محیط بانان؛ حافظانی سبز زیر بار مشکلات

سرویس کردستان- گاهی با شکارچیان درگیرند و گاهی با خلاء قانون و جایی هم می نالند از نبود سواد زیست محیطی در جامعه و کمبود حقوق؛ محیط بانان این حافظان سبز طبیعت زیر بار مشکلات...

به گزارش خبرنگار کردپرس، طبق روزشمار هفته محیط زیست امروز پنج شنبه به نام «محیط زیست و محیط بان» نامگذاری شده؛ محیط بانی که به حفاظت و کنترل عرصه های طبیعی حیات وحش کشور می پردازد و از نظر قوانین استخدامی کارمند دولتی به حساب می آید اما باتوجه به شرایط کاری خود وضعیتی شبیه به نیروهای انتظامی یا شبه نظامی دارد.

می توان گفت کار محیط بان در حفاظت از حیات وحش، اکوسیستم، ممانعت از ایجاد آلودگیهای زیست محیطی، جلوگیری از تجاوز افراد به مناطق تحت کنترل سازمان و همچنین منابع طبیعی تحت کنترل خود خلاصه می شود.

محیط بانانی که با عشق کار می کنند اما با مشکلات فراوانی روبرو هستند. مشکلاتی که گاهی به قیمت جانشان تمام می شود.

در همین زمینه «ایوب عسکری» از محیط بانان کردستان معتقد است کار محیط بانی نیاز به ارق داشتن و عشق به طبیعت و حیات وحش و سواد زیست محیطی دارد.

او در گفت و گو با خبرنگار کردپرس به مشکلاتی که محیط بانان دارند و با آن دست و پنجه نرم می کنند، اشاره کرد. «بزرگترین مشکل را باید در نحوه استخدام محیط بان دانست. روند استخدام به گونه ای است که به سواد محیط زیستی اهمیت داده نمی شود و با در نظر گرفتن شرایط لازم استخدام ها صورت نمی گیرد».

از نظر «عسکری» ۷۰ درصد از محیط بانان استخدامی در کل کشور واقعاً نسبت به وظیفه خود آشنایی و احساس مسئولیت لازم را ندارند و همین مشکلات کار را چند برابر می کند.    

محیط بانان؛ حافظانی سبز زیر بار مشکلات

او کمبود نیروی محیط بان را از دیگر مشکلات مرتبط عنوان کرد. «کمبود نیروی کار مهمترین مشکل محیط بانی است. براساس اتحادیه جهانی برای منطقه حفاظت شده یا پارک ملی برای هر هزار هکتار یک محیط بان باید باشد اما در ایران نزدیک به یک چهارم نیرو داریم».

آن طور که «عسکری» می گوید در قروه با ۴۳ هزار هکتار منطقه حفاظت شده تنها ۱۰ محیط بان وجود دارد و این معضلی است که باید رفع شود.

این کارشناس محیط زیست دیگر مشکل محیط بانان را در ساعت کاری که دارند، دانست. «درباره ساعت کاری محیط بان براساس قانون کار باید ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت داشته باشد اما در حال حاضر ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت است و در واقع یک محیط بان ۳۶۸ ساعت کار می کند و این یعنی ۱۸۰ ساعت از قانون خدمات کشوری بیشتر هست و اما پولی برای این پرداخت نمی شود».

نبود حمایت های قضایی و قانونی از محیط بانان دیگر مشکلی است که «ایوب عکسری» به آن پرداخت. «وقت درگیری با شکارچی اگر مشکلی پیش بیاید معمولاً این محیط بان است که محکوم می شود در حالی که محیط بان طبق وظیفه خود عمل کرده و دستگاه قضا باید حمایت لازم در این مورد را داشته باشد».

بحث حقوق و مزایا که طبق قانون باید حق حمل سلاح و درجه و شیفت و... برای محیط بانان لحاظ شود دیگر موضوعی بود که این محیط بان از آن گفت و یادآور شد که وقتی تمامی این مزایا پردخت نمی شود سختی کار و تحمل کار مشکل تر خواهد بود.

محیط بانان؛ حافظانی سبز زیر بار مشکلات

اما مسئله مهم دیگر از نظر «عسکری» درباره صدور مجوز تفنگ شکاری بود. «یکی از مواردی که وجود دارد این است که اسلحه شکاری در اختیار مردم هست و قانون این اجازه را داده و همه جواز دارند در این میان اگر قانون برای مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع مجوز تفنگ شکاری یا سهمیه گلوله صادر نکند حداقل مشکل درگیری با شکارچیان کمتر می شود».  

نبود امکانات و تجهیزات لازم در پاسگاه های منطقه در کنار ضعف آموزش سواد زیست محیطی در جامعه از دیگر مشکلاتی هستند که «عسکری» از آن ها نام برد.

مطابق سخنان او آن طور که باید آموزش محیط زیستی در جامعه نیست و ای اگر هست کم است. در این زمینه دولت و نهادهای متولی باید به فکر باشند چرا که کار محیط بان با آگاهی جامعه و احترام به طبیعت هماهنگ هست و اگر مردم آموزش نبینند گرفتاری محیط بان چند برابر می شود. /  

کد خبر 2756807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha