انعقاد تفاهم‌نامه سازمان انرژی اتمی و جهاد کشاورزی ایلام

سرویس ایلام - با حضور مدیر و مشاور اجرایی سازمان انرژی اتمی در استان، تفاهم‌نامه همکاری در خصوص پرتوتابی در کشاورزی بین سازمان انرژی اتمی و جهاد کشاورزی ایلام منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، آذرنوش عموزاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این خصوص به کردپرس گفت: به منظور تقویت تولید، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی، مشارکت و ارتباط در عرصه های مشترک تخصصی از طریق انجام پروژه های مشترک در زمینه علوم و فناوری های هسته ای و کاربرد آن در دامپروری و کشاورزی تفاهمنامه سه جانبه‌ای بین سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، شرکت توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام منعقد شد.

وی افزود: مبارزه با آفات و عوامل خسارت زای گیاهی، پرتو دهی خوراک ها با قابلیت هضم پایین جهت استفاده دام، ژنتیک و به نژادی و... از کاربردهای انرژی هسته‌ای در کشاورزی و دامپروری است.

عموزاده توضیح داد: از فناوری‌های پرتوتابی جهت همکاری و مشارکت در زمینه های علمی و فناوری و راه اندازی تجهیزات و سامانه های هسته ای ضد عفونی محصولات انباری، کشاورزی و صادراتی، بذور و قلمه های گیاهی، مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی استفاده می‌شود.

شهریار عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در دیدار مهرزاد ناصری مدیر و مشاور اجرایی سازمان انرژی اتمی گفت: کاربرد پرتو در بخش کشاورزی می‌تواند برای استان ایلام بسیار ارزنده و ماندگار باشد و منشا اثرات فراوانی از جمله کاهش آفات، کاهش مصرف سموم شیمیایی و افرایش بهره‌وری محصولات کشاورزی باشد.

وی بیان داشت: آموزش‌های سالیانه در حوزه‌ی پرتوتابی برای کشاورزان برگزار شود تا بتوانیم شاهد افزایش راندمان محصولات کشاورزی در حوزه‌ی صادرات، ماندگاری و انبارداری باشیم.

وی خواستار شد جهاد کشاورزی زمینه‌ی استفاده از تکنولوژی جدید را فراهم کند و با کار فرهنگی از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها، کشاورزان را با سیستم‌های جدید از جمله پرتوتابی آشنا کند.

مدیر و مشاور اجرایی سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست گفت: با استفاده از پرتوتابی برای مبارزه با آفات و در مورد عقیم سازی حشرات آماده‌ایم با سازمان جهاد کشاورزی استان همکاریهای مشترکی داشته باشیم.

مهرزاد ناصری ادامه داد: همچنین آمادگی داریم با برگزاری آموزش‌های مختلف در تمامی بخشهای کشاورزی استان برای ارتقا بهره‌وری محصولات، کاهش آفات، کاهش استفاده از سموم شیمیایی به منظور افزایش بازدهی محصولات بهره گیریم.

کد خبر 2757255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha