هنر و صنعت سینما نقش مهمی در توسعه فرهنگی یک منطقه دارد

فرماندار شهرستان مریوان بر جایگاه و نقش هنر و صنعت سینما در نهادینه کردن و توسعه فرهنگی یک منطقه و تحقق اهداف و سیاست های مختلف در جامعه تاکید کرد و گفت: امروز سینما پوست اندازی های خود را انجام داده و از وادی هنر صرف کوچ کرده و به صنعت سینما رسیده است.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل احمدی در اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و مستند زریوار مریوان، گفت: به نظر می رسد امروز سینما فراتر از یک صنعت، یک شیب دیگر پیدا کرده و به عنوان یک رسانه فراگیر نزد عموم شهروندان نه صرف نخبگان شناخته شده و کارکرد آن برای آحاد مردم روشن است.

وی افزود: امروز سینما به یک مرجعی که بخش عمده ای از گذران زندگی، آموزش و سرگرمی های رایج شهروندان را به خود اختصاص داده شناخته شده و فیلم مستند نیز نقش مهمی در بازنمایی وضعیت فرهنگی، اجتماعی، استعدادی و همدلی مردم دارد.

فرماندار مریوان اظهار کرد: در عصر کنونی که جامعه تغییرات اجتماعی عمیق را تجربه می کند و هر کس در تلاش است که روایت و قرائت خود را به عنوان جو مسلط جامعه نشان بدهد فیلم و سینما مستند می تواند در این زمینه حرف برای گفتن داشته باشد و روایت های بکر را تولید کند.

احمدی ادامه داد: مریوان به لحاظ فرهنگی یک شهرستان ثروتمند و معدن و مخزن فرهنگ و هنر است امیدواریم شاهد غنای هرچه بیشتر این جشنواره در دوره های بعد باشی.

دومین جشنواره فیلم کوتاه زریبار بین المللی می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این مراس با بیان اینکه تلاش می کنیم دومین جشنواره فیلم کوتاه زریبار را به صورت بین المللی برگزار کنیم، بیان کرد: جامعه ما امروز گریبانگیر یک سری از آسیب های اجتماعی است که خانواده ها را آزار می دهد و هنرمندان بهترین ابزار در دست دارند که این آسیب ها و آلام را کم کنند.

علی اصغر دریایی یادآور شد: برخی طلاق ها به عنوان یک معضل اجتماعی به دلیل مشکل اقتصادی نیست بلکه به دلیل تغییر سبک زندگی است که هنرمتدان می توانند با هنرنمایی خود این قضیه را سامان دهند.

وی با بیان اینکه مریوان پایتخت تئاتر خیابانی کشور است، گفت: تلاش می کنیم دومین جشنواره فیلم کوتاه زریبار را به صورت بین المللی برگزار کنیم.

زمینه ثبت مریوان به عنوان پایتخت بلوط ایران فراهم می شود

مدیرکل منابع طبیعی کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد از پهنه جنگل های مریوان را بلوط در برگرفته است در تلاش هستیم مریوان به عنوان پایتخت بلوط ایران ثبت شود.

بهزاد شریفی پور افزود: این جشنواره با مشارکت آحاد مردم و بخشی از دستگاه های اجرایی در سطح استان و شهرستان مریوان برگزار شد و امیدواریم بستری برای حساس سازی هرچه بیشتر مردم نسبت به توجه به منابع طبیعی و محیط زیست باشد.

وی از برنامه ریزی و تلاش برای معرفی مریوان به عنوان پایتخت بلوط ایران خبر داد و ادامه داد: اجرای طرح مردمی کاشت درخت بلوط با همکاری مشارکت سمن ها و دستگاه های اجرایی در راستای حفظ و صیانت از منابع طبیعی تجدید شونده و بلوط زارها زاگرس و خواصتا مریوان گام های اساسی برداریم.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان بیان کرد: هنر و رسانه نقش مهمی در راستای تبیین فرهنگ توجه به منابع طبیعی دارد در همین راستا تا کنون موفق به برگزاری دو دوره جشنواره منابع طبیعی و رسانه در استان کردستان شده ایم.

شریفی پور با بیان اینکه در سومین گام برگزاری جشنواره منابع و طبیعی امسال استان به عنوان دبیرخانه مرکزی جشنواره ملی رسانه و منابع طبیعی انتخاب شده است، یادآور شد: برگزاری این جشنواره با حضور ۱۱ استان زاگرس نشین می تواند فرصت ارزشمندی برای معرفی و شناساندن ظرفیت درختان بلوط باشد.

استقبال خوب مردم مریوان از جشنواره ملی فیلم کوتاه

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند زریبار نیز در این مراسم استقبال مردم مریوان از نمایش فیلم های این جشنواره را عالی توصیف کرد و گفت: ۱۶۰ اثر از سراسر ایران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بر اساس رای هیئت داوران جشنواره ۷۵ فیلم داخلی و ۵ فیلم از اقلیم کردستان عراق برای نمایش عمومی انتخاب شدند.

فرید نیک خواه با بیان اینکه فیلم های انتخاب شده طی مدت زمان جشنواره شب ها در محوطه آمفی تئاتر روباز پارک شانو به نمایش درآمدند، افزود: ملاک انتخاب فیلم های بخش رقابتی و داوری نهایی، کیفیت و غنای هنری آثار، جهان شمول بودن آثار از لحاظ محتوا و اندیشه، نگاه صادقانه همراه با دغدغه های انسانی و به دور از زاویه شخصی به روایت ها و در نهایت رعایت استانداردهای قابل قبول در همه اصول ساخت یک اثر هنری با ساختاری قدرتمند بوده است.

وی اظهار کرد: اعتبار و جایگاه هر جشنواره ای رعایت عدالت در انتخاب و داوری منصفانه آثار و همچنین کشف استعدادهای نوظهور است، که در این دوره از جشنواره با تمرکز و دقت بالایی انجام شده است.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند زریبار ادامه داد: فعالان حوزه سینمایی در استان کردستان با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی، ملی، تاریخی و گردشگری در استان، توانستند آثار بسیاری را تولید کنند و امروز هنرمندان استان در سطح کشوری و بین المللی حرفی برای گفتن دارند و این مهم نیز سبب شد که استارت اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه داستانی و مستند زریبار در شهر مریوان زده شود.

نیک خواه به ظرفیت ها و خلاقیت های ایجاد شده در جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: فیلم های منتخب در فضای روباز محوطه آمفی تئاتر پارک شانوی شهر مریوان نمایش داده می شود و این اقدام و استقبال خوب مردم نیز در نوع خود اقدامی کم نظیر بوده است.

کد خبر 2758163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha