هشدار: چیزی به زمان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ایلام نمانده است

سرویس ایلام - طبیعت استان ایلام امسال سخاوتمندتر از هر سال دیگر بود و این پوشش گیاهی منحصربفرد، هر چه به نیمه خرداد نزدیک می شویم، احتمال آغاز آتش سوزی های وسیعی را نیز با خود دارد که از هم اکنون باعث نگرانی فعالان زیست محیطی است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حسین منصوری، همیار طبیعت و فعال زیست محیطی استان ایلام در این خصوص به کردپرس گفت: گرم شدن کره زمین و تغییرات جوی در سال‌های اخیر خود را بصورت عریان نمایان کرده است. جابجایی فصول و کاهش بارشها و یا افزایش ویرانگر آن خبر خوبی برای ساکنان این کره خاکی نیست و این تنها حاصل رفتار خصمانه ما انسانهاست.

او گفت: با توجه و تاکید بر شعار «محیط زیست مرز ندارد» باید دانست آسیب دیدن محیط زیست در هر منطقه از جهان بر کل اکوسیستم های مناطق دیگر تاثیر مستقیم دارد. این موضوع وظیفه ما در حفظ و حراست از این نعمت خدادادی را دو چندان می کند.

این همیار محیط زیست تاکید کرد: منطقه جنگلی زاگرس با پوشش گیاهی مناسب محل زندگی انسان‌ها با تراکم چشمگیر از این تغییرات مستثنی نیست و همواره تحت تاثیر خشکسالی، ریزگردها، آفات و آتش سوزی بوده است. این منطقه محلی مناسب برای کشاورزی و دامداری است و با صنعتی شدن جوامع بشری، طبیعت گردی و تفریح نیز به آن اضافه شده است که همگی از عوامل تخریب جنگلها و مراتع است.

منصوری افزود: تجربه سال‌های گذشته در استان ایلام نشان می‌دهد بیشترین فصل آتش سوزی در مناطق جنگلی منطقه از نیمه دوم خرداد آغاز و تا ابتدای پاییز در حدود سه تا چهار ماه ادامه دارد و عامل انسانی در این حوداث پیشتاز است.

او گفت: با فرا رسیدن فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی پهنه جنگلهای استان ایلام، لازم است متولیان امر از جمله منابع طبیعی و سازمان محیط زیست با تجهیز و آماده باش کلیه تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی در کنار استقرار قرق بانها به روال سالهای گذشته در نقاط حادثه خیز با برنامه ریزی  و تمرکز بر سه موضوع مهم زمان وقوع آتش سوزی ها بر اساس تجربه سالهای گذشته، مکان‌های مستعد آتش سوزی و نظارت بر رفتار عوامل آتش سوزی ها از قبیل کشاورزان، دامداران و طبیعت گردان، خطر پیش روی جنگلها، مراتع  و پوشش جانوری را به حداقل برسانند.

فعال زیست محیطی ایلامی یادآور شد: آموزش، همکاری و تعامل با گروههای مختلف بهره بردار از منابع طبیعی و محیط زیست نقش بسزایی در کاهش آتش سوزی در جنگل‌ها داشته است و در کنار فعالیت‌های پیشنهاد شده نقش فعالان محیط زیست و سمن ها ی استان که از نظر کمی و کیفی مقام اول را در بین استان های کشور دارند بسیار برجسته بوده و نباید از آن غافل شد و با توجه با شفافیت فعالیت آنها و دیدن معضلات محیط زیستی با چشم غیرمسلح می توان بعنوان یکی از عوامل موثر در کنترل آتش سوزی ها بهره برد.

در همین راستا ابراهیم پیرزادیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز به کردپرس بر برگزاری مانور اطفاء حریق عرصه‌های منابع طبیعی با حضور اعضا و مشارکت جوامع محلی و سازمان‎های مردم ‌‎نهاد تاکید کرد و گفت: باید ادوات و تجهیزات حداقلی لازم برای اطفاء حریق تأمین شود.

وی تاکید کرد: بایستی مناطق بحرانی که سالهای گذشته دچار حریق شده، شناسایی و بر اساس موقعیت آن‌ها دستورالعمل لازم برای پیشگیری صادر شود.

پیرزادیان با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی در جلوگیری از بروز آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی گفت: در صورت وقوع آتش سوزی و حریق در عرصه های منابع طبیعی کلیه دستگاه های اجرایی اعم از شهرداری ها، بخشداری ها، هلال احمر، محیط زیست و جهاد کشاورزی و … موظف به همکاری هستند و بایستی آمادگی لازم برای اقدام سریع و به موقع در اطفاء حریق های احتمالی عرصه های منابع طبیعی را داشته باشند.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2755909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha