد، استانی که هر سال به طور معمول در صدر آمار بیکاری کشور قرار دارد.

از طرفی محصول توت فرنگی علیرغم داشتن پتانسیل بالایی که برای توسعه بازار فروش به شیوه های مختلف در صنایع مختلف به صورت عرضه کالاهای مختلف از قبیل مربا، مارمالاد، پودر، شربت، چیپس و غیره دارد؛ اما متاسفانه در کردستان به دلیل عدم وجود صنایع فرآوری امکان افزایش ارزش افزوده از این محصول در کردستان فراهم نشده است.

بخش زیادی از توت فرنگی تولید شده کردستان به صورت تازه خوری مصرف می شود و بخش دیگر برای تبدیل به سایر فرآورده ها به کارخانه های صنایع تبدیلی در دیگر استان ها فرستاده می شود و در حالی که دلالان توت فرنگی تولید شده در باغات کردستان را از قرار هر کیلوگرم با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان از باغداران می خرند، اما همان محصول در بازار و مغازه های میوه فروشی هر کیلوگرم حداقل ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به مصرف کننده فروخته می شود.

از آنجایی که بازار توت فرنگی در دست دلالان است، ثبات قیمت در بازار نیز وجود نداشته و به دلیل این عدم ثبات قیمت، باغداران نمی دانند در ابتدای فصل برداشت محصول خود را بفروشند یا برای فصل پایان برداشت نگه دارند.

متاسفانه هر سال شاهد هستیم که بسیاری از باغداران در این فصل برای برداشت محصول به پول نیاز دارند و دلالان نیز از این موضوع سوء استفاده کرده و محصول را با قیمت پایینی به صورت نقدی می خرند و همین امر باعث می شود سودهای آنچنانی نصیب آنها شود.

جالب اینجاست هستند توت فرنگی کارانی که هنوز درآمد توت فرنگی سال گذشته خود را از دلالان دریافت نکرده اند و با وجود تغییرات قیمت ها و وضعیت اقتصادی، فشار زیادی را متحمل شده اند.

بدون شک زحمت تولید بر شانه توت فرنگی کاران است و سود آن به جیب دلالان می رود و این مسئله ای است که برای استمرار تولید این محصول و پشتیبانی بیشتر از کشاورزان باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.

توت فرنگی محصولی پردرآمد و پُربازده است که در بسیاری از خاک های کُردستان قابل کشت است و یکی از ویژگی های خاص توت فرنگی، قابل کشت بودن آن در اراضی شیب دار است که غرب کردستان دارای اراضی شیب دار فراوانی است که مستعد کشت این محصول هستند که مناطق اورامانات مساعد برای تولید بوده و بیشتر زمین های آن به کشت این محصول اختصاص داده شده است.

کشاورزان نسبت به حمایت های جدی تر مسئولان در ارتباط با کشت و تولید توت فرنگی گلایه دارند و نداشتن جاده اصلی و بهسازی شده، نبود جاده بین مزارع، کمبود آب و نداشتن یخچال نگهداری برای محصول و عرضه محصول به دلالانی که توت فرنگی را با قیمت پایینی می خرند را از مشکلات اساسی خود عنوان می کنند.

به راستی اگر به زودی در این رابطه اقدامی اساسی صورت نگیرد تولید ۶۵ هزار تنی کردستان به نصف و یا شاید به کمتر هم برسد و شاهد کم و کسری و مشکلاتی خواهیم بود که پیامدهای آن دامنگیر حوزه کشاورزی، اشتغال و مهاجرت های بی رویه روستاییان و کشاورزان به شهرها خواهد شد.

کد خبر 2755435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha