بالکن، فضای فراموش شده خانه‌های ایلامی / صدرا یوسفی زاده

سرویس ایلام - یک مهندس معمار ضمن بررسی آسیب شناسانه طراحی منازل مسکونی در استان، از بالکن‌ها به عنوان اجزای فراموش شده خانه‌های ایلامی نام برد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، صدرا یوسفی زاده در این یادداشت که برای کردپرس نگاشت، می‌نویسد:

بالکن به عنوان فضای واسط بین درون و بیرون ساختمان نقش بسیار مهمی در طراحی معماری دارد که متاسفانه در سالیان اخیر به واسطه نیاز بیشتر به فضاهای محصور و حداکثر استفاده از فضای بسته داخلی، به فراموشی سپرده شده است.

گویی معماران فضای اضافه پس از چیدمان فضاهای کاملا محصور را به بالکن اختصاص می دهند و طراحی خاصی برای آن در نظر گرفته نمی شود. در حالیکه این فضا نقش بسیار مهمی در منظر شهری از نگاه رهگذران بر عهده دارد و فضایی واسط و کاملا عملکردی بین درون و خارج ساختمان می باشد.

در معماری قدیم ایلام و مناطق زاگرس نیز، ایوان با عملکردی بسیار کامل تر نقش بالکن های امروزی را عهده دار بود و از فضاهای اصلی با کاربردهای گوناگون به شمار می رفت.

عدم طراحی عملکردی این فضا، آنرا به فضایی بدون استفاده از نظر ساکنین تبدیل کرده و از آن به عنوان انباری، جایی برای پنهان کردن وسایل غیرضروری خانه و نصب تاسیسات برودتی و حرارتی از قبیل کولر و پکیج بهره می برند. کافیست در محیط های شهری ایلام گشتی بزنیم و نابسامانی عجیب و غریب وضعیت بالکن های مجتمع های مسکونی را با دقت بیشتری نظاره کنیم.

لذا شایسته است که معماران و طراحان شهری نسبت به این مسئله و طراحی کاربردی فضای بالکن اهتمام ویژه نمایند و از طرفی ساکنین، این فضا را از لوازم و اثاثیه اضافی خالی نموده و با نصب گلدان و زیباسازی فضا و در صورت امکان چیدمان میز و صندلی به سیمای شهری حیاتی دوباره ببخشند و خود نیز از فضای زیبای آن و ارتباط با محیط بیرون بهره مند شوند. چرا که تغییرات کوچک در سیمای شهری، باعث دگرگونی های بزرگ در شهر و امنیت روانی شهروندان می شود و محیط شهری را به سمت مطلوبیت بیشتر، رهنمون می سازد.

کد خبر 2755500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha