نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس نمایندگان عراق، " کارشکنی ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعه" را دلیل عدم اجرای توافقنامە عادی سازی وضعیت شنگال می‌داند

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس نمایندگان عراق دربارە وضعیت شنگال  تاکید می کند که عدم اجرای توافقنامە عادی سازی وضعیت شنگال  " کارشکنی ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعه" است.

به گزارش کردپرس به نقل از باسنیوز، محما خلیل نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق گفت: «کابینه محمد شیاع السودانی تاکنون هیچ اقدام عملی برای اجرای توافق انجام نداده است.»

وی افزوده است که در شنگال شبه‌نظامیان وابسته به حشد شعبی و حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک/ حزب مخالف ترکیه) حضور دارند و از اجرای توافق عادیسازی اوضاع آن منطقه جلوگیری می‌کنند.

نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس نمایندگان عراق، در ادامه گفته است که شنگال خارج از کنترل دولت عراق است و شبه‌نظامیان غیرقانونی که تحت رهبری چارچوب هماهنگی شیعه هستند بر آن تسلط دارند.

شنگال در سال ٢٠١٤ مورد تهاجم ویرانگر گروه دولت اسلامی – داعش قرار گرفت، ایزدی‌های ساکن آن شهر نسل‌کشی شدند و بیش از ٢٠٠ هزار شنگالی آواره شدند. بر پایه آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، در جریان جنگ علیه داعش، ٨٠ درصد زیرساخت شهری و ٧٠ درصد اماکن مسکونی شنگال تخریب شدەاند.

پس از آزادی شنگال توسط نیروی پیشمرگە، نیروهایی که در چارچوب جنگ علیه داعش وارد آن شهر شدند، حاضر به عقب‌نشینی و خروج از شنگال نشدند.

دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق در اکتبر ٢٠٢٠ توافق عادیسازی اوضاع شنگال را امضا کردند که خروج شبه‌نظامیان غیر قانونی از شهر و زمینه‌سازی برای بازگشت آوارگان از مفاد آن بودند.

گزارش سازمان حقوق بشر، خاطرنشان کرده که حضور گروه‌های شبه‌نظامی در شنگال، روند بازسازی آن شهر را متوقف کرده است و به دلیل اختلافات آنها بر سر چگونگی مدیریت شهر، روند باسازی متوقف شده است.

توافق عادی سازی اوضاع شنگال تاکنون اجرایی نشده است و شبه‌نظامیان هنوز در آن شهر حضور دارند.

دولت اقلیم، دولت فدرال عراق را به تعلل و سهل‌انگاری در اجرای توافق متهم کرده است.

کد خبر 2757434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha