لیست خواسته های اردوغان از غرب در مقابل موافقت با عضویت سوئد در ناتو

سرویس جهان- در آستانه برگزاری نشست تازه سران ناتو در اروپا و تاکید آمریکا بر عضویت سوئد در این نهاد نظامی، ترکیه بر لیست خواسته های خود از اروپا و آمریکا در مقابل رای مثبت به عضویت سوئد افزوده است.

به گزارش کردپرس، بر اساس بیانیه کاخ سفید درباره گفتگوی تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن در این تماس بر عضویت سوئد در ناتو تاکید کرده است. او می داند تنها مانع بر سر عضویت سوئد در ناتو اردوغان است.

بر اساس گزارش بلومبرگ و رویترز، اردوغان در مقابل موافقت با عضویت سوئد در ناتو، علاوه بر تاکید بر مقابله سوئد با گروههای کرد، مشخصا دو خواسته دیگر از دیگر اعضای ناتو دارد؛ دریافت جنگنده های اف 16 از آمریکا و پذیرش عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا.

در بیانیه کاخ سفید پیرامون تماس بایدن و اردوغان، فقط به وضعیت اکراین، روابط دو جانبه و تاکید آمریکا بر عضویت هرچه سریعتر سوئد در ناتو اشاره شده است. اما خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یکی از مدیران اطلاع رسانی دفتر اردوغان نوشت: اردوغان در تماس با بایدن خرید جنگنده اف 16 از آمریکا را هم مطرح کرده است. جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز این موضوع را تایید کرده اما نگفته است که دو طرف به توافق نزدیک شده اند یا خیر.

رسانه های غربی لیستی از درخواست های ترکیه را از اعضای ناتو مطرح کرده اند که به نظر برخی کارشناسان برخی از این خواسته ها جدید هستند. بر اساس این گزارشها، ترکیه در مقابل رای به عضویت سوئد در ناتو، خواهان دریافت جنگنده های اف 16 از آمریکا، اخراج کردهای ناراضی از سوئد و حمایت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپاست.

اما برخی کارشناسان معتقدند خواسته جدید ترکیه از اعضای ناتو برای حمایت از این کشور در پیوستن به اتحادیه اروپا ناشی از بحران اقتصادی ترکیه و ناتوانی اردوغان از ساماندهی اوضاع مالی است.

الکساندر کلارکسون، کارشناس مسائل اروپا در دانشگاه  کینگ کالج درباره علت مطرح شدن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نوشت: اردوغان به دلیل اتخاذ سیاست های غلط مالی با کمبود منابع مالی روبروست و دریافته است که بحران مالی به تنهایی از طریق تزریق سرمایه برخی کشورهای عربی مانند عربستان، قطر و امارات قابل حل نیست. بنابراین، او از مخالفت با عضویت سوئد در ناتو به عنوان ابزاری برای کسب موافقت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا استفاده می کند.

اما برخی کارشناسان دیگر با متهم کردن اردوغان به مدیریت استبدادی معتقدند ترکیه با رویکرد کنونی بویژه مقابله با گروههای مخالف، نمی تواند به آسانی رای برخی اعضای ناتو و کشورهای اروپایی را برای عضویت در اتحادیه اروپا کسب کند. آنها به تهدیدهای مکرر یونان از سوی ترکیه اشاره کرده اند.

رجب سویلو، مدیر برنامه ترکیه در میدل ایست آی ادعا کرده است که اردوغان در گفتگوی تلفنی با جو بایدن خواستار مطرح شدن مجدد روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده است.

جیک سولیوان به خبرنگاران گفته است قرار است جو بایدن و رجب طیب اردوغان در حاشیه نشست سران ناتو در لیتوانی که این هفته برگزار می شود، دیدار مفصلی داشته باشند تا درباره مسائل مختلف با هم گفت گو کنند.

کد خبر 2758045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha