نشست مرزی ایران با اقلیم کردستان فرصتی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی/ سمیرا محمدی

سرویس آذربایجان غربی- سمیرا محمدی، کارشناس رسانه‌ در یادداشت پیش رو برگزاری نشست مرزی ایران با اقلیم کردستان، فرصتی کم‌نظیر برای معرفی ظرفیت‌های صنایع‌دستی می داند و معتقد است؛ این اقدام می‌تواند صنایع‌دستی و گردشگری استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را در سطح بین‌المللی بازتاب دهد.

برگزاری نشست استانداران هم‌مرز ایران با اقلیم کردستان عراق در ارومیه، فرصت بی‌نظیری فراهم کرد تا گوشه‌ای از هنرهای هنرمندان صنایع‌دستی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه در معرض دید عموم و مهمانان خارجی این نشست قرار بگیرد.

در حاشیه این نشست، همچنین نمایشگاهی از تابلوهای گردشگری برپا شده و نیز جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری این سه استان زیبای کشور به صورت فیلم به نمایش درآمد که با استقبال مهمانان داخلی و خارجی این نشست همراه بود و هر کدام از آنها پس از نشست‌های دوجانبه و چندجانبه دقایقی را در این نمایشگاه حضور می‌یافتند.

اگر چه در طول سال‌های گذشته نشست‌های بین‌المللی مهمی در آذربایجان غربی برگزار شده بود اما در این نشست‌ها به‌ندرت نسبت به معرفی ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدام شده بود.

این اقدام یک نقطه عطفی در تاریخ برگزاری نشست‌های بین‌المللی در استان است که می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی باشد.

در واقع استان‌های شمال غرب کشورمان منبع غنی از جاذبه‌های گردشگری بوده که بخش اعظم آن برای کشورهای همسایه مرزی همچنان ناشناخته است به طوری که در این نشست بسیاری از مهمانان با دیدن عکس‌ها و فیلم‌های جاذبه‌های گردشگری این استان‌ها برای اولین بار با این مکان‌ها آشنا می‌شدند.

از طرفی با توجه به اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی، بازتاب رسانه‌ای آن نیز بیشتر بوده و بی‌شک ظرفیت‌های صنایع‌دستی و گردشگری استان‌های مرزی هم در سطح بین‌المللی بازتاب پیدا می‌کند.

همچنین برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری شمال‌غرب کشور می‌توان اقدام به برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی گردشگری در حوزه‌های غذا، طبیعت، ورزشی، بازی‌های بومی و سنتی کرده و زمینه حضور مسافران را فراهم کرد.

از آنجایی که استان‌های مرزی شمال غرب کشور با اقلیم کردستان و ترکیه و جمهوری آذربایجان دارای فرهنگ و زبان مشترک هستند برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی نیز می‌تواند نقش مهمی در معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌ها داشته باشد.

با تنوع‌بخشی در حوزه گردشگری می‌توان مدت ماندگاری مسافران را نیز افزایش داد چرا که در چند سال اخیر ورود گردشگران کشورهای عراقی و اقلیم کردستان به استان‌های مرزی ایران اغلب بیشتر به‌منظور بهره‌مندی از خدمات باکیفیت پزشکی بوده است که در این میان آنها نیز به‌ندرت فرصتی برای بازدید از مکان‌های گردشگری و یا خرید صنایع‌دستی به دست می‌آورند.

همچنین در این دیدار در ارتباط با برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در اقلیم کردستان عراق توافق‌هایی انجام شد تا هر ساله هنرمندان ایرانی بتوانند با حضور در این اقلیم تولیدات صنایع‌دستی خود را به نمایش بگذارند.

از آنجایی که بازار اقلیم کردستان یک بازار بکر و وابسته به تولیدات کشورهای دیگر است برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند زمینه بازاریابی و فروش محصولات بیشتر را فراهم کند.

از طرفی هنرمندان ایرانی با حضور در بازار اقلیم کردستان عراق می‌توانند فرصت آشنایی با فرهنگ و نیازهای مردم آن را نیز پیدا کرده و محصولات خود را براساس آن تولید و طراحی کنند.

از جمله محصولات صنایع‌دستی که می‌تواند در اقلیم کردستان عراق با اقبال مردم مواجه شود تولید انواع لباس‌های کردی و گیوه یا همان کفش سنتی کردی است که به‌دلیل داشتن فرهنگ مشترک با مردم کردزبان ایرانی این محصولات مورد توجه مردم این اقلیم می‌تواند قرار بگیرد.

در واقع موضوع توسعه گردشگری یکی از مباحث مهمی است که جا دارد بیش از پیش در دستور کار نشست‌های این چنینی قرار گیرد و امید است در سال‌های پیش رو بازدید از جاذبه های گردشگری و آشنایی با صنایع دستی نیز در برنامه مهمانان سیاسی گنجانده شود تا شاهد ارزآوری هر چه بیشتر به کشور باشیم.

منبع؛ میراث آریا

کد خبر 2757012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha