جاده منتهی به مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب عاقبت آسفالت می شود!

سرویس آذربایجان غربی- پس از سال ها تعلل در ساماندهی زیر ساخت های جاده ای منتهی به مجموعه جهانی و تاریخی تخت سلیمان تکاب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: با دستور استاندار عملیات آسفالت‌ریزی مسیر منتهی به مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب آغاز شد.

به گزارش کردپرس، یکی از برجسته ترین آثار تاریخی در حوزه گردشگری آذربایجان غربی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب است که در دل خود اسرار ناشناخته زیادی از گذشتگان به میراث دارد.

مجموعه تخت سلیمان که در دوره‌های مختلف تاریخی محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بوده در جنوب‌شرقی آذربایجان‌غربی و در ۴۵ کیلومتری شهر تکاب واقع شده از دوره ساسانیان باقی‌مانده است و با بخش‌های مختلفی همچون تالار ستون دار، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکم‌اش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.

این مجموعه میراث فرهنگی که با دریاچه‌ای اسرارآمیز در وسط بقایای تاریخی آن در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید به عقیده باستان‌شناسان در قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته‌است و هم اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در این مجموعه به چشم می‌خورد.

با وجود این اما وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تکاب مناسب نیست و سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به فعالیت در حوزه گردشگری این شهرستان ندارند. نبود زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب در تکاب نیز مهم‌ترین عامل برای عدم توسعه گردشگری و پایین بودن سرمایه‌گذاری در این شهرستان است.

مسیر تخت سلیمان به دندی که یکی از مهمترین محورهای گردشگری این شهرستان و راه دسترسی به مجموعه تخت سلیمان است از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

پس از کش و قوس های فراوان امروز مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد:  با دستور استاندار عملیات آسفالت‌ریزی مسیر منتهی به مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب آغاز شده است.

مرتضی صفری با اعلام این مطلب افزود: پس از سفر یک ماه پیش وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تکاب و وصول گلایه‌هایی در خصوص وضعیت نامناسب جاده منتهی به مجموعه جهانی تخت سلیمان اقدامات لازم برای ساماندهی این مسیر انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: سپس با طرح این موضوع در جلسات شورای اداری، استاندار دستورات لازم در خصوص آسفالت‌ریزی این مسیر را صادر و در نهایت با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، آسفالت‌ریزی مسیر ٥ کیلومتری منتهی به مجموعه جهانی تخت سلیمان توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان آغاز شد.

او ادامه داد: با توجه به جهانی بودن این مجموعه و شروع سفرهای تابستانی ساماندهی این مسیر بیش از پیش ضرورت داشته و با تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای در مسیر منتهی به جاذبه‌های گردشگری بسترهای لازم برای انجام سفرهای ایمن و توسعه صنعت گردشگری فراهم می‌شود.

صفری بیان کرد: مجوعه جهانی تخت سلیمان تکاب یکی از مقاصد بسیار مهم برای علاقه‌مندان، متخصصان و گردشگران داخلی و خارجی است و برای معرفی و شناساندن این مجموعه مفاخر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان هستیم.

کد خبر 2757080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha