مولدسازی ظرفیت مناسبی برای جبران کمبود فضاهای آموزشی در کردستان است

استاندار کردستان گفت: در راستای جبران کمبود فضاهای آموزشی، می توانیم از ظرفیت مولدسازی نهایت استفاده را ببریم چرا که بسیاری از مدارس و آموزشگاه ها در بهترین نقاط قرار گرفته اند.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در نشست شورای آموزش و پرورش استان کردستان، گفت: در این موضوع که فقر فضاهای آموزشی در استان وجود دارد هیچ تردیدی نیست، اما یکی از ضعف های موجود در این زمینه در اولویت بندی  پروژه ها است.

وی افزود: باید با برنامه ریزی های مناسب، افراد خیر و نیکوکاری که می خواهند در امر خیر مدرسه سازی مشارکت کنند را براساس اولویت ها و نیاز موجود به سمت فضاهای آموزشی هدایت کنیم.

استاندار کردستان اظهار کرد: این موضوع با دقت در شهرستان های مختلف استان و مناطق روستایی مورد توجه قرار گیرد و نیازهای اولیه و اولویت ها مشخص شود.

زارعی کوشا با تاکید بر پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: در راستای جبران کمبود فضاهای آموزشی هنچنین می توانیم از ظرفیت مولدسازی نهایت استفاده را ببریم چرا که بسیاری از مدارس و آموزشگاه ها در بهترین نقاط قرار گرفته اند که کمیته مولدسازی می تواند پس از شناسایی، ارزش افزایی کند و از اعتبار آن برای ایجاد فضاهای آموزشی استفاده شود.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز اقدامی مناسب برای جذب خیرین است، لذا باید مقدمات کار فراهم شده و هدفمند برگزار شود و در زمینه تامین اعتبار برای برگزاری ما نیز کمک خواهیم کرد.

استاندار کردستان همچنین به مشکل زمین احداث مدرسه اتیسم اشاره کرد و بیان کرد: توافقات لازم در این زمینه با راه و شهرسازی انجام شود تا در صورت امکان زمین رایگان واگذار شود یا قیمت تعیین شده به حداقل ممکن تقلیل یابد.

۳۳ هزار متر مربع به فضاهای آموزشی کردستان اضافه می شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، برای مهرماه سال جاری با تحویل ۷۶ مدرسه جدید به آموزش و پرورش، ۳۳ هزار متر مربع به فضاهای آموزشی استان اضافه خواهد شد.

ابراهیم مرادی با بیان اینکه این میزان فضای آموزشی شامل ۷۶ مدرسه در قالب ۳۱۳ کلاس  درس است و برای تحقق این مهم ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و نیازمند کمک خیرین هستیم، افزود: در حال حاضر در استان مدارس زیادی نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارند همچنین در نواحی منفصل شهری با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون شهرستان های بانه، مریوان، ناحیه یک سنندج، سقز و قروه نیاز به توجه جدی دارند که در این زمینه خیرین مدرسه ساز می توانند به ما کمک فراوانی داشته باشند ضمن اینکه اگر در حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار لکه های آموزشی تملک نشود مشکلات بیشتر خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان همچنین به احداث و تجهیز هنرستان های فنی و حرفه ای اشاره کرد و ادامه داد: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید ۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه دوم زیر پوشش هنرستان ها باشند که ما برای پوشش این تعداد به ۲۵ هنرستان با ۷۵۰ میلیادر تومان اعتبار نیاز داریم.

مرادی یادآور شد: در حال حاضر برای اتمام پروژه های نیمه تمام آموزشی شامل فضاهای آموزشی، سالن های ورزشی و غیره ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ضمن اینکه در استان چهار درصد کل اعتبارات به بخش آموزش اختصاص دارد که میانگین کشوری آن ۱۰ درصد است.

وی مولدسازی را یکی از راه های برون رفت از مشکل کمبود فضاهای آموزشی در استان اعلام کرد و بیان کرد: در این زمینه ظرفیت خوبی در آموزش و پرورش وجود دارد ما فضاهای مازاد غیرقابل استفاده داریم که درقالب مولدسازی می توانیم تغییر کاربری دهیم و با این کار بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.

کمک ۳۶ میلیارد تومانی خیرین به مدرسه سازی

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان نیز در این نشست گفت: علیرغم مشکلات اقتصادی، خیرین استان و خارج از استان و خارج از کشور، عملکرد بسیار خوبی داشتند به طوری که تعهد خیرین مدرسه ساز استان از اول فرودین امسال ۳۶ میلیارد تومان بوده است.

ابراهیم حسامی با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز استان در ۲۲ تیرماه جاری، افزود: برای برگزاری این جشنواره و تقدیر از افرادی که در این امر خیر سرمایه گذاری کرده اند نیازمند تامین اعتبار هستیم که امید می رود این مهم مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد.

وی همچنین به احداث مدرسه اتیسم در استان اشاره کرد و اظهار کرد: برای ساخت این مدرسه یک فرد خیر اعلام آمادگی کرده است اما علی رغم تلاش های انجام شده، مشکل زمین آن حل نشده است و انتظار می رود این مهم نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

کردستان تنها استان بدون مدرسه اتیسم مستقل

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز در این نشست بیان کرد: در حال حاضر تمام استان های کشور مدرسه مستقل اتیسم دارند و کردستان از این مهم بی بهره است، ضمن اینکه ۹۰۰ نفر اتیسمی در استان شناسایی شده است و ۱۲۰ دانش آموز دارای طیف اتیسم هم در آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می کنند.

طالب محمدی به کلنگ زنی مدرسه اتیسم در سال ۱۴۰۱ در سنندج اشاره کرد و ادامه داد: این زمین دارای مشکلات فراوانی بود که با پیگیری های انجام شده، سند تک برگ این زمین به اسم آموزش و پرورش استثنایی کردستان صادر شد و در حال حاضر ما برای تامین اعتبار مبلغ درخواستی اداره کل راه و شهرسازی (۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان) نیازمند کمک هستیم و انتظار داریم مسئولان این مهم را مورد توجه قرار دهند.

غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان کردستانی در ۲۲۰ پایگاه

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا ۲۲۰ پایگاه شامل مجتمع و سالن های ورزشی، مراکز دارالقرآن، کانون های فزهنگی تربیتی و مدارس منتخب در سامانه نورینو ثبت شده است که کلاس های مختلف را برای دانش آموزان برگزار می کنند.

عزت الله طیبی راد با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان برای کلاس های اوقات فراغت از ۱۵خرداد آغاز شده است، یادآور شد: کلاس های ما از اول تیر آغاز و تا ۲۰ شهریور ادامه دارد و کلاس ها سه روز در هفته و روزی ۶ ساعت خواهد بود.

وی یکی از مشکلات موجود در زمینه برگزاری کلاس های اوقات فراغت را مشکل اعتباری اعلام کرد و افزود: از مسئولان انتظار می رود در این زمینه آموزش و پرورش را همراهی کنند.

کد خبر 2756897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha