اظهارات محتاطانه مقامات آمریکایی درباره حملات ترکیه به کردهای سوریه

سرویس جهان- مقامات آمریکایی با این که از افزایش خشونت ترکیه علیه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه ابراز نگرانی کرده اند اما معتقدند باید نگرانی ترکیه از بابت تهدیدهای امنیتی علیه این کشور در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه را درک کرد.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، حملات هوایی ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه، بعد از انتخاب دوباره رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه، به شدت افزایش یافته است. در تازه ترین حملات پهپادی ترکیه، دو تن از مقامات اداره خودگردان کردی جان خود را از دست دادند.

نیروهای کرد سوریه متحد آمریکا در جنگ با داعش محسوب می شوند و بر اساس گزارش نشریه آمریکایی کردل بیش از 20 پایگاه متعلق به آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه ایجاد شده است. با این حال، آمریکا در واکنش به حملات ترکیه محتاطانه واکنش نشان داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این حملات گفت: آمریکا نگرانی ترکیه را درک می کند. ترکیه مشکل امنیتی در مرز با سوریه دارد ما این موضوع را درک می کنیم اما ترکیه نیز باید اقدامات ما در سوریه را درک کند.

کربی با اشاره به این که آمریکا تنها برای مقابله با داعش در سوریه حضور داشته و متحد کردها برای از بین بردن داعش است، تاکید کرد آمریکا به همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها در این راستا ادامه خواهد داد.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در مصاحبه با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا نسبت به حملات پهپادی ترکیه علیه کردهای سوریه گفت: ترکیه متحد مهم عضو ناتوی آمریکاست و واشنگتن درباره مسائل مختلف با ترکیه مشورت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که آمریکا فقط زمانی با حملات ترکیه مشکل پیدا می کند که این حملات مقابله با داعش را با مشکل روبرو کند، جان غیرنظامیان را به خطر بیندازد و یا نظامیان آمریکایی مستقر در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را تهدید کند.

او تاکید کرد در صورت بروز چنین حالتهایی، آمریکا دست به اقدام می زند. این در حالی است که موشک پهپادهای ترکیه برای ترور مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه در چند صد متری مقر اصلی آمریکایی ها در شمال شرق سوریه فرود آمد.

متیو میلر، یکی دیگر از مقامات آمریکایی هم در واکنش به حملات ترکیه، به ابراز نگرانی در این خصوص و لزوم تلاش کردها و ترکیه برای کاشتن از تنشها بسنده کرده است.

کد خبر 2757360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha