جایگاه های زباله کردستان مجوز ندارند/سگ های ولگرد تهدیدی برای سلامت شهروندان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: هیچ کدام از جایگاه های زباله در سطح استان مجوز زیست محیطی نداشته و تنها محله تخلیه زباله هستند نه جایگاه مدیریت پسماند.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی در نشست خبری با رسانه های کردستان، گفت: متاسفانه سال هاست که جایگاه های تلنبار زباله در کردستان به صورت سنتی مدیریت شده و حداقل در کردستان جایگاهی با عنوان پسماند زباله نداریم.

وی اظهار کرد: محل های که مدیریت شهرداری شهرهای کردستان به عنوان جایگاه مدیریت پسماند معرفی کرده، تنها محل تخلیه زباله هستند و در این جایگاه ها هیچ گونه فعالیتی برای بازیافت و مدیریت پسماند جمع آوری شده صورت نمی گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه هیچ کدام از جایگاه های جمع آوری زباله در این استان مجوز محیط زیست ندارند، افزود: باید بر اساس قانون، در جایگاه های مدیریت پسماند، تفکیک زباله تر و خشک صورت گیرد که در کردستان عملا صورت نگرفته تنها دپو شده و پس از مدتی دفن می شوند.

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود سگ های ولگرد و یا بلاصاحب اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر تعداد این سگ ها بسیار زیاد شده و در هر نقطه ای از شهر که عبور کنیم، سگ های ولگرد وجود دارند.

وی یادآور شد: وجود این سگ ها می تواند سلامت و بهداشت شهروندان را به شدت مورد تهدید قرار دهد چرا که به واسطه آلودگی های که دارند، می توانند زمینه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را فراهم کنند که در این بین سلامت کودکان پیش از هر کس دیگری در معرض خطر قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: از آنجایی که در بیشتر شهرهای کردستان فضای سبز و پارک کمی وجود دارد، مردم به ناچار در محل های مجبور هستند تفریح کنند که در شبانه روز محل تردد همین سگ های ولگرد بوده و همین مسئله باعث شده بیماری از آنها به کودکان انتقال یافته و یا در برخی مواقع نیز مورد حمله قرار گیرند.

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود به دریاچه زریوار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر به واسطه بارش های چند ماه اخیر، زریوار در بهترین وضعیت خود در چند سال اخیر قرار دارد اما خدماتی که در دریاچه زریوار عرضه می شود به هیچ عنوان مورد تأیید اداره کل محیط زیست استان نیست.

وی با اشاره به اینکه برداشت آب از کاسه آبی دریاچه زریوار از ۶ ماه گذشته قطع شده است، افزود: در حال حاضر انتقال آب برای ۱۶۰۰ هکتار اراضی پایاب دریاچه زریوار از سد گاران در حال انجام است و یقیناً انتقال این آب می تواند به احیای دریاچه زریوار و تامین آب شرب شهر مریوان کمک بسیار مناسبی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه در کنترل و پایش آلودگی های مراکز صنعتی در استان ورود بسیار خوبی داشته ایم، اظهار کرد: بالغ بر ۲۸۰ هزار هکتار از مراتع کردستان تحت نظارت اداره کل محیط زیست برای حفظ گونه های گیاهی و جانوری است، لازم است که در راستای جلوگیری از هدر رفت منابع زیست محیطی اطلاع رسانی درستی در جامعه انجام شود.

حمیدی درباره چرایی تخریب نمازخانه یادمان شهدای مریوان نیز بیان کرد: اگر امروز در کشور با غرور زندگی می کنیم به دلیل وجود شهدا است لذا وجود یادمان شهدا برای زریوار تبرک محسوب می شود اما دلیل تخریب نمازخانه  ای این یادمان این است که مجوز ساختی برای احداث نمازخانه از اداره کل حفاظت محیط زیست اخذ نشده بود.

وی ادامه داد: اگر وضعیت زیست محیطی زریوار تخریب شود در کنوانسیون های جهانی دیگر جایگاهی نخواهیم داشت لذا باید تمام تلاشمان را انجام دهیم که از تخریب دریاچه زریوار جلوگیری شود.

کد خبر 2756953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha