فعالیت های فرهنگی و هنری بدون برنامه ریزی به نتیجه نمی رسد

سرپرست حوزه هنری کردستان با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی فرهنگی مبتنی بر واقعیت های استانی، گفت: فعالیت های هنری و فرهنگی بدون برنامه ریزی به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش کرد پرس، افشین آزادی در نشست تعاملی بررسی برنامه های ۱۴۰۲ حوزه هنری استان های کرمانشاه و کردستان با حضور همکاران این دو استان در محل سالن همایش های سد گاوشان، با تأکید بر توجه به تولیدمحور بودن فعالیت های حوزه هنری، برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت  در این دو استان را یک ضرورت بسیار مهم عنوان کرد.

وی افزود: همکاران بر این مهم توجه داشته باشند در رویکرد جدید حوزه هنری همه باید در تدوین و به نتیجه رسیدن برنامه ها به سهم خود مشارکت داشته باشند و برای آن برنامه ریزی لازم صورت گیرد چون بدون برنامه ریزی منسجم و مبتنی بر سیاست های ابلاغی شکست خواهیم خورد.

سرپرست حوزه هنری کردستان با اشاره به روش های جدید و نوین جهانی به هوش مصنوعی اشاره کرد و اظهار کرد: امروز ما با موضوعی به نام هوش مصنوعی مواجه هستیم که به راحتی در زمینه های مختلف به ویژه در فرهنگ و هنر تولید محتوا می کند و در صورت غفلت و تلاش در جهت پیدا کردن شیوه مقابله، فرهنگ و هنر دستخوش تغییراتی خواهد شد که چه بسا این تغییرات با باورها و ارزش های ما تناسب نداشته باشد و زمینه ساز مشکلات فراوان فرهنگی شود.

آزادی ادامه داد: باید تلاش کنیم با حفظ اصالت هنر و آرمان های مد نظر با بهره مندی از روش های جدید خود را با واقعیت های روز تطبیق دهیم و در آن نسبت هنر اصیل و فاخر انقلابی مد نظر قرار گیرد.

وی به تدوین سند تحول و زیست بوم حوزه هنری در دو استان کرمانشاه و کردستان اشاره کرد و یادآور شد: در این سندها متناسب با فرهنگ و آداب دو استان و با بهره مندی از ظرفیت ها و پتانسیل دو استان برنامه های بسیار خوبی در نظر گرفته شده است که باید با تمام توان در جهت تحقق آن گام برداریم.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه نیز در این نشست به هم مرز بودن دو استان کردستان و کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق هم اشاره کرد و بیان کرد: موارد بسیار زیادی از ویژگی های فرهنگی وهنری مشترک بین ایران واقلیم کردستان عراق وجود دارد که با زبان هنر می توان از آن بهره برداری کرد و فرهنگ وهنرفی مابین را به عنوان مهم ترین مسئله و هدف در جهت تقویت دوستی ها مد نظر قرار داد.

وی توجه به کارهای مشترک بین  استان های همجوار را یک موضوع مهم دیگر عنوان کرد و گفت: اشتراکات فرهنگی وهنری بین استان های کردستان و کرمانشاه و دیگر استان های غربی از جمله ایلام، لرستان، آذربایجان غربی و ... می تواند زمینه فعالیت های مشترک هنری بین استان ها را رقم بزند.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه افزود: در این نشست به دنبال آن هستیم تا با تعامل و هم افزایی زمینه های لازم این موضوع فراهم شود و و شاهد اتفاقات مشترک در زمینه برگزاری برنامه ها و تولیدات هنری در بخش های مختلف باشیم.

برگزاری یازدهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کردستان نیز در سخنانی به برنامه های حوزه هنری استان کردستان اشاره کرد و اظهار کرد: فراخوان یازدهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت به عنوان شاخص ترین برنامه محوری حوزه هنری به زودی اعلام می شود.

آرمان نصراللهی به تغییر رویکرد حوزه هنری کشور در بحث برنامه ریزی های فرهنگی وهنری اشاره کرد و ادامه داد: در رویکرد جدید متناسب با ویژگی های بومی، قومی و اقلیمی در قالب سند زیست بوم و سند تحول هر استان به برنامه ریزی می پردازد و در کردستان با عنوان «هنر کرد ایرانی» با همکاری همکاران استانی برنامه های ویژه و شاخصی در نظر گرفته شده است که از سال گذشته آغاز و در یک دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و به صورت مستمر مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

وی یادآور شد: افزایش تعاملات فرهنگی وهنری با اقلیم کردستان عراق از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و امید واریم با فراهم سازی بسترهای لازم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کردستان ظرفیت دفتر حوزه هنری بیجار را از مزیت های حوزه هنری استان کردستان عنوان کرد و بیان کرد: در کنار این ظرفیت زیرساخت های فرهنگی و سالن های سینمایی استان از دیگر مزیت هایی است که حوزه هنری کردستان از آن بهره مند است.

نصراللهی گفت: ۱۵ سالن سینمایی با کاربری های مختلف، ۳ گالری هنری، استودیو صدا و دوبله، کتابخانه تخصصی هنر و خانه کارتون و کاریکاتور از جمله مزیت های حوزه هنری کردستان است.

وی از تعامل با حوزه هنری کرمانشاه و دیگر استان های همجوار استقبال کرد و افزود: با برنامه ریزی و قرار دادن توانمندی ها و سرمایه گذاری مشترک در بحث تولید آثار هنری می توان شاهد اتفاقات ارزشمندی در بین استان های همجوار باشیم.

عملگرایی و تولیدمحور بودن دو اصل مهم در حوزه هنری

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کرمانشاه هم در این نشست اظهار کرد: با نگاهی به برنامه های حوزه هنری و با توجه به رویکرد جدید در برنامه ریزی شاهد کاهش تولیدات بوده ایم.

کیوان ماهور ادامه داد: امروز با توجه به تثبیت رویکرد جدید باید تمام تلاش خود را در جهت عملگرایی و حرکت به سمت تولید آثار هنری که از جذابیت های اصلی هنر است گام برداریم.

وی فرآیند سند تحول و سند زیست بوم را همان مسیر حرکتی گذشته حوزه هنری با زبان و روش جدید دانست و یادآور شد: در این سند ۴ اصل مهم بومی گرایی، مسئله محوری، مردم محوری و اندیشه ورزی مورد توجه واقع شده است که همان اصول اصلی فعالیت های فرهنگی وهنری است و هیچ اثر هنری بدون توجه به این ویژگی ها نمی تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کرمانشاه بیان کرد: بومی گرایی یک خصیصه ذاتی است و هر هنرمند متناسب با شرایط اقلیمی و محیطی خود به خلق اثر می پردازد و هنرمندان تلاش می کنند در این زمینه مسئله و موضوعی متناسب با آن منطقه را به تصویر درآورند و در این مسیر به دنبال توجه مردم و مخاطب است و تمام تلاش خود را می کند تا اثرش اندیشه های مخاطبین را متوجه  تفکر و تأمل در باب آن موضوع کند.

ماهور گفت: در نهایت توجه به این ۴ اصل زمینه ساز رسیدن به یک زبان مشترک و فهم مشترک بین هنرمند و مخاطب می انجامد.

کد خبر 2757070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha