عدم دخالت جدی آمریکا در مناقشات نفتی و بودجه میان اربیل و بغداد

سرویس جهان- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از توصیه به عراق و ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان خبر داد و درباره مناقشات بودجه میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق نیز گفت عراقیها خود باید مسیر روند سیاسی و مناقشات بودجه را تعیین کنند.

به گزارش کردپرس، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش قصد ندارد به صورت جدی وارد مناقشات ترکیه، اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان و یا مناقشات کردها و بغداد بر سر تصویب بودجه عراق شود.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه، بیش از دو ماه است متوقف شده و علیرغم درخواستها برای ازسرگیری آن، ترکیه به بهانه وجود مسائل فنی از جریان یافتن دوباره نفت اقلیم کردستان در خط لوله عراق- ترکیه خودداری می کند. از سوی دیگر، ایجاد اصلاحات در بودجه عمومی سال 2023 عراق کنترل اقلیم کردستان بر درآمدهای نفتی خود را به مخاطره انداخته است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه هفتگی با خبرنگاران گفت آمریکا از ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله عراق-ترکیه حمایت می کند. او در مورد این مسئله با عراق، اقلیم کردستان و ترکیه تعامل داشته است. غیراز این، بهتر است دولت های عراق و ترکیه در این مورد اظهارنظر کنند.

او درباره مناقشات اقلیم کردستان و دولت مرکزی بر سر دستکاری قانون بودجه عمومی عراق در پارلمان این کشور گفت: ما درباره اهمیت بودجه، به طور مرتب با همکاران عراقی مذاکره می کنیم. آمریکا از اهداف عراقیها برای ایجاد کشوری باثبات و مقتدر شامل اقلیم کردستان حمایت می کند که این مسیر عامل جذب سرمایه از آمریکا و جامعه بین المللی خواهد بود.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد عراق خود دارای پارلمان سرزنده ای است و این عراقیها هستند که مسیر روند سیاسی خود را تعیین می کنند و درباره مناقشات خاص بودجه تصمیم می گیرند.

کد خبر 2756657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha