آتش زدن عمدی بقایای اراضی زراعی جرم است

سرویس آذربایجان غربی- رئیس سازمان آتش‌نشانی بوکان گفت: با افرادی که آگاهانه به آتش زدن زمین های کشاورزی و مراتع اقدام می کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش کردپرس، رسول معروفی با اشاره به افزایش تدریجی دمای هوا و نیز پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی اظهار کرد: گاهی برخی از کشاورزان و دیگر افراد بصورت ناآگاهانه و براساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند.

معروفی تاکید کرد: سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه گندم و جوکاران کار اشتباهی است و همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر به دنبال دارد.

او در ادامه با بیان اینکه این اقدام باعث تلف و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌شود، افزود: این کار به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

رییس سازمان آتش نشانی بوکان تاکید کرد:  'قانون هوای پاک' شامل ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره، تیر ماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شده است. براساس ماده ۲۰ این قانون، سوزاندن بقایای گیاهی زمین های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌ شود.

کد خبر 2757660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha