سویرو خانه ای امن برای لک لک های مهاجر

سرویس کردستان- روستای سویرو بانه با طبیعت زبیا و دلفریب خانه ای امن برای لک لک های مهاجر شده و هر سال با فرا رسیدن سال نو لک لک های مهاجر به خانه های های خود باز می گردند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، خانه شان امن است در بلندترین مکان و بر روی درختان بلوط لانه می سازند وجوجه آوری می کنند با مردم روستا همزیستی مسالمت آمیزی دارند و هر روز با آرامش خیال در آسمان روستا پرواز می کنند و همه مردم پروازشان را نظاره گر هستند.

بیش از 50 سال است که روستای سویرو بانه خانه امن لک لک های مهاجر شده و حضور و بودن آنها را سالها است که پذیرفته اند و بسیاری از اهالی روستا که چشم باز کرده اند با این لک لک  مهاجر بیگانه نبوده اند و همواره خود را در همسایگی لک لک ها دیده اند و آنها را نماد صلح، آرامش و برکت می دانند و با این تصور زیبا با این پرندگان مهاجر همزیستی مسالمت آمیز و دوستی مردم با آنها بیشتر شده است.

مردم روستا در بازگشت از آنها با گرمی استقبال می کنند و حضورشان را نشان خوش یومی و فزونی رزق روزی می دانند بنابراین با این مهمانان بهاری با مهربانی رفتار می کنند.

 در زبان کردی به لک لک ها «حاجی لق لق» می گویند مردم معتقد اند که آنها از عربستان می آیند بنابراین حاجی هستند لق لق هم به دلیل وجود پاهای بلندشان به آنها حاجی لق لق می گویند و برخی از مردم هم به آنها حاجی تق تق می گویند که با نوک منقارشان صدای تق تق از خودشان در می آورند.

لک لک های مهاجر اواخر اسفند ماه به روستای سویروی برمی گردند و اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز مهاجرت می کنند.

وجود جنگل سرسبز با درختان بلوط قدیمی برای آشیانه سازی و رودخانه پایین دست روستای سویور که منبع مهم تغذیه این پرندگان است باعث شده که لک لک ها این زیستگاه 50 ساله را خانه دوم خود بدانند.

در زیستگاه لک لک ها روستای سویرو بیش از 120 قطعه لک لک در 35 آشیانه با جوجه هایشان زندگی می کنند.

دهیار روستای سویرو در گفت و گو با خبرنگار کردپرس بازگشت لک لک ها پیام اور بهاری پر خیر و برکت عنوان کرد و گفت: مردم روستای سویرو از حضور این لک لک ها خوشحال هستند و بازگشت شان را نوید بخش سالی پر برکت می دانند.

محمد کریمی افزود: این لک لک ها هیچگونه آسیبی به مزارع و باغات وارد نمی کنند و زبیای طبیعت منطقه را چندین برابر کردند

وی یاد آور شد: بر اساس باور مردم این لک لک ها هر ساله از عربستان به این زیستگاه مهاجرت می کنند بنابراین در نزد مردم مقدس هستند و مایه خیر و برکت در منطقه می شود.

کریمی اظهار داشت: بیش از 50 ساله این لک لک ها در فصل بهار به این زیستگاه باز می گردند و در کنار مردم روستا زندگی مسالمت آمیزی دارند.

وی ادامه داد: برای ثبت این منطقه به عنوان شهر لک لک ها مکاتباتی با فرمانداری شهرستان بانه بخشداری مرکزی و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان بانه نیز در این باره گفت: مردم شهرستان بانه در زمینه حراست از محیط زیست و حفظ گونه های ارزشمند جانوری همیشه پیشتاز بودند و مردم این روستا نیز در این زمینه فعال هستند و زمینه را برای امنیت و آرامش لک لک ها فراهم کردند و این شرایط باعث شده این پرندگان این زیستگاه را زیستن و جوجه آوری انتخاب کنند.

اکو محمدی  با بیان اینکه این زیستگاه دراواخر زمستان تا اواخر تابستان میزبان لک لک های مهاجر است افزود: هرساله کارشناسان محیط زیست لک لک ها را سرشماری می کنند که امسال 120 قطعه لک لک در 35 لانه تاکنون سرشماری شده است.

وی اظهار داشت: کارشناسان محیط زیست با حضور مستمر در روستای سویرو و کوخ آله آموزش های لازم در خصوص نوع تغذیه و زمان مهاجرت به روستاییان ارائه می دهند.

محمدی امنیت و آرامش منطقه را عامل بازگشت لک های مهاجر عنوان کرد افزود: با توجه به اینکه هیچگونه خطری زیستگاه لک لک ها را تهدید نمی کنند هر ساله تعداد آنها افزایش می یابد و امسال نیز حدود 20 قطعه لک لک افرایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت سرشماری دقیق لک لک ها گفت: سرشماری دقیق لک لک ها نیازمند تجهیزات و امکانات خاصی است برای اطلاع از وضعیت جوجه ها و اطلاع از بازگشت لک لک ها باید حلقه گذاری شوند که این مهم تاکنون به دلیل نبود تجهیزات مورد نیاز انجام نشده است.

کد خبر 2756618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha