سرمایه گذاری ۴۲۰۰ میلیارد تومانی در زنجیره فولاد کردستان/راه اندازی کارخانه تولید لوازم خانگی در سنندج

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برای اجرا و تکمیل پروژه زنجیره فولاد در کردستان رقمی معادل ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می گیرد.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی در نشست خبری با رسانه های کردستان که به مناسبت دهه تولید و تجارت برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده، در این خصوص برنامه های عملیاتی، اهداف، الزامات و مشکلات این موضوع نهادینه و بر اساس آن برنامه های عملیاتی برای رسیدن به رشد تولید و مهار تورم تدوین شده است.

وی اظهار کرد: در بحث تولید علاوه بر رشد اقتصادی در هر منطقه، سرانه درآمد خانوارها افزایش یافته و رفاه و آسایش در منطقه حاکم می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه رشد تولید کشور در سال گذشته ۸ درصد و در حوزه معدن ۲ درصد بود، افزود: این میزان در استان کردستان در حوزه صنعت ۵.۵ درصد و در حوزه معدن ۳ درصد بوده که نشان می دهد تولید در حوزه معدن در حال افزایش است.

خلیقی ادامه داد: با راه اندازی زنجیره فولاد کردستان از خام فروشی و خروج مواد معدنی از استان جلوگیری می شود و فرآوری محصولات می تواند ارزش افزوده قابل توجهی را به استان کردستان برساند.

وی یادآور شد: استان کردستان شاخص های مناسبی نظیر کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و ... برای توسعه اقتصادی دارد و در حال حاضر نیز ۴۲.۵ درصد اقتصاد استان در حوزه های صنعت، معدن و تجارت وابسته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: اگر بخواهیم از لحاظ جدول سوات نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت هایی که در استان کردستان داریم را بررسی کنیم، می توانیم در خصوص نقاط قوت از لحاظ زیرساخت ها با توجه به اینکه ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با منطقه اقلیم کردستان عراق داریم، این ظرفیت منجر شده که ما به عنوان یک دروازه تجاری به مرزهای منطقه اقلیم کردستان عراق، کشور عراق و همچنین کشور سوریه و نهایتا بندر لاذقیه دسترسی پیدا کنیم.

خلیقی گفت: همچنین ۳ گمرک رسمی در شهرستان های بانه، مریوان و سنندج داریم و قبلا نیز ۳ بازارچه مشترک مرزی داشتیم که بازارچه مشترک باشماق مریوان با توجه به اینکه به مرز رسمی تبدیل شد، این موضوع تحلیل رفت، بازارچه سیف سقز که به دلایلی غیرتعطیل بوده و تنها بازارچه مشترکی که الان فعالیت دارد بازارچه مشترک سیرانبند بانه است که فعالیت لازم را داشته و سهمیه ارزی نیز به این بازارچه هر سال تعلق می گیرد.

وی افزود: همچنین علاوه بر این زیرساخت ها، بازارچه های موقت غیررسمی را نیز داریم که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۵ این موضوع نهادینه و استارت کار در سال ۱۳۹۹ زده شد که ما در همین سال ۲.۴ میلیون دلار واردات از طریق این بازارچه ها داشتیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: یکی از نقاط ضعفی که در استان داریم خروج مواد معدنی به صورت خام از استان است که در مجموعه صنعت، معدن و تجارت در تلاش هستیم با ایجاد کارخانه های فرآوری در کنار معادن، بتوانیم اشتغال زایی و اشتغال آفرینی مد نظر را ایجاد کرده که عمده مشکل در اجرای این طرح نبود سرمایه گذاری شرکت های توسعه ای مثل امیدرو، ایدرو و شستا در استان کردستان است.

خلیقی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵۶ واحد معدنی در استان داریم که از ۱۸ گونه ماده معدنی که در کردستان وجود دارد، که از این تعداد ۱۸۶ مورد فعال بوده، ۳ مورد در حال تجهیز کارگاه بوده و ۱۶۷ مورد نیز غیر فعال هستند.

وی یادآور شد: در حوزه صنعت در کردستان یک هزار و ۲۰۷ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری داریم که در بستر سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده اما از این تعداد واحد به ثبت رسیده ۶۶۶ واحد فعال، ۱۹۸ واحد نیمه فعال بوده و ۳۴۳ واحد نیز راکد هستند که در واحدهای فعال و نیمه فعال در مجموع ۱۵ هزار و ۴۳۷ نفر اشتغال داشته و برای به بهره برداری رساندن آنها ۴۸ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: مهمترین طرح هایی که در استان در دست اقدام است، طرح تولید ورق گرم فولاد یا همان اسلپ در شرکت فولاد کردستان در شهرستان قروه بوده، طرح تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد کردستان در شهرستان بیجار، طرح تولید آهن اسفنجی در شرکت ذوب آهن شهرستان قروه، طرح تولید گندله آهن در شرکت صبا نور در شهرستان بیجار، طرح تولید کنستانتره شرکت کیمیا در بیجار است.

خلیقی برای اجرا و تکمیل پروژه زنجیره فولاد در کردستان رقمی معادل ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می گیرد، گفت: در واحدهای تولیدی مجتمع فرو آلیاژ شهرستان قروه فرومنگنز، فروسیلیکو منگنز و زینگز تولید و در نهایت زنجیره فولاد کردستان تکمیل می شود که با این کار برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبدیل شدن بانه به قطب تولید لوازم خانگی خرد اشاره کرد و اظهار کرد: در آینده نزدیک کارخانه تولید لوازم خانگی بزرگ در سنندج با ورود سرمایه گذاری از اقلیم کردستان عراق راه اندازی می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: چندین واحد تولیدی داریم که ظرفیت صادرات کالا را دارند و در همین زمینه حمایت های مناسبی را از آنها برای صادرات کالاهای تولیدی انجام داده ایم.

خلیقی ادامه داد: در زمینه طرح های صنعتی ما در سطح استان کردستان یک هزار و ۹۷۰ طرح صنعتی یعنی مجوز صنعتی در سامانه های صنعت، معدن و تجارت و در قالب درگاه ملی مجوزها با سرمایه گذاری بالغ بر ۶ هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال و اشتغال آفرینی ۳۰ هزار و ۷۹۳ نفر صادر شده است.

وی یادآور شد: در زمینه اشتغال زایی نیز در استان طی سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر اشتغال جدید ایجاد شد که توانستیم بیش از ۱۰۰ درصد تعهد داده شده را تحقق ببخشیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: کردستان ۵۹۷ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی در ۱۸ گونه مواد معدنی دارد و با توجه به کارهای اکتشافی که در شهرستان قروه صورت گرفته، ۵۱ میلیون تن دیگر نیز ماده معدنی سنگ آهن اکتشاف شده که به چرخه تولید استان افزوده می شود.

خلیقی گفت: سال گذشته بخش شرقی استان که ظرفیت معدنی دارند، مورد اکتشاف هوایی قرار گرفت و در مجموع ۵۸ درصد مساحت کردستان مورد اکتشاف قرار گرفت که ۲۷ پهنه طلا و سنگ آهن در این محدوده شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: استان کردستان در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی داشته، در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۳۵ میلیارد تومان و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ نیز ۵۳۸ میلیارد تومان در مجموع وصول حقوق دولتی معادن داشته ایم که بر اساس تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن، باید ۱۵ درصد این میزان وصولی به کردستان برگردد اما متاسفانه در سال ۱۴۰۱ از مجموع ۱۹۰ میلیارد تومانی که بر اساس این ماده قانونی می بایست به استان برگشت داده می شد، تنها شاهد بازگشت ۴۵ میلیارد تومان بودیم و این تنها ۲۳ درصد مبلغ مورد نظر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: در سال گذشته ۴۴۴ میلیون دلار صادرات داشته ایم که در برنامه تدوین شده این میزان ۵۸۸ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود و همچنین صادرات سایر گمرکات استان ۳۹۹ میلیون دلار بوده و در نهایت حجم کل صادرات از مرزهای استان ۸۴۳ میلیون دلار بوده است.

خلیقی ادامه داد: همچنین واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز ۱۱۶ میلیون دلار و ترانزیت ۴.۷ میلیارد دلار بوده و بنابراین حجم کل مبادلات شامل صادرات، واردات و ترانزیت ۵.۸ دهم میلیارد دلار بوده است.

کد خبر 2757307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha