ضرورت پیوند طرح جامع مهران با اربعین / یاسر بابایی

سرویس ایلام - بار دیگر زنگ اربعین به صدا درآمده است و دولت سعی دارد مشکلات و چالشهای پیش روی این رویداد بزرگ در استان ایلام را حل کند؛ اما ریشه این مشکلات کجاست؟

به گزارش خبرگزاری کردپرس، صدای پای محرم که می آید، جلسات و پیگیری ها و بازدیدهای مسئولین استانی و کشوری از زیرساختهای مرز مهران و راههای منتهی به آن بیشتر و بیشتر می شود. نمونه بارز آن که سوژه این یادداشت نیز هست، حضور وزیر کشور در استان و تشکیل جلسه با حضور مدیران مرتبط در مرز مهران برای دومین بار در ۴۰ روز اخیر است. معاون وی نیز در این فاصله یک بار به ایلام سفر کرد.

در جلسه دوم، یکی از چالشهای مطرح شده توسط فرمانده انتظامی استان ایلام، ارتفاع کوتاه لبه جداول و بلوارها در شهر مهران بود که با ارتفاعی حدود ۵ سانتی متری نمی تواند جلوی عبور خودروها و پارک کردن آنها توسط زائرتن در وسط بلوارها و پیاده روها را بگیرد. وزیر کشور در پاسخ به این خواسته نکته ای کلان تر را عنوان کرد و گفت: ما باید کاری کنیم که شهر مهران متناسب با اربعین حسینی تغییر کند. وی از چند و چون آن سخن به میان نیاورد که در ادامه به برخی ابعاد آن اشاره می شود.

آخرین طرح جامع تصویب شده در خصوص شهر مهران که در دسترس عموم قرار دارد مربوط به سال ۱۳۹۲ است و باید بررسی کرد که آیا میزبانی رویداد بزرگ اربعین و تعریف کاربری های متناسب با آن در طرح جامع مهران دیده شده است یا نه. در این سند چهار جلدی هیچ نشانی از تنیدگی اربعین با مهران دیده نمی شود. به عنوان مثال در تعریف اماکن مذهبی بسنده به مسجد محلات و هر مسجد ۳۰ متر پارکینگ شده و یا در خصوص جمعیت ساکن و شناور به برخی مراودات مردم ملکشاهی با مهران اشاره شده یا در بحث راهها تنها به این بسنده شده که نقاط حادثه خیز و پرخطر در دست اقدام و بهسازی و توسعه قرار بگیرند!

تقریبا در هیچ جای این سند که قاعدتا باید سیاستگذاری های ۱۰ سال بعد از خود را پیش بینی و ترسیم کند و در طرحهای تفصیلی هر ساله، آن چشم انداز چکش کاری و اجرایی شود، نامی و نشانی از اربعین نیست و به طور طبیعی هیچ راهکاری در خصوص چگونگی سازگار کردن این در هم تنیدگی شهر مهران و کنگره بزرگ اربعین دیده نشده است. مضاف بر اینکه با تصویب منطقه آزاد تجاری مهران، بر پیچیدگی های آن افزوده می شود.

اینجاست که برگزاری جلسات مکرر در مرز مهران که گاهی مورد نقد نیز قرار می گیرند، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در این جلسات و در فقدان طرح جامع پیش بینی کننده و ریل گذاری کننده، چالش‌های فراوانی که پیش روی برگزاری کنگره اربعین است به بحث و هم اندیشی گذاشته شده و در همان جلسه برای آن تصمیم لازم گرفته می شود. مثلا گمرک می گوید در ایام اربعین نباید مرز تجاری بسته شود ولی برای آن چاره ای پیش بینی نشده؛ راهداری می گوید برای آمد و رفت اتوبوسها به مرز مشکل دسترسی وجود دارد ولی این مهم دیده نشده و یا مورد ریزی مثل لبه های کوتاه جداول و بلوارها که در فقدان طرح جامع متناسب با اربعین، می تواند مشکلات زیادی برای مهران به وجود بیاورد.

در سالهای اخیر و در نبود طرح جامع مناسب با شرایط اربعینی مهران، از دل همین جلسات بسیاری از تصمیمات ریز و درشت گرفته شده و بسیاری از جانمایی ها شکل گرفته و زیرساختهای گسترده ای برای سازگار کردن مهران ۱۸ هزار نفری با اربعین ۶ میلیون نفری مهیا شده و می شود اما ضرورت تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی مناسب با این کنگره عظیم مذهبی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید تدوین شود تا در عمل، شهر مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات و دروازه مدیترانه جایگاه خود را تثبیت کرده و به شکلی متوازن توسعه بیابد.

کد خبر 2758084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha